Se enkelt indlæg
Gammel 17-09-2010, 18:18   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvilken kompetance ligger til grund for den "vurdering" kommunen foretager ?


Ad vurdering:

Er det den enkelte sagsbehandler, lægekonsulenten eller borgerens egen læge / speciallæge, der formelt har "vurderings"retten i forhold til kortere eller varige funktionsnedsættelser og den haraf afledte nedsatte arbejdsevne i sager om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og førtidspension ?

Og hvordan opfatter forvaltningsteamet egentlig deres egen vurderingskompetance/ret i sager, hvor der foreligger fx ekstern dokumentation for en funktionsnedsættelse hos borgeren.


BTW: Jeg spørger dig pga. din "insiderviden" og fordi vi her på K10 og i mødet med forvaltningsmyndigheden jævnligt bliver bekendt med situationer, hvor man kunne være tilbøjelig til at antage, at "vurderingskompetancen/retten" forsøger at bevæge sig ud over egentlige formelle grænser.

Tja, når jeg nævner kommunen, så er det fordi, at man ikke altid behøver være læge for at se, at folk har det VIRKELIGT dårligt!
Helt konkrete tilfælde jeg har været ude for, er folk i kemobehandling, der bare VIL være i gang, om det så er 5 timer om ugen.
I det tilfælde mener jeg, at jeg er fuldt ud i stand til at sige, at borgeren arbejder det vedkommende kan. Her skal I også tænke på, at det udelukkende er relevant ift. vores refusion og match kategorien, ikke så meget andet.


Ift. længden/størrelsen/graden af funktionsnedsættelser, så er det udelukkende lægens ord der gælder ifølge loven.
Det er ikke altid vi spørger, vi kan jo være enige i, hvad borgeren mener.
Men hvis vi på nogen måde er usikre, eller tænker, at borgeren kan mere end vedkommende mener, jamen så er det, at en læge skal spørges, inden vi f.eks. kan træffe afgørelse om stop af § 7. Hvis der ikke ligger lægelig dokumentation, så får vi den lige i hovedet igen, det kan jeg godt forsikre dig og jer andre!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat