K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   meget hypotetisk spørgsmål (https://www.k10.dk/showthread.php?t=20468)

andersand10 02-12-2011 12:37

meget hypotetisk spørgsmål
 
Meget simpelt og kort fortalt går mit spørgsmål ud på;

Hvis man har en sindslidelse, altså så har jeg hørt man f.eks. ikke kommer i et
alm. fængsel. Så er det forvaringsdom og lign.


Hvis man nu antager at en med sindslidelse får en bøde for at køre uden lygter, gå over for rødt eller urinere offentlig eller whatever!

Og pågældende nægter at identificere sig og acceptere bøden.
Så vil politiet anholde en. .. .Men hvad kan og må de gøre i sådan en situation, hvis den sindslidende gør opmærksom på at han/hun har en sindslidelse . . . Fordi så må pågældende vel ikke komme i detention eller hvad de nu vil gøre hvis man bliver anholdt!


Håber meget at der er nogen der kan noget jura!

logikeren 02-12-2011 12:48

Jeg kan ikke huske paragrafferne, men der er to paragraffer ang. behandlingsdomme:

1. Har man haft en psykose i gerningsøjeblikket som ikke skyldes beruselse eller indtagelse af stoffer, men alene skyldes sygdom, straffes man ikke, men kan idømmes behandlingsdom.

2. Har man en anden sindslidelse KAN dommeren VÆLGE at lade straffen blive udstået som følge af behandlingsdom, såfremt det findes nyttigt. Men så vidt jeg har forstået bliver det stadig skrevet i ens strafattest, da man ikke er straffri.

annagw 02-12-2011 14:45

Mange med en sindslidelse kan sagtens klare at være i et almindeligt fængsel. Det afhænger jo af hvor syg man er...

Hvis vi tager dit spørgsmål med hvad der vil ske, hvis man bliver anholdt og gør opmærksom på at man har en sindslidelse, så tror jeg såmænd bare at man vil ryge i detentionen som en ikke-sindslidende og så vil der blive tilkaldt en læge/psykiater som skal vurdere ens tilstand. Det er jeg ret overbevist om.

LUM 02-12-2011 18:18

De kan også i selve situationen (ikke strafudmålingen) vælge psyk-skygehus i stedet for en alm celle, men det er så vit jeg ved, noget de vurdere, om er nødvendigt, eller om vedkommende godt kan tåle en tur ind og rase den af i en celle.

ASR 02-12-2011 18:32

Nej, at være rablende er ikke et frikort. De findes kun i matedor.

At være sindslidende er jo ikke det samme som ikke at kunne tage ansvar for sig selv og trods alt de færreste gale menesker der er gale nok til ikke at forstå forskellen på rigtigt og forkert + konsekvensen af at gøre det forkerte.

c.l.e.o. 02-12-2011 18:41

Nu bliver der spurt om hvad man gør med en der SIGER han er senlidene og skal have en bøde men ikke vil vise leketimision-så kan de jo heller ikke være sikker på at senslidene,vil jeg mene.

og mon ikke de fleste kan tåle en korter indespæring-24 timer.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:52.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension