K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Overgang til folkepension og boligstøtte (https://www.k10.dk/showthread.php?t=31861)

Giser 05-04-2015 11:12

Overgang til folkepension og boligstøtte
 
Jeg er førtidspensionist og bor i andelsbolig. Får boligstøtte både som lån og tilskud.

Jeg har en husleje/ boligafgift nu på 7600 kr. pr. md. (så kommer varme og tv oveni)

Når jeg bliver folkepensionist falder min indkomst jo.

Har lavet beregning på boligstøtte på Borger.dk. Når jeg bliver folkepensionist kan jeg få en højere boligstøtte end nu. MEN der står: Da din husleje udgør mere end halvdelen af din indkomst skal Udbetaling Danmark kontaktes.

Kan det betyde at Udbetaling Danmark kan nægte mig boligstøtte, eller at de kan bestemme at jeg skal have en lavere boligstøtte end det beløb, jeg kom frem til? Kan de "tvinge" mig til at flytte til en anden bolig?

stampe 05-04-2015 14:03

Nej ingen kan tvinge dig. Din vurdering evt at finde en billigere bolig.
Ja der er vurderingsregler, hvis huslejen udgør mere end 50% af indtægten og der er også max, hvor meget man kan få..

Får du til den tid kun almindelig folkepension, er der jo ikke meget at slå til Søren med.

Kontakt endelig Udbetaling DK, så du kan få en individuel vurdering, så du er forberedt.
Men fortvivl ikke - hør hvad de siger.

Fra boligstøtteloven

§ 15. Overstiger lejen halvdelen af husstandsindkomsten, skal Udbetaling Danmark efter en samlet vurdering af husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold bestemme, om boligstøtte kan ydes. Det samme gælder, hvis særlige forhold, f.eks. i forbindelse med ansøgerens afståelse af sin hidtidige bolig og leje af den lejlighed, hvortil boligstøtte søges, sandsynliggør, at lejeaftalen er tilrettelagt med særligt henblik på opnåelse af boligstøtte. Udbetaling Danmark kan bestemme, at boligstøtte ydes med et nedsat beløb.

Giser 05-04-2015 15:11

Tak Stampe.

Så umiddelbart kan jeg ikke miste retten til at modage boligstøtte,men kan risikere at kun få et beløb i støtte, som de vurderer, at en billigere bolig ville have berettiget mig til.

stampe 05-04-2015 16:19

Opfatter ikke §15 sådan

Overstiger lejen halvdelen af husstandsindkomsten, skal Udbetaling Danmark efter en samlet vurdering af husstandsmedlemmernes økonomiske og personlige forhold bestemme, om boligstøtte kan ydes

Giser 05-04-2015 16:26

Du har desværre nok ret. De kan bestemme.

KarstenW 05-04-2015 18:12

Kan du få boligstøtte af boligafgiften til andelsboligforeningen? Jeg var ellers af den opfattelse, at man udelukkende kan få boligstøtte, hvis man bor til leje.

Giser 06-04-2015 10:00

Man kan få 40% som tilskud og 60% som lån i boligstøtte, hvis man var andelshaver før 1/5-2008.

Pip 06-04-2015 20:41

Jeg kender en der fik afslag på boligstøtte da huslejen udgjorde lidt over 50 %

Men kender også en anden der fik..

Så de havde valget mellem at flytte eller klare boligudgiften uden støtte overhovedet.

Tænker at det vil være en god ide at prøve at få en forhåndstilkendegivelse i god tid, så du ved hvad du kan regne med.

jh 06-04-2015 23:07

Hvad hvis huslejen var under de 50% da man flyttede ind, men med årene sitger til over 50%, kan man så risikere at miste/få nedsat boligstøtten?

stampe 06-04-2015 23:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af jh (Send 323796)
Hvad hvis huslejen var under de 50% da man flyttede ind, men med årene sitger til over 50%, kan man så risikere at miste/få nedsat boligstøtten?

Trådstarteren kommer jo på en anden og lavere ydelse.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:22.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension