K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Rådgivning søges :-) (https://www.k10.dk/showthread.php?t=12790)

Allstar 17-05-2010 20:06

Rådgivning søges :-)
 
Nogen der har forstand på dette?

Jeg har været ude for en arbejdsskade, trafikuheld, hvor det 100% var modpartens skyld, sag kører i ask.

Jeg tænker at starte studie gennem revalidering.

Håber nogen har lyst til at hjælpe mig med råd, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil jo bare gerne videre.

Andersine85 17-05-2010 20:19

Altså hvis jeg forstår dig rigtigt, så spørger du ind til, om det at du tager en ny uddannelse, har indflydelse på, hvad ask bedømmer?

Det skal det i hvert fald ikke gør, for det er nemlig forskellen på ask og kommunen.

Kommunen skal se på din arbejdsevne ift. det samlede arbejdsmarked (f.eks. ift. en fleksjobansøgning), mens ask kun skal se på det job du kommer fra, og de indtjeningsmuligheder du ville have haft der.

Det er lige før jeg vil påstå, at du stiller dig bedre ved at tage en ny uddannelse, da du jo så viser ask, at du ikke kan klare dit gamle erhverv - men den står for egen regning!

Hvis du starter på en uddannelse, og ender med ikke at kunne klare den, grundet sygdom, så kan du ikke få sygedagpenge (med mindre du har fået løn, f.eks. en læreplads).
Men tilgengæld så behøves man ikke at blive sygemeldt, før man søger om hjælp fra kommunen (hvis man f.eks. vil søge revalidering eller fleksjob).

Du kan evt. overveje at søge om en mentor, hvis det vil kunne hjælpe dig i dit studie?
Det er en person på studiet, som regel, som bliver hyret til at give dig lidt ekstra støtte, ud over hvad man normalt ville kunne forvente af skole og klassekammerater.

Allstar 17-05-2010 20:32

Tak for svar :-)

Andersine85 17-05-2010 20:38

Altså, der skal stadig ske noget i din sag, selvom du venter på, hvad der sker i ask - for du kan jo heller ikke få sygedagpenge, hvis du er arbejdsdygtig, uanset hvor mange sager der så er i ask :)

Så jeg synes da at du skulle søge om revalidering, du kan jo lige så godt bruge tiden fornuftigt.
Det vil (formentligt) også stille dig bedre, hvis der værste nu skulle ske, og du ikke kan klare din uddannelse, for så kan du måske nå at blive afklaret ift. hvad du så kan, inden revalideringsydelsen stopper - du vil dog stadig ikke kunne få sygedagpenge (med mindre det skyldes ny sygdom)
Tiden er svær at spå om, det kommer jo an på, hvad du har været i af arbejdsprøvninger, og hvad dine lægepapirer siger...

zuza 17-05-2010 20:40

Du kan også forhøre dig hos dit pensionsselskab.

Og ja... erhvervsevne - også hos pensionsselskaber - handler om hidtidige (dit gamle) erhverv.

Mens i kommunen er arbejdsevne i forhold til ALLE erhverv.

:kram:

Allstar 17-05-2010 20:48

Tak for svar :-)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:55.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension