Se enkelt indlæg
Gammel 16-06-2010, 16:31   #3
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Hej Nille1979

Jeg kan ikke hjælpe dig med nogle paragraffer og sådan, men kan fortælle at ja, ADHD er ikke en sygdom, men et handicap.

Forskellen er, at en sygdom har du med dig altid, 24 / 7. Da kan ikke lægge den væk. Et handicap er faktisk kulturbetinget. Citat fra ADHD-foreningens håndbog for Sagsbehandlere "Den funktionsnedsættelse, borgere med ADHD har, skaber ikke i sig selv et handicap. Det er barriererne i samfundet, der gør funktionsnedsættelsen til et handicap".

Det første min læge gjorde efter jeg reagerede positivt på ADHD medicin var, at søge medicinbevilling. Således at den indgår i CTR saldoen. Da vi efterhånden kunne spore os ind på dosen og se den kom over kronikergrænsen, søgte hun kronikerbevilling. Begge dele er gået meget hurtigt igennem og medicinbevillingen er med tilbagevirkende kræft.

I samme håndbog står der "For at være omfattet af Servicelovens § 100 skal borgenren have en varigt nedsat funktionsevne, hvis konsekvenser er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger." Herunder er listet nødvendig medicin. Det er en rigtig god håndbog og jeg bruger den flittigt til at søge hjælp i eller råd eller viden. Jeg har bare rekvireret den fra ADHD foreningen.
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat