K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2015, 15:00   #1
Malene81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Malene81 er ny på vejen
Question Minifleksjobber på barsel

Da jeg ikke har kunnet finde svar på mit spørgsmål andre steder, håber jeg I kan hjælpe.

Jeg blev den 12.8.14 tilkendt (mini)fleksjob efter de nye fleksjobregler. Arbejdsprøvningerne har alle vist maks. 10 timer ugentligt. Jeg har nu fundet et jobtilbud, som opfylder alle mine skånehensyn og vi er ved at indgå en kontrakt om fastansættelse i 5 timer/ugentligt. Det er så her der - efter min opfattelse - opstår huller i lovgivningen.

For hvordan er man stillet som minifleksjobber i tilfælde af barsel? (Tænkt situation, som kan blive aktuel på et tidspunkt). Jeg vil ikke kunne opfylde betingelserne for barselsdagpenge (120 arbejdstimer i en periode på 13 uger op til orlov - det svarer til en ugentlig arbejdstid på 9,5 timer i snit) og vil derfor heller ikke kunne modtage fleksløntilskud i perioden (udover de første 14 uger, hvor jeg også modtager løn). Jeg har heller ikke ret til ledighedsydelse i den periode (da jeg jo ikke er ledig) og har heller ikke mulighed for at søge kontanthjælp (da jeg jo heller ikke er arbejdssøgende). Det vil sige, at jeg i tilfælde af graviditet og efterfølgende barsel risikerer at stå uden forsørgelse i 32 uger eller mere (altså efter de 14 uger med løn og fleksløntilskud).

Men kan det virkelig passe, at man skal være så meget dårligere stillet ved at tage imod et job? Som ledig fleksjobber vil jeg have ret til ledighedsydelse i tilfælde af barsel. Er man groft sagt nødt til at vælge imellem at have et job eller få et barn? Det kan vel ikke være rigtigt, at man i dagens Danmark kan risikere, at stå uden nogen former for forsørgelse - og da slet ikke som forsørger!?

Der er vist nogen regler der ikke helt er fuldt med de nye fleksjobregler, hvor mange jo arbejder under 10 timer i ugen.

Jeg håber nogen kan være behjælpelig med svar - egen erfaring, henvisning til lovtekst eller andet brugbar info. Jeg har været i kontakt med både fagforening, Udbetalingen Danmark og kommunens forskellige ydelsesafdelinger og de bekræfter alle, at jeg i det givne tilfælde risikerer at stå uden forsørgelse.

På forhånd tak.
/Malene
Malene81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 15:44   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Det forstår jeg ikke. Du får faktisk løn svarende til 37 timer, så jeg syntes det burde kunne lade sig gøre...

Der er en anden tråd med samme situation her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30863

Kunne du ikke prøve at tale med fagforeningen igen, med en anden, og nævn at du jo får løn svarende til 37 timer.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 16:10   #3
Malene81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Malene81 er ny på vejen
Hej

Tak for svar.
Jeg får ikke løn for 37 timer. Jeg får kun løn for de timer jeg arbejder efter de nye fleksjobregler, som jeg også har skrevet i tråden. Og det er altså ikke nok timer til, at jeg er omfattet af retten til barselsdagpenge i forhold til barselsloven.

I de første 14 uger efter fødselstidspunktet, har jeg ret til løn og derfor også fleksløntilskud, men tilskuddet bortfalder åbenbart i det tilfælde, hvor der ikke er noget at udbetale tilskuddet i forhold til og det vil der ikke være i mit tilfælde, da jeg ikke opfylder betingelserne for at kunne modtage barselsdagpenge fra udbetalingen Danmark. Hvis jeg gjorde ville jeg have ret til fleksløntilskud samtidig med. Den tråd du henviser til er ikke helt det samme, da vedkommende jo der kan arbejde 10 timer i ugen og derfor kommer op på de 120 timer i en periode på 13 uger op til orlovstidspunktet.

Håber det nu giver mening, hvori dilemmaet ligger!?
Malene81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 18:11   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du får vel fleksløn fra kommunen til at supplere din løn fra arbejdsgiver - op til 37 timer?

Men håber andre kan give et svar.

Såfremt du slet ikke kan få noget som helt ydelse, mener jeg du kan søge om ledighedsydelse svarende til kontanthjælpssats...Det kunne være en mulighed. Jeg synes de burde finde et alternativ ydelse til dig, hvis du ikke kan få noget udbetalt if. med barsel.

Sidst redigeret af curls; 16-02-2015 kl. 18:13.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 19:37   #5
Malene81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Malene81 er ny på vejen
Ja, det gør jeg, men det får jeg kun så længe der er en lønindbetaling (eller såfremt udbetalingen Danmark betaler lønandelen under barslen - altså barselsdagpenge). Det er de betingelser jeg ikke opfylder pga. det lave timetal og når jeg ikke kan få fra dem kan jeg heller ikke få fleksløntilskud i perioden.

Jeg har spurgt til, om jeg så ikke kan søge ledighedsydelse eller kontanthjælp, hvilket afkræftes da jeg hverken er LEDIG eller ARBEJDSSØGENDE. Det tager kommunen meget bogstaveligt!!!
Malene81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 22:45   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Så må du kunne få en form for ledigheds ydelse ,,ø

At være gravid skulle ikke gerne være Sådan en straf at folk slet ikke får penge ...

Stribe FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 23:09   #7
Malene81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Malene81 er ny på vejen
Ja, det skulle man tro, men det er ikke det svar jeg får af kommunen. Nej, man burde ikke blive straffet økonomisk for at blive gravid, men det er alt andet lige det svar jeg har fået alle steder fra
Malene81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 23:12   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man kan godt få kontanthjælp uden at skulle stå til rådighed for arbejde. Når man er på kontanthjælp går man også på barsel, og fortsætter blot med at få kontanthjælp i den periode.
Ellers ville de der er på kontanthjælp jo også stå uden forsørgelse hvis de blev gravide, og det gør de ikke.

http://www.dagens.dk/indland/m%C3%B8...tanthj%C3%A6lp
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 23:39   #9
Malene81
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Malene81 er ny på vejen
Ja, det er rigtigt. Hvis man er på kontanthjælp i forvejen, så har man også ret til kontanthjælp under barsel. Det samme gør sig i øvrigt gældende for ledighedsydelse, men når man er ansat i et fleksjob gælder barselsloven jo - for dem som altså opfylder betingelserne. Det gør jeg ikke som beskrevet ovenfor.
Malene81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2015, 23:53   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du må da vist spørge ministeren!
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension