K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   §34 særlig støtte & Kontanthjælpeloftet her i 2013? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=25545)

Kio 14-01-2013 22:15

§34 særlig støtte & Kontanthjælpeloftet her i 2013?
 
Jeg har nu Googlet min røv i laser og er ikke blevet en skid klogere.
Er der ikke en venlig sjæl der sidder og har helt styr på sagerne,
der kan skære ud i pap for mig, hvad nedenstående betyder?


§34 særlig støtte, hvilke krav præcist kræves, gerne i kr. hvordan bliver det regnet ud, og kan man få §34 særlig støtte og boligsikring samtidig her i 2013 ?


Kontanthjælpeloftet, hvad er det præcist i beløb, og hvordan bliver det regnet ud her i 2013 ?


Jeg er ikke blevet oplyst om denne støtte.

Mvh Kim
Lige blevet arb.løs i dec 2012, enlig forsørger
med en datter på 16 og på kontanthjælp.

Risa 14-01-2013 22:23

Mht. kontanthjælpsloftet er dét afskaffet pr. 1.1.12 jf: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/12/21/120227.htm

Mht. §34, så har jeg modtaget det, men aldrig forstået reglerne:mad:;) Håber andre kan svare dig på det:kram:

Vovse 14-01-2013 22:49

Jeg ved ikke så meget om §34, men jeg ved dog, at man kan få det sideløbende med boligsikringen.
§34 kan man få hvis man har høje udgifter i forb. med sin bolig.

Jeg selv fik lidt i §34 for en del år siden, men jeg fandt ud af, at når man fik §34, så var man forpligtet til, at oplyse hvis man f.eks. fik varmepenge tilbage.

Og eftersom jeg altid fik varmepenge tilbage, så syntes jeg ikke, at det kom kommunen ved, og som sagt, så var det kun meget lidt jeg fik i §34, så året efter undlod jeg at søge om det.

Men det er så længe siden, at jeg ikke husker meget om det.

Men under alle omstændigheder har du ret til, at søge om det.

Skriv f.eks. i en mail til din sb, at du ønsker at søge om §34.
Så du kan dokumentere, at du har har fortalt det.

Ninja 15-01-2013 05:20

Som Vovse skriver, er der ikke længere loft over kontanthjælpen....

Du kan sagtens selv regne ud hvad du kan få i §34

Læg din husleje, varme, vand og el sammen, og træk boligsikringen fra. Så får du en sum. Der trækker du så 2700 kr (2012 tal) i egenbetaling fra, og så har du beløbet på §34.

Jeg kender ikke lige tallet for egenbetalingen fra 2013, men det er nok ikke meget anderledes.

Men kommunen sidder jo med de nye tal og vil kunne fortælle dig det nøjagtige beløb. Det er også muligt at egenbetalingen er påvirket af, at du har et barn.

Du kan som regnestykket fortæller, både modtage boligsikring og §34.
Dog er det en forudsætning, at din datter ikke har nogen som helst indtjening, så det er nok kun en stakket frist med den §34.

Men også her kan kommunen bedre hjælpe dig.

Kal 15-01-2013 09:15

Du skal også oplyse om hvad du har tjent i de sidste 3 måneder, dette har også indflydelse på hvor meget/om du kan få § 34 støtte.

Efter 6 måneders støtte vil den blive reguleret til at du max. kan få det i støtte som sammen med din øvrige indtjening (kontanthjælp og boligsikring mener jeg) svarer til max. dagpengesats.

Din egenbetaling bliver også udregnet i forhold til hvor mange børn du evnt har boende.

Dog har jeg fået at vide at det ikke har nogen indvirkning på udregningen af støtten hvis barnet kun tjener hvad der svarer til højeste satsen for hjemmeboende SU, vist 2860,- pr. måned.

Hvis barnet tjener ca. 5-10.000 pr måned regnes din støtte ud fra 3/4 af dine udgifter og tjener barnet over ca.10.000 pr måned regnes støtte ud fra ½ af dine udgifter. Hæng mig ikke op på tallene, disse er ca beløb. Jeg mener at de reelle tal svarer til SU som udeboende (ca 5.000) og enlig forsørger over 25 (ca. 10.000).

Dette er i hvert fald hvad jeg (telefonisk) har fået oplyst da jeg skrev for at høre hvad det indebar at min ældste søn fyldte 18 år. Jeg vil tro at det samme gælder for børn under 18 år der har en vis indtægt, men jeg er ikke sikker.

Så søg endelig! Du får i hvert fald ikke mindre ud af det :p


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:54.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension