K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2013, 10:07   #1
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Statusattest

Hej
Jeg har fået brev om at jeg skal bestille tid hos min læge for at få lavet en statusattest til rehabiliteringsteamet. Er der nogen af jeg der ved hvad og hvordan sådan en foregår og hvad det er lægen skal udfylde??
Jeg ved godt at jeg ikke kan forberede mig til lægebesøget for tingene er som de er, men alt det uvisse giver mig hjertebanken og jeg bliver fysisk og psykisk lidt mere dårlig for hver dag der går så jeg håber at lidt indsigt kan hjælpe mig.

Kærlig hilsen
Jasmina
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 10:57   #2
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Statusattest (LÆ 125)

- Rekvireres i sager om revalidering og førtidspension af sagsbehandleren, der anfører sit syn på den aktuelle problematik, og med baggrund heri udbeder sig konkrete helbredsoplysninger.

- Anvendes hvor der er behov for en kortfattet beskrivelse af patientens situation. Er baseret på lægens foreliggende oplysninger om patienten Þ Patienten indkaldes IKKE.

- Skal indeholde: En kort beskrivelse af den aktuelle sygdom samt evt. andre relevante oplysninger (sygehistorie, diagnoser, igangværende behandling), samt en vurdering af helbredsforholdenes betydning for sagen.

Har lægen ikke set klienten for nylig, kan anmodningen returneres ubesvaret.
Kilde: http://hvattum.net/wiki/index.php?ti...L.C3.86_125.29
Jeg fik igennem et par år lavet ny status-test hver 3. måned - både hos egen læge og hos speciallæge på sygehuset.
De skriver en kort beskrivelse af hvad du fejler, evt. skånehensyn mm. Der er absolut intet farligt ved det :-)

I ovenstående undrer jeg mig dog over der står man ikke indkaldes - jeg har hver gang været forbi egen læge når han har skrevet den, og fra sygehuset er der enten blevet ringet og vi har talt sammen om det eller jeg har været derinde.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 11:10   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tag det roligt...

Kære Jasmina.

En Statusattest er bare en beskrivelse af din øjeblikssituation, hvor en Speciallægeerklæring er en endegyldig bedømmelse af din situation.

Men hvorfor skal DU mon bestille en Statusattest? Nok fordi kommunen vil spare penge på din sag, hvis lægen hopper på den.

Læs følgende især min beskrivelse i #4:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21306

Du skal ikke være nervøs men sættet dig ind i lovgivningen, stille og roligt.

En Statusattest er et dokument i din sag, så du beder om aktindsigt i hvad lægen skriver..... også fremover.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 11:18   #4
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Peter,

kommunen kan sagtens sende anmodningen om en statusattest - og stadig sige til personen at man skal bestille en tid, det gjorde de også i min sag. Hvilket er rigtig fint, synes jeg, da det giver mulighed for at få lavet statusattesten i et samarbejde med lægen - fremfor der skrives noget som man ikke ved hvad er, før end man sidder på jobcentret (eller lign.).

Så jeg ville betragte det som positivt
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 11:43   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Positivt.........

Kære Carolines.

Ja, selvfølgeligt er det positivt. Ingentvivl om det, helt enig, men.......

Jasmina oplyser:
"Jeg har fået brev om at jeg skal bestille tid hos min læge for at få lavet en statusattest til rehabiliteringsteamet"

Så er der 2 muligheder:

Lægen har forinden modtaget en anmodning fra Rehabiliteringsteamet om at nærværende patient skal have udfærdiget en Statuserklæring, under nærmere betingelser om hvad teamet ønsker beskrevet. Positivt.

Det kan også være at Jasmina ringer til lægen og beder om en Statusattest hvor lægen ikke har modtaget en sådan anmodning. Etc derfor siger jeg ikke det er negativt men blot at læse spillets regler i ovenstående link #4.

Så kan det positive let forsvinde.

Men vigtigst af alt er at Jasmina skal tage det roligt og bede om aktindsigt.

Mange hilsner

Peter mistænksom

PS Information http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...sattest&page=2

Læs fra 9.1
http://www.123hjemmeside.dk/GittesUnivers/8786506

Sidst redigeret af phhmw; 12-02-2013 kl. 11:56.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 15:24   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Her også fået en lavet, da ringede de fra lægen og sagde de hade fået henv. og der lige skulle lidt ekstra tid på.
Det er ikke noget særligt, bare et lægebesøg,hvor alle ens skavanker skal frem.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 20:38   #7
Yanmik
Afhængigheds tegn af K10
 
Yanmiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-02 2011
Indlæg: 332
Styrke: 14
Yanmik er ny på vejen
Jeg fik også et brev fra kommunen om jeg skulle ringe og bestille tid hos lægen
Det er "bare" hvor lægen stiller nogle spørgsmål, det er ikke noget slemt
__________________
Giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre - mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen... Yanmik
Yanmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 09:17   #8
Jasmina
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 149
Styrke: 13
Jasmina er ny på vejen
Mange TAK alle sammen for jeres svar - det beroliger mig
Jasmina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 11:39   #9
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Jeg har fået oplyst af jobcenter, at man som ansøger af fleksjob i 2012, kommer under de nye regler her fra 2013, og kommer til at tilhøre et rehabiliteringsteam. Dette team vil anmode ens praktiserende læge om en attest, som skal udfyldes af patienten sammen med lægen. Gad vide om der så ikke menes en læ 135?

Men nu er jeg blevet i tvivl om de mener en læ 125, for så kan man jo "risikere", at lægen allerede har udfyldt den.

Måske er proceduren forskellig fra kommune til kommune. Og forskellig fra borger til borger.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2013, 12:35   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Min erfaring, fra min egen sag, er, at en statusattest (LÆ 125) udfylder lægen selv, uden medvirken fra patienten, på baggrund af lægens kendskab til patienten.

Dette er en af årsagerne til, at det er vigtigt, når man er syg i systemet, at have jævn kontakt til sin læge.
Hvis man ikke er i kontakt med sin læge, så kan der være ting, som lægen ikke kender til, og så derfor ikke kommer med i en statusattest.

Derimod kræver det en (dobbelt) tid hos lægen når kommunen vil have en generel helbredsattest (LÆ 145).
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusattest christiane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 30-10-2012 12:29
Statusattest Makao Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-08-2012 22:20
statusattest mand Alt det andet 0 05-01-2012 17:24
Statusattest Hanna Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 12-11-2010 16:52
Vedr. Statusattest Kio Alt det andet 17 13-02-2009 06:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension