K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2014, 09:48   #1
Betina1977
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Svendborg
Alder: 47
Indlæg: 20
Styrke: 12
Betina1977 er ny på vejen
Question Kontanthjælp - udregning

Hejsa

Jeg kan simpelhen ikke forstå, hvordan min kommune udregner kontanthjælpen!!
Og hvorfor den ikke kommer til tiden....

Uanset om min kæreste er på dagpenge, i arbejde, holder ferie, så ender det altid med halv kontanthjælp. Jeg har bedt om udregninger, men dem vil de ikke udleverer. De vil heller ikke overholde svarfrister vedr. ansøgning om tandlægehjælp - nu er vi oppe på 6 uger....

Hvor kan man få hjælp til at se om kommunen har udregnet kontanthjælpen rigtigt?

Håber nogen kan hjælpe??
Betina1977 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 12:42   #2
TheLuffe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
TheLuffe er ny på vejen
Hej Betina

Her er en Wikipedia artikel til inspiration:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gensidi...C3%B8rgerpligt

Jeg kan forestille mig, at kommunen har taget din kærestes gennemsnitlige løn for det seneste år, og hvis denne er over 27.000(ca.), så er du ikke berettiget til nogen kontanthjælp(se nedenstående afsnit). Hvis der er ændringer i jeres personlige forhold, såsom at din kæreste er blevet opsagt, så vil jeg straks kontakte din sagsbehandler og gøre opmærksom på dette.

Vær dog opmærksom på, at kontanthjælpsreformen først træder i fuld kraft pr. 1/1-2015, og i 2014 vil du være berettiget til halvdelen af, hvad du var i 2013. Dvs. hvis du fik udbetalt 10.500 om måneden i 2013, så vil du i 2014 være berettiget til 5.250.(ca. beløb)

At kontanthjælpen ikke kommer til tiden kan være et problem med kommunens systemer - Det har jeg selv oplevet i den kommune, som jeg arbejder i.

Svarfristen kan jeg desværre ikke kommentere på, andet end at du nok bør ringe til dem og høre i forhold til ansøgningen, og om der er noget der mangler på denne.
TheLuffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 13:57   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1977 Se meddelelser
De vil heller ikke overholde svarfrister vedr. ansøgning om tandlægehjælp - nu er vi oppe på 6 uger....
Jeg kan umiddelbart se 2 muligheder.

Enten skriver du en klage til jobcenterchefen, og sørger for, at det fremgår tydeligt, at det er en klage.

Eller også betragter du det manglende svar som et afslag og skriver en anke.

Uanset hvilken mulighed du benytter (om nogen), så vedlæg kopi af den kvittering du fik da du afleverede ansøgningen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 14:26   #4
Betina1977
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Svendborg
Alder: 47
Indlæg: 20
Styrke: 12
Betina1977 er ny på vejen
TheLuffe: Jeg skal indsende kæresten lønsedler/dagpengeudbetalinger hver måned, så umiddelbart handler det ikke om 2013 - så de er sendt til dem. De siger selv på kommunen, at det ikke ser helt rigtig ud, men at de ikke aner, hvad de skal gøre..... og at de kigger på det - men det har de jo så gjort i 3 måneder nu.

Derfor søger jeg efter en vejledning eller en person, som kan forklare mig, hvordan de regner det ud til minimumssatsen hver gang.
Der er jo nok en grund til jeg ikke må få udregninger...

Vovse: Når du skriver klage til jobcenterchefen, er det så borgmesteren du mener - det er jo kontanthjælpskontoret der sylter sagen?
Betina1977 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 15:28   #5
TheLuffe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
TheLuffe er ny på vejen
Hej Betina

Jeg ville foreslå, at du lavede udregningen selv. Så kan du tage den med ned på ydelseskontoret, og så kan de tage stilling til den der.

Udregningen er således:

Kærestes løn - (Kærestes løn * 8%(AM-bidrag)) - (25 kr * Kærestes månedlige timeantal(For at finde timefradrag)) - 90 kr(ATP-bidrag) = ?

Hvis det beløb du kommer frem til overstiger 21.000(2xKontanthjælpssats), så vil alt over dette beløb blive halveret jf. den nye reform.

Eksempel: Beløbet bliver 20.000. Så vil beløbet op til 21.000 ikke blive halveret, mens resten vil. I dette eksempel vil din kontanthjælp se således ud:

1.000 + (9.500/2) = 5.750 månedligt udbetalt.

BEMÆRK: Tallene er ikke helt præcise satser, og du kan selv se udregningen på linket i mit tidligere indlæg. Derudover tager satserne ovenfor ikke stilling til evt. forsørgertillæg eller andre tillæg.

Jeg håber ovenstående hjalp - Jeg ved godt, at det er meget kringlet at regne ud. Held og lykke med din sag.
TheLuffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 16:28   #6
Betina1977
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Svendborg
Alder: 47
Indlæg: 20
Styrke: 12
Betina1977 er ny på vejen
Tusind tak -

Jeg prøver lige at stille det op:

Jeg er forsørger: 14.203,-
Han er ikke forsørger: 10.689,-

Kærestens dagpenge minus atp. 16.112

24.892-16.112 = 8.780 kr.

Beregningen på københavns hjemmeside siger ca 11.400 til mig pga det kun er halv kraft i 2014?

Er dette korrekt forstået eller ?

Jeg har fået 7.101,50 før skat i februar

Denne måned er udregningen ikke klar endnu, men de håber på jeg får udbetalt i morgen

Sidst redigeret af Betina1977; 31-03-2014 kl. 17:02.
Betina1977 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2014, 21:17   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betina1977 Se meddelelser
Vovse: Når du skriver klage til jobcenterchefen, er det så borgmesteren du mener - det er jo kontanthjælpskontoret der sylter sagen?
Nej, det er jobcenterchefen jeg mener.

Når man modtager kontanthjælp, så hører man under jobcenteret, og dermed er det jobcenterchefen man skal klage til hvis der er noget i sagsbehandlingen der halter.

Jeg er ret sikker på, at den økonomiske del også hører under jobcenterchefen, når du er på kontanthjælp.

Og skulle det endelig være forkert, så er jeg sikker på, at jobcenterchefen vil skrive til dig med oplysning om hvem du retteligt skal klage til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 07:54   #8
Betina1977
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Svendborg
Alder: 47
Indlæg: 20
Styrke: 12
Betina1977 er ny på vejen
Tak Vovse
Betina1977 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension