K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2009, 13:02   #1
journaliststud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
journaliststud er ny på vejen
FTP på baggrund af psykisk sygdom.

Kære forumbrugere.

Jeg hedder Christian Bartels og er journaliststuderende i Århus.

Dansk Arbejdsgiverforening har lavet en undersøgelse, der viser at der i Århus er fire gange så mange, som i København, der førtidspensioneres med baggrund i psykisk sygdom.

1. Hvad tror i det kan skyldes?

2. Jeg vil gerne tale med en person fra Århus-området, som er førtidspensioneret på grund af psykisk sygdom, kan i hjælpe, eller kender i nogen der kan hjælpe mig?

Min mailadresse er [email protected]

Mit telefonnummer er 30 28 76 25.

På forhånd tusind tak.

/Christian
journaliststud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 13:14   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
hejsa og velkommen til.

Hvad det kan skyldes?

Tja.... Der kan være mange årsager. Jeg kan komme med nogle forslag baseret på denne side:

1. Der er flere, der sendes til psykolog eller psykiater, før de får pension.

2. Der skal spares penge på sygehusbehandling, og så pådutter man fysisk syge borgere en psykisk diagnose. Så spares på undersøgelser, indlæggelser osv.
TERM-programmet - udviklet i Århus. (brug søgefunktionen her og skriv TERM, somatisering eller hypokonder).

3. Psykisk syge flytter til storbyerne, hvor de psykiatriske sygehuse ligger, eller hvor psykiaterne har deres praksis (de ligger jo ikke i udkantsområder).

4. Der kan være en kultur, politisk skabt, som hedder sig, at hvis man ikke kan arbejde, selvom man mangler arme og ben, så har man en personlighedsforstyrrelse eller andet.

5. At borgerne udsættes for et "forsøg", så man kan se, hvor hårdt man kan presse borgerne på arbejdslivet, før de knalder ned med stress og depression (og målet er vist nået for længe siden).

Der er sikkert mange andre skumle ting, du kan se på.

Men jeg håber, nogen med FYSISKE sygdomme melder sig, som du kan tale med, og så opdager du måske, at pensionen er givet på noget psykisk... mystisk nok.

Hertil kommer, at mange bliver systeminvalide af den behandling, man får i systemet.

Hørte forresten en udsendelse i DR med en fra SIND, som nævnte, at mange får diagnosen ADHD, og de lander så pudsigt nok i et sort hul mellem regioner og kommuner... som kastebolde.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 13:36   #3
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Først og fremmest skal du nok ha' in mente, at der i det hele taget gives færre ftp'er i København end i resten af landet.

I København er det ikke usædvanligt, at folk bliver syltet i systemet i årevis. Er man psykisk syg, evt. uden et stærkt netværk, er det nok svært at rykke for at få de ting iværksat, man rent faktisk har krav på - det kan være svært nok som fysisk syg. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at kontanthjælp også bliver kaldt for pseudo-pension, og at kommunen gang på gang kører loven lige til grænsen eller bryder den med vilje med kommentaren 'sådan er arbejdsgangen' og 'der er mulighed for at klage'.

Jeg er selv en fysisk syg københavner, og jeg havde da opgivet kampen forlængst, hvis jeg ikke havde haft en mand, der kunne læse lovtekster, klare alle telefonsamtaler, skrive klager og tage med som bisidder. Som psykisk syg, kunne jeg forestille mig, at det måtte se endnu mere umuligt ud.

For at sætte tingene i relief for dig, så var jeg til et fællesmøde for folk, der søgte pension for 1 års tid siden. På det møde sad der en, der var psykisk syg, og som havde været parkeret på kontanthjælp uden opfølgning på noget tidspunkt i 18 år. Det er selvfølgelig et grelt eksempelt, men jeg har snakket med folk, der har været parkeret i op til 6 år - det er altså ikke usædvanligt.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 14:05   #4
journaliststud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
journaliststud er ny på vejen
Det lyder jo helt vildt.

Kan i sætte mig i forbindelse med nogen, der er blevet tilkendt FTP på psyksik grundlag, som egentlig burde være tilkendt det på fysisk grundlag?

Er der nogen af jer, jeg må ringe op?

Sagen er den, at jeg skal bruge kilder til disse udtalelser. For at øge troværdigheden er det vigtigt at det fremgår, at en person har sagt det. Ellers kan man tro at jeg sidder og finder på det.

Jeg har prøvet at tale med forskellige mennesker, men det er svært at finde nogen der har et overblik om den konkrete situation.

Hvis i sidder med bekendte eller lignende på hånden, må i meget gerne ringe.

Mvh. Christian
journaliststud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 14:23   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her kan du læse om processen og om HVORFOR der er psykiske diagnoser.

http://www.fibronet.dk/page.php?4

Rosa bor i Aalborg, men TERM er udviklet i samarbejde med Århus.

Og her er også en lidt ældre historie om samme problematik. En sag der kørte videre i systemet.

http://www.mesite.dk/Nyheder.Indland.02.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 16:04   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.797
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Christian.
Velkommen til. Jeg er sikker på du blive en god journalist. Held og lykke med det.

Bemærk venligst Zuza`s sidste henvisning som omhandler en psykiater som bliver diagnogstiseret psykisk syg af en [B]neuropsykolog[/B]

Tænk hvis ikke denne kvinde var psykiater!! og ikke havde den viden om reglerne.
Hvis hun var en almindelig fabriksarbejder havde denne ulovlige diagnose haft livslang konsekvens for en sådan kvinde.

Tror du at det er det eneste tilfælde i Danmark?

Velkommen til den sociale Verden. Held og lykke. Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-05-2009, 22:47   #7
journaliststud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
journaliststud er ny på vejen
Hjælp!

Hej alle.

Der er virkelig folk der sidder med noget viden herinde.

Er der nogen der vil lade mig foretage et 10 minutters interview med dem, evt. over telefonen, her inden weekenden?

-Hvis du har fået FTP som pyskisk syg, men mener du er kommet i en "forkert kasse".

-Hvis du måske er fysisk handicappet, men er stemplet psyksik syg.

-Hvis du er flyttet fra København til Århus for at få FTP som psykisk syg.

-Hvis du på anden måde føler/tror at øverststående tese har ramt dig (se øvert i tråden).


Mange tak for de venlige svar i øvrigt, jeg overvejer om de kan sidestilles til at man kan lave en artikel om det.

/Christian, 30 28 76 25
Mail; [email protected]
journaliststud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2009, 23:06   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej Christian.
I Hillerød tilkendes færrest førtidspensioner. Procentvis.
Der var ingen tilkendelser i 2007 og blot 27 i 2008.

I min sag har man forsøgt i 2 omgange om jeg kunne påduttes en psykiask diagnose.
Det lykkes ikke, hvorfor dette nok er begrundelse for seneste afslag.
(ps. Søger hjælp til andre midler for handicap også. Dette vil selvsagt blive sværre for mig, hvis pensionen også får en psykiask diagnose, fordi de ville kunne påpege at jeg ikke var nok fysisk syg/handicappet).
Dette er dog ikke holdbart, idet arbejdsevnen, uanset diagnose skal være afgørende.

Men tilbage til psykiask diagnose. Den overlæge der lavede min speciallægeerklæring, kunne oplyse at jeg var nr 17 i rækken, man åbentbart forsøgte at pådutte psykiask diagnose. TANKEVÆKKENDE!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2009, 23:14   #9
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af journaliststud Se meddelelser
Hej alle.

Der er virkelig folk der sidder med noget viden herinde.

Er der nogen der vil lade mig foretage et 10 minutters interview med dem, evt. over telefonen, her inden weekenden?

-Hvis du har fået FTP som pyskisk syg, men mener du er kommet i en "forkert kasse".

-Hvis du måske er fysisk handicappet, men er stemplet psyksik syg.

-Hvis du er flyttet fra København til Århus for at få FTP som psykisk syg.

-Hvis du på anden måde føler/tror at øverststående tese har ramt dig (se øvert i tråden).


Mange tak for de venlige svar i øvrigt, jeg overvejer om de kan sidestilles til at man kan lave en artikel om det.

/Christian, 30 28 76 25
Mail; [email protected]

Bare lige for at kommentere dig, når du skriver "ringe"... mange med psykiske lidelser har enormt svært og er direkte bange for at tale i en telefon om disse emner... bare lige så du er klar over det, hvis der er flere der skriver, eller tøver med at ville ringe til dig.

Jeg har selv lige fået en FP på grund af psykiske årsager, men jeg bor nu i Næstved, og jeg er ikke fysisk syg... så jeg kan nok ikke hjælpe med så meget der... men bare husk på, at disse ting du læser her inde ikke kun begrænser sig til Århus... de problemer her er landsdækkende.

Men en given grund til at Århus har så mange flere med førtidspension på psykiske årsager KUNNE have noget at gøre med, at Århus er Danmarks anden største by, og derfor er der mange flere mennesker, mere stress, mere jag, tiltrækning af mennesker med svag psykisk sind som f.eks. misbrugere, krimminelle, invandrere osv.

Jeg ved godt, at grunden burde være magen til i f.eks. København, men sagsbehandlingen i kbh. er så elendig og inkompetent, at det er til at brække sig over... jeg blev selv testet af en overlæge i psykiatri, som fortalte mig, at hun kender til københavns måde at håndtere sagerne på indefra, og hun GRIMMER sig når hun tænker på det sagde hun.

Så måske er de flere med psykiske årsager til FP i Århus blot et tegn på, at sagsbehandlingen er mere korrekt og professionel i Århus? ... husk på at der i København pt. er tusindvis af forældede sager der endnu ikke er afgjort.

Lav lidt research i Århus' sagsmapper, og find nogle tal på hvor mange sager der ligger i Match Gruppe 4 og 5, og sammenlign dem med f.eks. København... måske det giver et preg om hvor hunden ligger begravet.

Og så en grund til de flere førtidspensioner i Århus:

Man hører jo via Århusianer vitser, at Århusianerne er lidt mere "klodsede" end resten af danskerne, så måske derfor de kommer oftere galt af sted

ej... sorry... kunne ikke lade være, den lå lige til højrebenet

Sidst redigeret af Webmaster; 07-05-2009 kl. 22:07. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER knappen for tilføjelser til indlæg
  Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 07:56   #10
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej Christian.

Jeg syn's at TERM er uhyggelig og i sær den her klinik, hvor en psykiater først tryller fysisk sygdom om til psykisk, for derefter at blande sig i hetz debatten om mennesker på fp. med psykiske lidelser.

Det burde være en selvfølge, at man tilkendes fp. udfra den lidelse man nu HAR.
- Men lige nu er ingenting en selvfølge og hvis det er op til nogle politikkere, så skal 'det blive endnu sværere at få en tilkendt'.
Det er i de fleste tilfælde uanset handicap svært nok i forvejen.....

Du skriver:
'Hvis du måske er fysisk handicappet, men er stemplet psyksik syg.'

Reellt nok, at undersøge hvorfor der er forskel på Kbh./Århus med tilkendelser af førtidspensioner pga. af psykiske lidelser og/eller om nogle får det, selvom de har en fysisk lidelse.
- MEN - der er o g s å personer, som netop får fp., fordi de HAR en psykisk lidelse.
Der er ikke nogen grund til, hverken at stemple, føle sig stemplet eller holde live i fordomme om mennesker med psykiske lidelser, uanset om de får fp. eller ej.
Det handler vel i bund og grund om, at syge mennesker bliver behandlet værdigt uanset diagnose.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
paragraf 100 v. psykisk sygdom? hejhejhej Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 11-04-2013 16:36
Førtidspension ved psykisk sygdom?! Hjælp! Metteris At søge førtidspension 22 12-01-2013 20:57
Støttekontaktperson og livsindhold med psykisk sygdom Stuen Alt det andet 3 24-10-2012 23:35
Hvad rager dem? (psykisk sygdom) Jom Alt det andet 30 20-01-2012 07:55
Hjælp ved psykisk sygdom vallud Alt det andet 9 12-01-2011 17:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension