K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2013, 10:48   #1
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Kontanthjælp, samboende, forsørgelse

Hej!

Er der mon nogen som ved noget om forsørgelse af samboende kontanthjælpsmodtagere?. Reglerne for ægtefælleforsørgelse, forsørgelse af samboer, m.m. bliver jo lavet om i 2014.

Har spurgt sagsbehandler, for 14 dage siden, men fik det svar at det kunne de ikke sige noget om endnu, de mangler de endelige retningslinjer...

Min samboende kæreste, far til vores børn, har et alm. lønmodtagerjob, men har pga. vores økonomiske situation, været nødt til at tage overarbejde. Jeg er laaaaangtidssyg, og skal afklares m.h.p. fleksjob. Hvordan beregner de om man skal forsørges af sin samboende mand. Og kan de se bort fra overarbejdstimerne, som min mand jo absolut ikke havde taget, hvis vi ikke manglede pengene til alm. forsørgelse af vores børn. Så havde han været mere hjemme hos sin familie, og jeg havde som kronisk syg ikke skulle være så meget alene om pasning af børnene.

Jeg må sige at det er et stort pres ikke at vide hvad vi har at leve for i 2014, og min mand slider sig i forvejen op med 37timers job, og overarbejde....tør ikke engang sige til ham, hvad der kunne blive konsekvensen, har allerede indirekte budt ham så meget, fordi jeg blev syg, og ikke kunne bidrage med min normale løn til familiens forsørgelse....

Har også læst at reglerne måske kunne være grundlovsstridige?

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 11:09   #2
1507
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 44
Styrke: 16
1507 er ny på vejen
Har hørt at satsen bliver halveret i 2014 for det man modtager nu. Altså en indkøringsfase.
Min kontanthjælp bliver vist halveret i 2014, og efterfølgende har det noget at gøre med om ens samlever tjener over eller under 330.000 om året.
Min kæreste arbejder offshore og jeg er meget alene med vores datter.
1507 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 11:20   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De vil helt klart se på hans samlede indtægt incl overarbejde... så kæmp for din afklaring, så du kan komme væk fra kontanthjælpen..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 11:41   #4
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Ja, jeg skal kæmpe for afklaring, sådan har jeg det også, men der kan jo gå 3, 6, 9 måneder og nogle gange længere tid....minimum et år er hvad jeg umiddelbart tænker om et afklaringsforløb..

Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 12:33   #5
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Så fik jeg taget den store snak med min mand i går, om hvad vi har i vente, og at vi måske bliver tvunget til at gifte os. Så vidt jeg ved, er det ikke muligt for samboende par, som ikke er gifte, at anvende hinandens skattefradrag. Skattelovgivningen blev vist ikke ændret, så gifte par og samboende par, er reelt ikke ligestillede.

Desuden kan den samboende part som ikke modtager kontanthjælp, jo så heller ikke tage overarbejde for at forbedre familiens økonomi. Det handler om at holde sig i ro, en form for stavnsbinding indtil den anden part i parforholdet har fået "fast grund" under fødderne igen....

Der er 1½ måned til 2014, så bare utroligt at jeg ikke er blevet adviseret fra Kommunen, om at min ydelse muligvis ændres, og hvordan og hvorfor. Ja, vi ved ingenting, endnu...vil jo gerne se det på skrift...og bare det ikke pludselig er med tilbagevirkende kraft, et stykke inde i 2014

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 13:46   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er rigtigt at fradraget kun kan udnyttes hvis I bliver gift... helt grotesk at det ikke er ændret samtidig.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 14:33   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Så fik jeg taget den store snak med min mand i går, om hvad vi har i vente, og at vi måske bliver tvunget til at gifte os. Så vidt jeg ved, er det ikke muligt for samboende par, som ikke er gifte, at anvende hinandens skattefradrag. Skattelovgivningen blev vist ikke ændret, så gifte par og samboende par, er reelt ikke ligestillede.

Desuden kan den samboende part som ikke modtager kontanthjælp, jo så heller ikke tage overarbejde for at forbedre familiens økonomi. Det handler om at holde sig i ro, en form for stavnsbinding indtil den anden part i parforholdet har fået "fast grund" under fødderne igen....

Der er 1½ måned til 2014, så bare utroligt at jeg ikke er blevet adviseret fra Kommunen, om at min ydelse muligvis ændres, og hvordan og hvorfor. Ja, vi ved ingenting, endnu...vil jo gerne se det på skrift...og bare det ikke pludselig er med tilbagevirkende kraft, et stykke inde i 2014

Mvh Apollonia
Du kan beregne hvad du kan få i kontanthjælp fra næste år her:
http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...lse-samlevende
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 14:56   #8
Kimmie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Indlæg: 29
Styrke: 12
Kimmie er ny på vejen
Jeg fik igår at vide, at jeg kunne ringe til min økonomisagsbehandler, som så ville kunne lave en udregning på, hvad jeg mister i kontanthjælp fra 1 januar.

Jeg snakkede så i telefon med hende, og hun bad mig om at sende en kopi af min kærestes sidste lønseddel, og så ville hun ringe tilbage med det endelige beløb, ligeså snart hun havde regnet på det.

Apollonia ring til din kommune, og bed om nummeret til din økonomisagsbehandler, og hør om han/hun ikke kan hjælpe dig.
Kimmie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 15:51   #9
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Så fik jeg taget den store snak med min mand i går, om hvad vi har i vente, og at vi måske bliver tvunget til at gifte os. Så vidt jeg ved, er det ikke muligt for samboende par, som ikke er gifte, at anvende hinandens skattefradrag. Skattelovgivningen blev vist ikke ændret, så gifte par og samboende par, er reelt ikke ligestillede.
Husk på at det den gensidige forsørgerpligt "kun" er på halv kraft i 2014 for samboende, så regn lige på om det kan betale sig at gifte jer nu, eller vente til 2015.
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2013, 23:09   #10
1507
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 44
Styrke: 16
1507 er ny på vejen
Er blot nød til at skrive hvad min mor kommenterede til denne sag:
Vi bor så i et land der fra 1. Januar 2014 går ind for tvangsægteskaber. Hvad f#$%&$× bilder de sig egentlig ind. Ja vi skal passe på hinanden, men det her rammer helt skævt.
1507 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension