K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   hvem ved noget ang. kapital/tillægs pension til det fyldte 65 år. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=8809)

anetta 06-06-2009 10:55

hvem ved noget ang. kapital/tillægs pension til det fyldte 65 år.
 
hej alle her på k10 !!!

jeg er lige blevet tilkendt FP :rolleyes:

og kom til at tænke på, om man kan oprette en tillægs pension eller kapital pension,som kan udbetales fra det fyldte 65 år :confused:

ville det gå ud over ens FP,så den bliver beskåret,eller har det ingen betydning,eller er det afkastet fra en oprettet pension,som spiller en rolle her :rolleyes:

jeg kender ingen som kan give mig det svar,håber der er nogle her på denne,altid super gode side,som har været mig en hjælp,de sidste år :cool:

jeg ville ikke sætte en hel masse igan,ang. en pension til mine gamle dage,hvis det giver et uheldigt udfald,i sidste ende :eek:

hejsa anette ;)

zuza 06-06-2009 11:01

øh.... kender kun supp/sap, som man sammen med kommunen indbetaler til.

Og jeg ved faktisk ikke, hvilken betydning den har, når man bliver 65 år.

Men kan du ikke prøve at tjekke på www.aeldresagen.dk eller evt. spørge dem. De har en kanon god hjemmeside med svar på en masse spørgsmål.

(Og vi vil meget gerne vide svaret her senere.)

:kram:

phhmw 06-06-2009 11:03

Kære Anetta.

Din sagsbehandler skulle iflg lovgivningen have informeret dig om følgende:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1380&highlight=supp

En ganske fordelagtig pensionsform for dig. Udover dette kan du tegne andre pensionsformer som du har lyst og økonomi til.

Hilsen Peter

Hexi 06-06-2009 11:58

Ja den suplerende pension kan det anbefales at tilmelde sig...
Men om det i virkeligheden kan betale sig at oprette kapitalpensioner som førtidspensionist er nok mere tvivlsomt... det afhænger jo af ens trækprocent og en hel masse individuelle ting som du skal have en expert til at regne ud...

Nu skriver du om det betyder noget for din førtidspension når du bliver 65.. ved 65 er du jo enten folkepensionist eller bliver det inden for et par år... så er jo nok mere af betydning om det har indvirkning på folkepensionen...

Her kan en løbende udbetaling bevirke et fradrag i pensionstillægget og et evt kontant disponibelt beløb kan have indvirkning på ældrecheck...

Så man kan ikke give et nøjagtigt og skudsikkert svar på dine spørgsmål uden at kende den nøjagtige situation og regne på den...


...

Maybe 06-06-2009 14:20

pensionsopsparing
 
Jeg indbetaler til kapitalpension, af min førtidspension. Beløbet bliver fratrukket min personlige indkomst, således at jeg faktisk får højere beløb i førtidspension end hvis jeg ikke havde oprettet kapitalpension.

Dette gælder jo kun hvis man har personlig indkomst ud over førtidspensionen, i mit tilfælde er det en tab af erhvervsevne, som bliver fratrukket i førtidspensionen.

håber du kan bruge det:kram:

Enteneller 06-06-2009 15:29

Hej Maybe,

Havde du denne kapital pension inden du blev tilkendt ftp. ? Jeg får også tab af erhvervsevne, men venter på tilkendelse af ftp. Spørgsmålet er om jeg allerede nu skal oprette en kapital pension og sætte noget af den månedlige TAE overpå. ? Alternativt oplever man måske, at de nedsætter ftp pensionen i selve beregningen ?.

Er det kun kapital pension, som først udbetales fra man er 65 år, at man må indbetale på ? Gælder det ikke andre konti som man kunne bruge af tidligere (sikkert ikke ;))

Iøvrigt Maybe, checker forsikringen løbende op på dig efter du er tilkendt ftp, eller har de ligesom "afsluttet" dig ?

Anetta, stort tillykke med pensionen, håber du kan få invisteret din penge korrekt også :rolleyes:

EE

phhmw 06-06-2009 16:26

Uanset hvad skal alle tænke sig godt om. Stol IKKE rent på alt hvad din bankSÆLGER råder dig til.
Ved udbetaling af arbejdsskadeerstatning kan der kapitaliseres for hovedparten....skattefri.....mindre løbende udbetaling....så skal renterne eller evt proveneu være skattepligtigt og har indflydelse på pension og tillæg. Hilsen Peter

inger 06-06-2009 19:46

Hej anetta

Jeg undersøgte det både på kommunen og hos staten i 2007. Der er intet til hindring for at oprette en kapitalpension som førtidspensionist. Dengang blev jeg frarådet en ratepension men det var fra bankens side, det havde noget med nogle fradragsregler at gøre. Det beløb som jeg fast indbetaler hver måned er fradragsberettiget i min skat, og er en indberetning som banken gør til staten.
Dog kan du ikke få den særlige ulykkesforsikring som følger med nogle kapitalpensioner.
Så du kan roligt gøre som jeg oprette en kapitalpension.

Og tillykke med førtidspensionen og den ro som den giver dig her i livet.

Mvh inger


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension