K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2016, 22:48   #1
Esb
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2016
Indlæg: 16
Styrke: 8
Esb er ny på vejen
Sygedagpengestop om lidt - Haster!

Kære jer,
Har luret på forummet i lang tid for at blive klogere på alt det lort jeg har været igennem som sygemeldt i systemet.
Nu har jeg meget brug for jeres vejledning. Det haster da jeg skal til jobcenter onsdag.

Sagen er den at mine sygedagpenge udløber næste måned. Der vil jeg samlet have fået SDP i 3 år. Blev forlænget for 2 år (efter første års sygemelding og behandling for diagnose 1) siden da jeg skulle ny behandling for diagnose 2 man forventede gjorde mig rask.
Disse to år er gået meget hurtigt og desværre med afsindigt meget spildtid pga dårlig sagsbehandling og behandling
Er først kommet i god behandling for 7-8 mdr siden.

Mit jobcenterforløb har udviklet sig meget skidt. Det første 1-1,5 år havde jeg 2 gode sagsbehandlere efter hinanden der var rummelige og motiverende. Følte mig tryg. Derefter har jeg fået nye sagsbehandlere hver gang jeg fik en ny indkaldelse. Er vist på nr 8 nu.
Der har været dårlig kommunikation dem imellem, og rod i deres kommunkation med mig

Dette var KÆMPE kilde til voldsom angst, som sjovt nok er en af de ting jeg er sygemeldt for. Var så langt ude da det var på sit højeste at jeg fik selvmordstanker for første gang i mit liv.
Har også haft SB der synes han skulle udtale sig om validiteten af min diagnose og prognose.
Vil ikke skrive mere om forløbet da det ville fylde for meget. Men det har været ekstremt utrygt at være i systemet og har faktisk måtte bruge det meste af min behandlingtimer det sidste år på at snakke om og håndtere jobcenter-drama... Istedet for at dykke ned i det jeg skal behandles for!
Jeg fåe det ekstremt dårligt hver gang jeg hører fra dem og tør ikke tale med dem alene længere!
Ovenstående er ikke udtømmende for det lort jeg har været igennem med dem.
Jeg har seriøst lyst til at afreagere og fortælle dem hvor frygteligt det har været når jeg skal til møde. Skælde dem ud.

På mange måder har de syltet min sag. Jeg har også i flere omgange oplevet at der gik 2-3 mdr uden indkaldelser.

Anyway. Udløber næste måned og skal til JC på onsdag. Ny sagsbehandler jeg ikke har mødt før.
Jeg ved der er lagt op til at jeg ikke kan forlænges mere.
Derfor er mulighederne

1) Tilbage på dagpenge ...melde mig rask. Men kan jeg det selvom jeg stadig er i noget behandling? Vil egentlig helst gerne skynde mig at finde et fuldtids eller deltidsjob og supplere op med mit nuværende. vil gerne have min "frihed" og selvfølelse tilbage igen? I princippet er jeg deltidsraskmeldt nu, da jeg arbejder 1–2 gange om ugen. mon jeg er bedre stillet når jeg kan bevise at jeg allerede er begyndt at arbejde lidt igen og har gjort det det meste af året?

2) Jobafklaringsforløb.
Dette har jeg betænkeligheder ved, da ydelsen er så lav at jeg er i tvivl om jeg ville kunne klare mig.
Derudover....ved i om jeg kan kombinere mit nuværende med dette forløb? UDEN at jobcenter skal snakke med min chef osv?
Og hvis jeg beholder det, fratrækkes lønnen så fra jobafklaringsforløbsydelsen?


Jeg har vist også hørt at man kan få forløbet på sygedagpengeydelsesniveau. Er det korrekt?

Er der muligheder jeg har overset? Hvad er mine rettigheder?

Allermest savner jeg at have egenbestemmelsen tilbage i mit liv, og ikke blive set ned på i et system.
(Derudover er jeg nok også frustreret da jeg ikke kan se hvad meningen med mit liv er. Har en BA... Men burde måske egentlig tage ny udannelse men ved ikke hvad...føler mig fortabt i eget liv)

Argh

(PS FRABEDER MIG CITERING AF MIT INDLÆG)

Sidst redigeret af Esb; 12-06-2016 kl. 01:51.
Esb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 11:39   #2
Esb
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2016
Indlæg: 16
Styrke: 8
Esb er ny på vejen
Anyone? Er fuldstændig panikslagen....
Esb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 12:21   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
De ting jeg kan svare på:
Du spørger til at få forløbet på sygedagpengeydelsesniveau.
Det kan man KUN hvis man kommer fra sygedagpenge, får tilkendt ressourceforløb, og KUN så længe sygedagpengene kan forlænges.
Derefter kommer ressourceforløbsydelsen (som den hedder i både jobafklaringsforløb og ressourceforløb) ned på kontanthjælpsniveau.
Dvs ikke-forsørger 10968 kr før skat.
Forsørger 14575 kr før skat.
Ressourceforløbsydelsen er dog IKKE ramt af formuegrænse, gensidig forsørgerpligt, kontanthjælpsloft og 225-timers reglen.

Ang at melde sig rask: Nu har jeg ikke lige erfaring med den del. Men jeg kan forestille mig, at hvis man først melder sig rask, så er det svært at overbevise kommunen om at man ER syg, hvis man så senere får behov for at sygemelde sig igen.
Så man skal nok være ret sikker på, at man kan klare sig som rask, før man melder sig rask
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 12:22   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
At ikke have jc med ved siden af er lidt dumt for hvis du ikke kan komme tilbage til alm job, skal du jo igennem dem, men er bange for lige meget hvad bliver det på kh ydelse.

du kan måske få dagpenge men tror de vil hav en udtagelse fra din læge,at du er 100% rask for du kan få penge der fra.

Ryger du på kh eller recurce forløb vil det du tjener blive trukket fra, desværre.

Så kort og godt, hvis du ikke kan rask meldes og det kniber nok, så hedder det enten kh eller rc ydelse, hvis du ejer noget over værdi på 10000,- kan du ikke få kh , så jeg håber for dig at u får tilbudt rc forløb
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 12:29   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Håber at du evt lige kan få hjælp til at tolke/forstå paragrafferne, hvis de er for indviklede.
Men modregningsreglerne ang indtægter i ressourceforløbsydelse i ressourceforløb:
"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et ressourceforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et ressourceforløb.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned. "

Og vedr modregning af indtægter i ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb:
"§69j
Stk. 5. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 7-12. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et jobafklaringsforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et jobafklaringsforløb.

Stk. 6. For personer, der ved påbegyndelsen af jobafklaringsforløbet modtager løn under sygdom, og personer, der er ansat i fleksjob, jf. § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og modtager løn under sygdom suppleret med fleksløntilskud, medfører løn og fleksløntilskud fuldt fradrag i ressourceforløbsydelsen under jobafklaringsforløb.

Stk. 7. For personer, som ved påbegyndelsen af jobafklaringsforløbet er ansat i fleksjob, jf. § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som ikke modtager løn under sygdom, medfører fleksløntilskud, der udbetales som supplement til ressourceforløbsydelsen, jf. § 70 f, stk. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen under jobafklaringsforløb.

Stk. 8. For personer, som ved påbegyndelsen af jobafklaringsforløbet driver selvstændig erhvervsvirksomhed og får tilskud på grund af nedsat erhvervsevne, jf. § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medfører tilskuddet ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen under jobafklaringsforløb. Overskud af selvstændig virksomhed medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen efter stk. 4.

Stk. 9. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, bortset fra indtægter efter stk. 6 og 7, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter stk. 2 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inklusive pension udgør 13.648 kr. (2015-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 10. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter stk. 2 bort fra 15,73 kr. (2015-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 13:11   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hej

Ja det er hårdt at være langstidssygemeldt.

Hvor meget arbejdede du før du blev sygemeldt? Og i hvor mange år?

Du skriver du nu arbejder 1-2 gange om ugen. Hvor mange timer om ugen har du i gennemsnit arbejdet i de sidste 3 måneder?

Mht til sygedagpengesats på ressourceforløbsydelse, så er det kun en mulighed hvis sygedagpengene ER forlænget, og kun så længe forlængelsen løber. Så den mulighed har du ikke hvis dine sygedagpenge udløber nu.

Vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 15:51   #7
Esb
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2016
Indlæg: 16
Styrke: 8
Esb er ny på vejen
Tak alle.
Tak MistyMiss - Hvordan ved jeg om jeg kan forlænges? Ved kun at sagsbehandler ligger op til at jeg ikke skal.

Hvad er ressourceforløbsatsen EFTER skat?

Akvamarin - ja det er forfærdeligt. Før jeg blev sygemeldt, var jeg på alm dagpenge

Før dagpengene gik jeg på uni og arbejdede måske 2-3 gange om ugen.
Du spørger hvor meget jeg i gennemsnit har arb om ugen i de sidste 3 mdr... Jeg ville sige ca 8-10t. På månedsbasis har jeg arb 34-40 timer. Under studiet var det ca det samme.. Nogle gange lidt mere.

I for hold til at kombinere et evt jobafklaringsforløb, har jeg kigget ovenstående paragraffer igennem, men har svært ved at gennemskue dem. Ville jeg kunne beholde mit job UDEN at JC skal snakke med dem? Vil holde mit arb og chef ude af denne verden. Og vil det job give mig flere penge at rutte rundt med selvom de fratrækkes ydelsen?

Noget helt andet. Jeg er inviteret til familiebesøg i udlandet i slut august. Jeg vil SÅ gerne. Har ikke set den del af min familie i 5+ år.
Hvordan er mine rettigheder her?

Tusind tak for al jeres hjælp.

Hvad ville I gøre hvis I var mig?

Igen - Frabeder mig citering. ��
Esb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 16:14   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Esb:
Forlængelsesreglerne ang sygedagpenge, har jeg desværre ikke så meget styr på. Det håber jeg de andre kan være behjælpelige med

Hvad ressourceforløbsydelsen er efter skat, kommer jo an på:
1: om det er den på kontanthjælpsniveau eller sygedagpengeniveau.
2: hvis den på kh niveau: forsørger eller ej?
3: hvad er din trækprocent og dit personfradrag?

For lige at stille et eksempel op:
jeg får de 10968 kr før skat, som ikke-forsørger. Jeg får efter skat (og atp) 8310 kr.
Men jeg har hørt om folk, der også fik de 10968 kr før skat, men som fik omkring 7800 kr efter skat.
Så det kan variere en del, alt efter personfradrag og trækprocent

----

Du spørger til ferie.
Hvis du kommer i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb:
Man har ret til 5 ugers ferie om året (med ressourceforløbsydelse) når man har modtaget ressourceforløbsydelsen i 12 sammenhængende måneder.
Hvis man har feriepenge til gode fra ferie, kan denne dog godt holdes indenfor de 12 første måneder.

Modregningen af feriepengene har jeg lidt svært ved at forstå.

Ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb:
"§69j
Stk. 11. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. stk. 9, når ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for den periode, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 69 k, stk. 4. En person kan holde ferie med feriegodtgørelse eller ferietillæg samt ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder. "

Og stk 9 som de henviser til:
"Stk. 9. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, bortset fra indtægter efter stk. 6 og 7, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter stk. 2 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inklusive pension udgør 13.648 kr. (2015-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover. "

Ressourceforløbsydelse i ressourceforløb:
"§68a
Stk. 4. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. stk. 2, når ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for den periode, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 69, stk. 4. En person kan holde ferie med feriegodtgørelse eller ferietillæg samt ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder. "

Og stk 2 som de henviser til:
"Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover. "

(paragrafferne er fortsat fra denne lov: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589 )

Sidst redigeret af MistyMiss; 12-06-2016 kl. 16:20.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 16:38   #9
Esb
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2016
Indlæg: 16
Styrke: 8
Esb er ny på vejen
MistyMiss - Jeg fik mine feriepenge udbetalt her i april, da jeg jo grundet at være syg og på sygedagpenge ikke kunne rejse... Og heller ikke planlagde det på daværende tidspunkt.
Er det optjente ferie fra denne periode jeg ville kunne have brugt i slut august? Eller hører slut august/sept til ny feriepenge-beregnings-periode?
Er helt forvirret.
Jeg vil være hent ødelagt hvis jeg ikke kan komme afsted.
Jeg har brug for en pause fra de sidste 3 års forløb også


Mht fradrag så kan jeg se på mine sygedagpengespec at det veksler fra 4-5000

Sidst redigeret af Esb; 12-06-2016 kl. 16:41.
Esb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 16:49   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm altså feriepenge du allerede har fået udbetalt, kan ikke holdes ferie for, ift de paragraffer jeg citerede.
Hvis du skal holde ferie for feriepenge i ressourceforløb eller jobafklaringsforløb, skal det være hvor du kan gå ind og vælge "jeg vil holde ferie for dem fra den x/x til den x/x, og så kommer de ind på din konto.
Men hvornår feriepenge-perioderne løber ift feriepenge der er optjent på arbejdsplads, der må jeg melde pas.

Skal dog lige tilføjes, at for at holde ferie (uanset hvornår) i ressourceforløb eller jobafklaringsforløb, skal kommunen give en "lov" til det. Grunden er som udgangspunkt så man ikke placerer ferien midt i f.eks. en arbejdsprøvning og den slags. Men nogen sagsbehandlere siger desværre nej, bare fordi de kan
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension