Se enkelt indlæg
Gammel 13-09-2011, 19:13   #13
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Ca. et år senere blev jeg konfronteret med teorien om, at jeg var nok genetisk disponeret for min sygdom.

Hvis jeg viste om min mor det som jeg ved i dag, ville jeg have valgt at blive undersøgt fra dette vinkel dvs. gennem blodprøver og DNA test.
Det interessante i en sundhedsøkonomisk kontekst, det er, at det kan være billigere at forebygge, frem for at skulle forsøge at helbrede.


Dvs. med den viden du kunne have fået igennem sådanne test som du nævner, (måske) ville have kunnet styre ind på en kurs, der havde ført dig uden om det værste af dine oplevelser.

Og med lidt held kunne man måske også pille lidt ved din biokemi, så sandsynlighden for at din disponerede tilstand kom i udbrud, blev reduceret.


Den arvelige sygdom: Carnitine Transporter Deficiency (CTD) - der netop cirkulerer i den færøske befolkning - er et godt eksempel på hvordan kendskab til genetiske defekter, kan forebygge sygdom og tidlig død.

Og behandlingen er for så vidt ganske enkel: tilfør stoffet carnitin i passende mængder til den disponerede og den disponerede vil udvikle sig ganske normalt uden øget risiko for sygdomsudbrud.


Citat:
Men viden om, at det er en arvelig sygdom vil også gøre det lettere for en, at acceptere den og vigtigst af alt er, at man ville have undgået alle disse meningsløse former for behandlinger som man har været tvunget til, med fks. medicinering som har gjort mere skade end gavn, i mit tilfald.
Netop én af fordelene ved at være på forkant med tingene ... :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat