K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-05-2009, 09:24   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Husk også, at nogle kommuner simpelthen er NØDT TIL at smide psykiske diagnoser oven i, fordi førtidspensionsreglerne er så stramme, at de ikke kan tilkende førtidspension på det foreliggende... borgere ligger i en situation hvor de er for syge til at blive afklaret på grund af de strenge krav, og dermed bliver "for raske" til en førtidspension... kan man smide lidt ekstra psykisk oven i hatten, er der mulighed for at få bare NOGLE af de mange sager færdige... sagsbehandlerne har jo som sagt rigeligt med sager der bare ligger og flyder... bare se på københavn.

Og så taler man enda om at stramme reglerne yderligere lige i øjeblikket i arbejdsmarkdskommisionen... det vil bare betyde endnu flere psykisk betonede førtidspensioner i længden når folk går ned psykisk pga. varigheden af deres sag, eller kommunerne fifler sig til ekstra psykiske diagnoser da det så bliver endnu mere umuligt at få syge igennem afklaringssystemet.
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 09:42   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Hej Christian.

Jeg syn's at TERM er uhyggelig og i sær den her klinik, hvor en psykiater først tryller fysisk sygdom om til psykisk, for derefter at blande sig i hetz debatten om mennesker på fp. med psykiske lidelser.

Det burde være en selvfølge, at man tilkendes fp. udfra den lidelse man nu HAR.
- Men lige nu er ingenting en selvfølge og hvis det er op til nogle politikkere, så skal 'det blive endnu sværere at få en tilkendt'.
Det er i de fleste tilfælde uanset handicap svært nok i forvejen.....

Du skriver:
'Hvis du måske er fysisk handicappet, men er stemplet psyksik syg.'

Reellt nok, at undersøge hvorfor der er forskel på Kbh./Århus med tilkendelser af førtidspensioner pga. af psykiske lidelser og/eller om nogle får det, selvom de har en fysisk lidelse.
- MEN - der er o g s å personer, som netop får fp., fordi de HAR en psykisk lidelse.
Der er ikke nogen grund til, hverken at stemple, føle sig stemplet eller holde live i fordomme om mennesker med psykiske lidelser, uanset om de får fp. eller ej.
Det handler vel i bund og grund om, at syge mennesker bliver behandlet værdigt uanset diagnose.
Det er netop det sidste du skriver jeg også tror er tilfældet... jeg har en anelse om, at Århus bare er en stor kommune, som tiltrækker flere sjæle med problemer ligesom københavns kommune gør det... fejlen ligger ikke i Århus kommune, men i københavns kommune, for det er DER at sagsforværingen foregår. Jeg tror bare at Århus er bedre til at få gjort deres arbejde.

Problemet med den udmelding om at der er SÅÅÅÅÅ mange FP'er der tilkendes i Århus, og at det kommer til at lyde som om "noget er da galt!?", netop fordi at den generelle befolkning har en opfattelse af, at psykiske årsager til førtidpension er meget "diffus"... mange enten tror eller har holdninger om, at mange af dem sikkert snyder sig til FP, og andre mener at man "bare skal tage sig sammen"... det er simpelthen svært for den normale og raske borger at forstå at man ikke kan komme ud af en psykisk sygdom, og derfor er det åbenbart meget farligt, når man kan se at så mange tildeles FP på det grundlag.

For at finde ud af hvorfor tallet er som det er i Århus, så er man nødt til at undersøge hvad det er for en type mennesker der tilkendes førtidspension i Århus på psykiske årsager.

Hvor mange er traumatiserede invandrere?
Hvor mange er misbrugere, som narkomaner, alkoholikere osv.?
Hvor mange er borgere med stress og depressioner pga. arbejdet?
Hvor mange er borgere med Syndromer som ADHD, Aspergers, Tourette osv.?
Hvor mange er borgere med svære sociale problemer?
Hvor mange er borgere med psykiske sygdomme som skizofreni, manio depressiv, angst osv.

Man kan ikke bruge disse tal til meget, med mindre man tager nogle tal fra andre byer også, og prøver at se forskellen... her efter burde man kunne se om nogle af grupperne er højere representeret i Århus end andre steder... men ikke engang dette giver noget ordentligt preg om at det behøver at være forkert sagsbehandling (hvilket er det første man har for vane at bilde sig ind, så snart et tal er højt i en kommune).

Jeg tror stadig, at det skyldes at Århus er en meget stor kommune der tiltrækker mange slags mennesker, og at den samtidigt har en høj stressfaktor da den er en pulserende storby, og at dette kombineret med en forholdsvis ordentlig sagsbehandling giver de berettigede førtidspensioner.

Der er dog stadig denne mulighed, at årsagen til de enormt mange psykisk betonede FP'ere skyldes at man smider psykiske diagnoser oven i hatten, for at få sagerne ud af verden, når man ikke kan finde grundlag nok i de fysiske pga. de stramme regler om førtidspension.

Jeg tror dog ikke på, at en masse får tilkendt på ulovligt grundlag... det hænger slet ikke sammen med den kassetænkning vi ser i alle kommunerne på området.
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 09:44   #13
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Selv lider jeg af paranoia, så jeg vil ikke ringes op eller give mit navn ud. Det siger vel sig selv

Men netop min paranoia gør at jeg ikke kan "arbejdsprøves" da jeg bliver dårlig når jeg skal ud af mit hjem. Dette gør så at de kan sylte min sag uendeligt da jeg jo ikke er blevet "afklaret". Og jeg er ikke den eneste i den situation. Ved faktisk ikke hvor mange vi er?
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 09:50   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af mugge Se meddelelser
Selv lider jeg af paranoia, så jeg vil ikke ringes op eller give mit navn ud. Det siger vel sig selv

Men netop min paranoia gør at jeg ikke kan "arbejdsprøves" da jeg bliver dårlig når jeg skal ud af mit hjem. Dette gør så at de kan sylte min sag uendeligt da jeg jo ikke er blevet "afklaret". Og jeg er ikke den eneste i den situation. Ved faktisk ikke hvor mange vi er?
rigtig rigtig rigtig mange!!! Og det er næsten det mest uhyggelige ved det... for hvis alle dem der sider rundt omkring i landets kommuner i denne situation blev tilkendt FP på den lidelse de nu engang har, så har jeg en anelse om at Hjort ville få en øjeblikkelig ud af kroppen oplevelse af shock over hvor mange flere FP'er der ville blive tilkendt på psykiske årsager.

Netop DERFOR er min nysgerrighed omkring Århus Kommune at finde ud af, om der ER et problem med at fysisk syge bliver smidt psykiske årsager på, eller om det hele bare bunder i, at Århus kommune kan finde ud af at afklare disse "fastlåste borgere".

Viser det sig at det er det sidste, så siger hele den historie nemig meget mere om resten af landets kommuner end Århus.
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 11:14   #15
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Jeg må tilstå, at jeg har oplevet både det ene og det andet ang min sag.

Først ville kommunen ikke tro på mine mororiske problemer og tilhørende smerter pga mine papirer fra barn er destrueret. Dengang fik jeg et par tider ved PPR, som skrev i deres konklution at jeg skulle have massiv træning. Undersøges om en hjerneskade lå til grund for mine problemer motorisk. Gå til kiropraktor, da min ryg samt bækken er skævt og det ene ben er længere end det andet. Hun anbefalede også jeg blev undersøgt for udviklingsforstyrrelser som asberger/ ADHD mm.

Der blev bare aldrig gjort noget.

Tiden gik, jeg kom ud af skolen.(havde over 50% fravær fra 7-9kl- jeg magtede det ikke)

Startede på en ungdoms uddannelse, men magtede heller ikke det, så blev smidt ud.


Kom i 'dårligt selskab' og røg et par gange ind og snakke med politiet... Havde det psykisk meget dårligt. Kunne til tider ikke skelne fantasi fra virkelighed.. Men det gik jo værken værre eller bedre end jeg blev gravid....

Jeg besluttede mig for at lade mit liv tage en dregning. Jeg skrottede hele min bekendtskabskreds og flyttede hjem til mine forældre igen.Jeg fik barn og flyttede for mig selv.

Så ramlede det. jeg kunne ikke overskue det og gik til min læge. Enden blev at mit barn kom tidlig i dagpleje (8 mdr) for at jeg kunne rydde op og gøre rent imens...(min læge skrev til min sagsbehandler at jeg virkede træt og det gav mig tid til og lade op)

Tiden kom hvor jeg skulle i arbejde. Jeg havde jo aldrig arbejdet, så jeg blev sendt i aktivering. Efter noget tid kom jeg på et kursus for langtidsledige. Det var begyndelsen til et nyt liv. De skrev til min sagsbehandler at jeg skulle udredes ved en neuropsykolog.

Konklutionen blev ADHD i svær grad, stress overfølsomhed mm.

Så kom der endelig tidt skred i tingene. Jeg var i arb prøvning diverse steder, og special træning hver uge osv.

Senere i forløbet skiftede jeg sagsbehandler, da min gamle blev fyret pga en masse ulovligheder og ham den nye lagde kun vægt på mine fysiske skavanker. Efter 1½ år måtte min mand tvinge dem til og hente status ved psykiater.

skånehensynene i min arbejdsprøvning var udelukkende for min fysik.

Men på mine papirer står der .....tildeles førtidspension grunnet alvorlig ADHD og følger heraf.

Intet om mine fysiske skavanker, som de mener er apraksi(skal undersøges, venter på hun har tid) min skæve ryg, de ikke lige lange ben (som giver smerter i ryg og nakke) eller bækken...

Ved godt det blev langt men vores sager er lange synes endda jeg har undladt meget

Håber pointen kom med....

Altså at det er meget forskelligt hvem der ser hvad oig hvem der gør noget og ikke gør af sagsbehandlere...
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 100 v. psykisk sygdom? hejhejhej Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2013 16:36
Førtidspension ved psykisk sygdom?! Hjælp! Metteris At søge førtidspension 22 12-01-2013 20:57
Støttekontaktperson og livsindhold med psykisk sygdom Stuen Alt det andet 3 24-10-2012 23:35
Hvad rager dem? (psykisk sygdom) Jom Alt det andet 30 20-01-2012 07:55
Hjælp ved psykisk sygdom vallud Alt det andet 9 12-01-2011 17:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension