Emner: Stress
Se enkelt indlæg
Gammel 17-04-2011, 09:59   #16
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Tullee.

Først vil jeg udtrykke min medfølelse over, at du har haft en så dårlig sagsbehandling og aktiveringsforløb, at du nu har fået dokumenteret, at dette har givet dig stress.

Du spørger om, hvad andre ville gøre ved sådan en konklusion?

Her synes jeg, der er 2 vinkler:

1. at du på baggrund af denne konklusion fra Arbejdsmedicinsk Klinik (må jeg spørge hvilken?) bør undgå visse situationer i nær fremtid, således at du kan komme dig af den stress du har fået af systemmets dårlige behandling/aktivering. Således at du ikke udvikler yderligere stress el. andet.

Står der noget om dette i udtalelsen fra Arbejdsmed. ?

Kan du evt. få psyk. fra Arbejdsmed. til at komme med en udtalelse om dit behov for, at restituere dig pga. af din stress?

El. egen prak. læge?

Det er jo svært, at vide hvornår man kommer sig af stress, da der er flere faktorer, der spiller ind. Alvoren af stresssymptomer (psykiske som fysiske) samt mere personlige parametre. Så det er måske et midlertidig tidsrum, som så må vurderes igen eft. en periode, hvor du har fået mulighed for at få ro. I den forbindelse kunne det måske være nyttigt for dig, at notere hvad, hvornår og hvor længe, der gør dig stresset pt.

Ovenstående skal du bruge, som løftestang i forhold til din pt. interaktion med systemmet til at komme dig over din stress!

Samtidig mener jeg, som min. du må bede Jobcenterslederen forholde sig til en sådan konklusion, både hvad angår hvad der er sket, men bestemt også fremadrettet.

Da det jo er vigtigt, du kommer dig!

2. handler om det du også selv er inde på: at der må råbes vagt i gevær, da du jo langt fra er den eneste, der bliver mere syg af at være i kontakt med systemmet. Du er den sitaution, at kunne dokumentere, at du har fået stress af systemmet, hvilket mange andre desværre ikke er. Så spørgsmålet, du først skal stille dig selv er: hvor meget magter du pt.? Hvis du ikke magter, så meget lige nu, løber dokumentationen jo ingen vegne. Selvfølgelig skal der ikke gå år inden du løfter denne del, og pkt. 1 har første prioritet!

Som jeg ser det har du flere veje at gå i forhold til at gøre opmærksom på, at systemmet kan gøre syge mennesker mere syge. Jeg vil opridse nogen nedenfor, som jeg selv ville overveje. Der kan frit vælges (hi, hi) og tages i eget tempi.

a. uanset om ASK sikkert ikke vil tage sagen, ville jeg anmelde det som en arbejsskade, idet du jo har været i aktivering, dvs. en form for arbejde. På den måde får du registret din anmeldelse og din stress. Såvel dig selv som din prak. læge kan anmelde arbejdsskade til ASK.

Efter min mening burde alle, der får stress af systemmet anmelde det til ASK, idet vi på den måde kan få en dokumentation på, hvor mange tilfælde, der er på landsplan, også selvom de ikke tager sagen, da de jo altid v. en henvendelse skal journalisere og behandle, også selvom det er en afvisning. Således ville man kunne føre statistik på dette felt.

b. Henvendelse til øverst ansvarlige i kommunnen, hvor du også efterlyser som ovenfor beskrevet i forhold til Jobcenterleder. Helt afhængig hvad du får af svar fra Jobcenterchef og fremtidig forståelse i dit samarbejde med din SB, bør du måske også overveje dette i forhold til pkt. 1.

c. presseomtale, som desværre kan være en dobbeltsidig sag - jeg har tidl. skrevet indlæg om de overvejelser man skal gøre sig forud i forhold til dette. Hvis du overvejer dette skal jeg komme tilbage m. link til dette indlæg.
Kontakt til pressen kan være af forsk. karakter, anonymt el. ej, som foresprøgsel om det har interesse for en artikel, evt. om nogle stud.journ. har tænkt på dette, som projekt under deres studie, hvor man måske også kan fremtræde i anonym form blandt flere ect.

Håber ovenstående kan sætte dit spørgsmål i perspektiv, og stort tak, fordi du deler disse vigtige oplysninger med os herinde. Håber selvfølgelig også at din vej i systemmet kan blive mindre vanskelig fremover!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 17-04-2011 kl. 10:02. Årsag: koncentrationsproblemer
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat