K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-01-2014, 14:11   #1
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej til Alle

Kort opsummering af sagen:
Min mor på 60 år har efter et langt arbejdsliv været arbejdsløs i 2 år. Herefter har hun været 1 år på den nye uddannelses ydelse for ledige og hvis hun stadig ikke kan få et arbejde - så vil hun kunne ansøge om den nye arbejdsmarkedsydelse pr. 1/4.
Denne kan hun være på til 1/1 - 2015 hvorefter hun vil skulle ansøge om kontanthjælp.

Problemstilling:
Pr. 1/2 - 2014 kan hun få udbetalt sin LD-Opsparing på netto 47.434 kr.
Grundet problemer med tænderne så overvejer hun, at få dem udbetalt til betaling af kroner og andet.

Efter, at have læst reglerne omkring kontanthjælp og formue så er jeg i tvivl om hvorvidt hævning af denne opsparing vil have konsekvenser hvis og såfremt hun pr. 1/1 - 2015 skal ansøge om kontanthjælp.
Vil kommunen anse det, som om at hun har handlet "økonomisk uansvarligt" ved, at hæve pengene 1 år før hun måske jf. forsat ledighed - vil skulle ansøge om kontanthjælp?

Både den særlige uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelsen er uafhængig af formue.
Problematikken er således først aktuel i forhold til en mulig ansøgning om kontanthjælp.

Spørgsmålet er om det er økonomisk uansvarligt, at bruge pengene 11 måneder før man måske og kun måske skal ansøge om kontanthjælp grundet ledighed.
Håber der er nogle der kan komme med et indspark eller 2 - og eventuelt har henvisninger til reglerne.
Kan kun finde en enkel sætning i loven der siger "handlet uansvarligt" -
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2014, 17:06   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
For at være sikker på at få et korrekt svar kan man forespørge hos kommunen og bede om skriftligt svar.

Hun bør så hurtigt som muligt gå til tandlægen og får et overslag på behandlingens pris, og hvis kommunen så siger at det er der ingen ben i, så er det jo det.

Siger kommunen at der er problem i det, er der hele "klagegangen", og den skal vi nok hjælpe dig på vej med, HVIS der opstår problemer.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 12:06   #3
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Tak for svaret
Hun har fået et overslag over pris og sådan.
Kan man godt bare skrive til kommune og er de forpligtiget til at give et skriftligt svar?.

For et halvt år siden kontaktede vi kommunen telefonisk angående et andet spørgsmål omkring kontanthjælp og der var svaret

"Det kan vi først tage stilling til når der ligger en ansøgning om kontanthjælp"

Det var ikke til megen hjælp
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 12:28   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Mener det er forståeligt, kommunen kun kan tage stilling til den enkelte sag kontanthjælpssag, når den foreligger. Indtil da må man nok holde sig til lovgivningens mere generelle angivelser.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 14:00   #5
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej Stampe

Jeg er naturligvis enig - delvis.

For, at kunne handle ansvarligt må man vide hvad økonomisk uansvarlighed dækker over. Netop derfor er det relevant at man i god tid søger for, at søge vejledning i relation til den nævnte problematik.

Udover det åbenlyse tilfælde hvortil man opbruger en formue velvidende, at man vil skulle ansøge om kontanthjælp f.eks. 2 måneder senere - så er begrebet "økonomisk uansvarlig" mig noget uklart.

I relation til det nævnte tilfælde så skal jeg således opstille en makroøkonomisk analyse hvoraf jeg eventuelt kan opstille et sandsynlighedsmål for hvorvidt hun om 11 måneder vil være i beskæftigelse.

Lad os sige, at vækstbetingelserne og udviklingen i ledigheden fordre 68 % sandsynlighed for, at hun er i arbejde 1/1 - 2015 - vil det da være økonomisk uansvarlig, at bruge de pågældende penge nu på tandlæge arbejde?.

Den særlige uddannelsesydelse og den midlertidige arbejdsmarkedsydelse er indkomstuafhængig og hun er derfor pr. definition fritstillet i forhold til formue af eventuel formue.

Dog er hun ledig, som alle andre på f.eks. kontanthjælp og derfor er det relevant, at hun ser lidt længere frem og derpå søger vejledning i relation til et muligt udfald på længere sigt.

I min optik ville det netop være økonomisk uansvarligt hvis hun blot brugte pengene uden at søge vejledning i forhold til gældende regler om 11 måneder.

Alternativt vil hun jo skulle sige på ansøgningstidspunktet, at hun på daværende tidspunkt har opført sig økonomisk ansvarligt da hun brugte pengene i god tro om, at hun ville få arbejde indenfor det næste år.
Der må formodes, at folk der er ledige håber og tror på beskæftigelse indenfor en given periode.

Derfor mener jeg godt, at kommunen kan komme med et brugbart svar - selvom en ansøgning eventuelt først bliver relevant om 1 år.

Særligt når der er tale om en forespørgsel hvortil de opgivne oplysninger er så konkrete, som det er tilfældet her.

Jeg har prøvet, at finde lovgivningen men jeg har svært ved, at vurdere den hvad økonomisk uansvarlighed dækker over.
Hvis der er nogle der har et svar eller en forklaring(mulig henvisning) så må i meget gerne smide den op

Sidst redigeret af hansenn; 02-01-2014 kl. 14:03.
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 15:17   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af hansenn Se meddelelser
"Det kan vi først tage stilling til når der ligger en ansøgning om kontanthjælp"
Det er jo meget let og sige og det siger intet om, om det er kommunens holdning, eller om der er tale om en doven medarbejder der kaster den ud.

Alle afslag skal gives skriftligt og være vedlagt klarevejledning.
Ved klage skal der genvurderes.

Det kan ikke tage kommunen mange minutter at forklare hvad de mener med begræbet "uansvarlig" brug af egne midler... og det er helt urimeligt man ikke ved det på forhånd.
Her er jo ikke tale om nogen der bare vil skynde sig at bruge pengene, men nogen der vil bruge pengene på nødvendig "vedligehold"
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 17:26   #7
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej Nøgne Tær
Tak for dine inputs og jeg er enig i dine betragtninger.

Det burde være sådan, at man kan stille et konkret spørgsmål og så får vejledning og en skriftlig anvisning på en given problemstilling. Hvis spørgsmålet kan afklares i forhold til de generelle regler så kan en henvisning til disse være tilfredsstillende.

Idet her tilfælde er der tale om, at jeg ikke ønsker at hun ender med at agerer uagtsomt i forhold til tandlæge behandlingen og en mulig ansøgning om kontanthjælp 1/1 - 2015. Derfor har vi skrevet til kommunen og angivet den pågældende problemstilling i håb om vejledning.

Der er på ingen måder tale om forsøg på unddragelse af de generelle regler omkring formue. Der er tale om sundhedsfaglig vurdering og behandlingskrævende indsat i forhold til tænderne.
Det må være sådan, at kommunen kan komme med en afklaring på hvorvidt den nævnte problemstilling er økonomisk uansvarlig adfærd. De generelle regler henviser netop kun til grænsetilfældene hvortil det er åbenlyst hvilke problemer lovgivningen søger, at forhindre.

I min optik er det ansvarlig adfærd, at man søger vejledning selvom et eventuelt problem måske først bliver relevant om 1 år. Til den tid så er det for sent med vejledningen.

Har kigget principafgørelser igennem uden held jf. økonomisk uansvarlighed.

Det åbner dog en principiel debat omkring hvilken indsigt man, som ledig bør og skal have i relation til sine beskæftigelses muligheder og økonomisk adfærd.

For, at kunne modtage dagpenge m.m - så er betingelsen at man aktivt søger, at udnytte ens arbejdsmuligheder. Hertil er ens beskæftigelsesmuligheder betinget af f.eks. alder, uddannelse, køn, branche m.m.

Det virker mig noget svært for den enkle, at man løbende hen over en periode skal kunne vurderer beskæftigelsesmulighederne og sandsynligheden for, at skulle ansøge om kontanthjælp i relation til ens økonomiske adfærd.
Det er naturligvis ikke relevant hvis der er tale om stor formue, men i relation til mindre forbrug af en lille formue til f.eks tandlæge behandling bliver det særdeles relevant.

Er det økonomisk uansvarligt, at man bruger en del af formuen 6 - 12 - 18 - 24 måneder før man MÅSKE og kun MÅSKE stadig er ledig og dermed skal ansøge om kontanthjælp.

Derfor og i relation til ovenstående så burde kommunen imødekomme ønsket omkring vejledning i forhold til en konkret problemstilling.

Sidst redigeret af hansenn; 02-01-2014 kl. 17:35.
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 19:43   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man ansøger om kontanthjælp skal man normalt medbringe kontooversigt der går 3 måneder tilbage.. har hørt om nogen der skulle dokumentere 6 mrd tilbage.

Man kan ikke vide et helt år før om man havner på kontanthjælp... hvis man gør, kan man iøvrigt få hjælp til tandlægeudgifter vist..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 19:56   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ide...

Hun søger om tandlægehjælp nu, fremlægger sit budget, og får besked på at når hun har pensionspenge kan hun bruge dem.

Det bliver meget svært for kommunen at hævde hun har båret sig uagtsomt ad, når de selv er kommet med den løsning.

Måske er det den eneste måde at aftvinge kommunen et svar, det er lovligt og der kommer konkret svar, og hvad skulle man ellers stille op ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2014, 20:06   #10
hansenn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hansenn er ny på vejen
Hej PIP
Tak for dit indspark.

Nu venter vi på svar fra kommunen og alternativt så må hun bruge de maksimale 10.000 kr. i formue og så eventuelt aftale afdrag på resten af behandlingsprisen.
Angående oversigt over formue og bankforhold så er hun mere end villig til, at fremlægge dem i relation til en eventuel ansøgning om kontanthjælp.
Problemet er, at hun ikke kan udskyde tandbehandlingen 1 år mere og derfor må vi vente på kommunens svar.
Takker endnu engang for dine inputs.
hansenn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension