K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2012, 22:32   #1
Dikal80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Dikal80 er ny på vejen
har brug for hjælp - kan jeg selv gøre mere

Status: alder 38 år, arbejds-skade 2006, visiteret fleksjob 2007, arbejdet 15 timer ugentlig i fleksjob 2008-2009 igennem 2010-2011 er smertene taget til, 2 arbejdsprøvningerne 2012 på henholdsvis 4 og 4 uger afbrudt af
for store smerter/skåne-hensyn kan ikke opfyldes,lægelige udtagelser: Piskesmæld - nerveskade, følgesygedomme,
alle behandlinger er afprøvet ect. medicin, psykolog, smerteklinik, alternativ-behandler, m.m."ikke nogen åbne døre"

status pt.: jobcenter har været meget insisterende det sidte 3 mdr. i at jeg skulle i et fleksjob-puljejob, det har jeg ikke kunne imødekomme pga. smerter, dernæst fik jeg tilbage-melding at lægekonsulenten havde udtalt der ikke er nok i min sag til Fp. på det foreligende som viste sig at være læge-oplysninger der var 3-4 år gammel og et stort spørgsmåls tegn omkring hvorfor jeg har kunne bestride et fleks-job på 15 timer for 3 år siden og til jeg idag ikke kan magte nogle timer på arbejdsmarkedet.

Mine tiltag:
jeg har for 14 dage siden forlangt at jobcenteret indhenter ny status hos læge det har de imødekommet, skal til samtale med læge om dette han er også bevist om min forværing gennnem de sidte par år.

har d.d. bedt om akt-indsigt og opdatering af ressourceprofil og møde med SB om en evt. pensionssag.

Frustration:
jobkonsulent og SB har altid ny ide, en ny god løsnings for at få mig i fleksjob-puljejob, snakker i øst mener i vest, det har
stået på i 3 år og i mine øjne trækker de bare tiden.


Spørgmål:
Kan jeg være mere forberedt til møde med SB ?
kan jeg selv gøre flere tiltag inde sådan et møde ?

har overvejet at søge min FB på det nye matriale paragraf 17, syntes også bare det er spild af samfundet tid og Penge,
da det højst sandsynlig bliver et afslag - men har virkelig brug noget konkret at forholde mig til og det har jeg ikke kunnet få til dato.
Dikal80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 07:06   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
For at være berettiget til førtidspension skal lidelserne være stationære, behandlingsmulighederne skal være udtømte og arbejdsevnen skal være nedsat til det ubetydelige.

De 2 første bør du bede din læge om, at forholde sig til når han skriver til kommunen.

Hvad angår arbejdsevnen må du have noget materiale fra dine arb.prøvninger, hvad står der dér?

Hvis sb og jobkonsulent kommer med "sjove" idéer, så bed om at få det på skrift.
Hvis du så får det på skrift og det kolliderer med dine skånebehov ell.a. så klager du over det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 08:50   #3
Dikal80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Dikal80 er ny på vejen
Hej Vovse, ved du noget om hvis jeg søger min pension paragraf 17 og får afslag, kan jeg på nogen måder miste min ledighedsydelse jeg får pt, jeg tænker jo bare om man kan falde mellem 2 stole, for jeg vil ikke kunne få kontanthjælp pga. formue
Dikal80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 14:41   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Dette har været oppe at vende mange gange herinde....

Der er lavet en ankestyrelsesafgørelse på dette som siger at man ikke kan miste sin ledighedsydelse alene fordi man får et afslag på førtidspension....

De kan kun fjerne din ledighedsydelse hvis du ikke står til rådighed for et fleksjob....

Hvis de tror at du ikke er til rådighed for et fleksjob....

Ja så kan de afprøve dig efter kapitlerne 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats....

På kort dansk....de kan kun fjerne din ledighedsydelse efter at de har haft sendt dig ud i en afprøvning...

Linket til ankestyrelsesafgørelsen kommer her http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...aspx?sw=141-11

Du skal lige vide på forhånd....at der er mange kommuner der truer dig med at de vil tage din ledighedsydelse hvis du giver udtryk for at du vil søge en førtidspension....

Hvis de gør det i din kommune....så tag evt den afgørelse med jeg har lagt her....eller du kan bare nøjes med at bede dem om det på skrift....

Det vil som regel være nok....da kommunen godt ved at de lyver når de siger at de kan tage din ledighedsydelse....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 20:37   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dikal80 Se meddelelser
Hej Vovse, ved du noget om hvis jeg søger min pension paragraf 17 og får afslag, kan jeg på nogen måder miste min ledighedsydelse jeg får pt, jeg tænker jo bare om man kan falde mellem 2 stole, for jeg vil ikke kunne få kontanthjælp pga. formue
Web har svaret.

Hvis du vil søge en §17 skal du huske, at skrive, at du søge på det foreliggende grundlag, hvis det altså er det du vil.

Du behøver blot at skrive:

"Jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Med venlig hilsen Dikal80 + cpr.nr.
"

Og så vil jeg anbefale dig, at aflevere ansøgningen personligt, ved skranken i jobcenteret, og få en kvittering på, at de har modtaget den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2012, 20:44   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er faktisk ret vigtigt det Vovse skriver med at få en kvittering på at du har afleveret en ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag...

Det er vigtigt fordi at de i meget det samme lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension....og når sagen er overgået har de kun 3 måneder til at afgøre sagen...

Det eneste de må gøre er at opdatere din ressourceprofil....

Du kan selv aflevere papirer helt frem til partshøring af ressourceprofilen....hvis du da selv har noget du mener de mangler...

Alt dette er der også afgørelser på fra ankestyrelsen på....hvis du gerne vil have dem så sig til...så lægger jeg link til dem...

Det er set flere gange at kommunerne trækker disse ansøgninger...meeen det må de ikke....derfor er det en god ide at have dokumentationen i orden...i form af en kvittering...med dato og underskrift på...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 08:49   #7
Dikal80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Dikal80 er ny på vejen
Først og fremmest mange tak for jeres hjælp, vi blive klogere og klogere, vi er (mig og fruen) så taknemlige over at vi gratis og lynhurtig få svar på vores spørgsmål.

Vi er stadig i tænkeboks hvad angår ansøgning om fp § 17.

Spørgsmål: jeg får midletidig erhversevne-tab som suplerere op til min daværende indtægt, hvis jeg nu mister min ledighedsydelse og ingen indtægt får, kan jeg så få suppleret op fra 0 kr. til daværende indtægt ?? tænker bare om der er nogle regler om dette nogen kender til herinde ??
Dikal80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 10:17   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dikal80 Se meddelelser
Spørgsmål: jeg får midletidig erhversevne-tab som suplerere op til min daværende indtægt, hvis jeg nu mister min ledighedsydelse og ingen indtægt får, kan jeg så få suppleret op fra 0 kr. til daværende indtægt ?? tænker bare om der er nogle regler om dette nogen kender til herinde ??
Hvorfor skulle du dog miste din ledighedsydelse?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2012, 08:57   #9
Dikal80
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Dikal80 er ny på vejen
Møde med Sagsbehandler og jobkonsulent

De startede med at sige at jeg p.t. ikke kunne få akt-indsigt da sysstemet er under opdatering og jeg kunne heller kke få en dato for hvornår det kunne lade sige gøre, er der regler om dette ??

Julegaven, dernæst havde de en fortidlig julegave med til mig (sagt ord-ret af sagsbehandler) jeg var blevet tildelt et kommunal pulje-fleks-job. - jeg takkede nej tak.

Så insisterede de på at jeg skulle tage imod "julegaven" og fortalte en masse om den nye reform og en stor økonomisk gevinst jeg ville få ved at tage imod "julegaven" inden nytår.

Jeg takkede nej tak.

Så kom der trusler om at jeg kunne stå helt uden nogen indtægt osv.
så bankede jeg lige fast med 7-TOMMER SØM, at jeg ønskede at søge FP og at de skulle holde sig til gældende reglerne om ledigheds-ydelse i min situation, de skulle skrue ned for deres store armbevægelser og bruge deres krudt på at få udtømt mulighederne omkring special-læger, en opdateret RP og gøre hvad de kan omkring min pensions-sag.

Så blev samarbejdet pludselig lidt bedre og de vil hjælpe med erklæringer m.m. og de ville ansøgning om FP hvis det kunne nås, ellers skulle jeg selv på søge på det foreliggende 20 dec.
Dikal80 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2012, 10:30   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Aktindsigt.....

Kære Dikal80

er en lovbunden frist som er 10 kalenderdage.

Her skal du skriftligt udbede dig om aktindsigt (se under "Nyttige link" hvor der findes en formular til læger og kommunen)

Husk ALT foregår på SKRIFT!

Her skal du inden 10 kalenderdage enten have modtaget alt aktindsigt eller en begrundelse på hvorfor du ikke kan modtage den.

Så skal du se så vil du modtage den. Hvis ikke dette følges klager du omgående da det er et vigtigt lovbrud.

Klagemuligheder:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
selv valg af læger med mere henrik plambek Alt det andet 2 09-10-2013 07:28
Hvad skal jeg gøre, har brug for hjælp ! MortenBE Alt det andet 44 30-06-2012 14:43
Har brug for mere viden Mimsemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 14-11-2011 22:30
har brug for hjælp fra nogen der ved mere end mig!! Gubbi Alt det andet 13 07-01-2011 19:14
Hvad skal jeg gøre af mig selv?? :( Leduce Alt det andet 9 21-04-2010 15:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension