K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-09-2011, 11:29   #1
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 14
Pixeline er ny på vejen
Partshøring

Hej alle på k10.

Jeg skal til møde på jobcenter mandag til en opføjgningssamtale. Det er med henblik på at jeg senere skal partshøres.
Som jeg har forstået det for jeg udleveret sagens papir , og skal så godkende, tilføje og redigere i dem.

De skal så sende tilbage til sb.

Og hvad er det så der skal ske.? Skal de sendes videre eller er det udelukkende til brug for sb til at tage en afgørelse.?

Hvad er det helt præcist der sker ved en partshøring.

Jeg har udfyldt rp og tilbagesendt den i sidste uge.

Jeg har pt været i arbejdspraktik i 8 mdr og har 1 uge tilbage.

På forhånd tak og god weekend.

Pixeline.
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:36   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Man partshøres normalvis i ens RP, hvortil man redigerer denne og tilbagesender til sb.

Du skal vel til møde vedr. hvad der videre skal ske i din sag efter endt praktik periode.

Hvorfor har du været så længe i virksomhedspraktik, hvad var formålet med denne ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 11:48   #3
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 14
Pixeline er ny på vejen
Hej Jasch.
Tak for svar.

Det er fordi at sb har udskudt sagen 3 gange. Hun har ikke været færdi med at opdatere rp og har haft travlt med andre sager.

Men beslutningen tager sb. Det kan være ny praktik eller kan det evt være beslutning om indstilling til flex. ??????

Pixeline
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 12:10   #4
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja efter så lang en virksomhedspraktik, burde en fleksbevilling da ligge lige om hjørnet.

Held & lykke med det
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 12:13   #5
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 14
Pixeline er ny på vejen
Ja det ved man jo ikke. Vil bare så gerne have styr på tingene.

Men i bund og grund er det vel beslutning om sygedagpengeSTOP eller hvad der videre kan gøres. ?
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 13:17   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Pixeline

Jeg ved det er i sidste øjeblik at komme med dette råd: ta' en bisidder med, el. optag skjult opfølgningssamtalen.

Fasthold: at mødet er en opfølgningsamtale og ikke en mundtlig partshøring! Sig det evt. højt, således at der er klarhed for dette.

Partshøringen skal være skriftlig, og du har vel bedt om fuld aktindsigt, hvis ikke overhovedet el. for nylig, så hav en sådan m. på skrift på mandag, se skabelon ovenfor u. nyttige link. Få datostempel for afl. og underskrift for modtagelse, dette kan også gøres i skranken, bemærk skriftlig at du vil have journref. for dette opfølgningsmøde med i aktindsigt, således at du kan se om vi er i overenstemmelse m. hvad der er blevet talt om.

Når du får aktindsigt enten via din anmodning el. i forbindelse m. partshøring, så skal du spec. holde øje m. RP og om denne afspejler de faktiske forhold, hvis ikke kommer du eft.flg. m. skriftligt om, hvor der er mangler el. urigtigheder, og igen eft. samme prodcedure omkr. aflevering og kvitering.

Ligelides skal du have aktindsigt i konklussion på din arbejdspraktik.

Et opfølgningsmøde er dels lovgivet at SB/kommune at udføre og dels har det til formål at afklare hvad der videre skal ske fremadrettet, hvorfor sidstnævnte spec. må fastholdes på mødet, dvs. konklusion på arbejdspraktik og din arbejdsevne og hvilken plan skal der lægges fremover (herunder kommer selvfølgelig evt. om kommune mener de kan raskmelde dig), men du bør måske selv lige kigge på forlængelsesmulighederne, se igen under nyttinge links § 27, stk. 1, 1- 7, således at du selv har noget at pege på og høre hvad SB mener om dette.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 15:04   #7
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 14
Pixeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Pixeline

Jeg ved det er i sidste øjeblik at komme med dette råd: ta' en bisidder med, el. optag skjult opfølgningssamtalen.

Fasthold: at mødet er en opfølgningsamtale og ikke en mundtlig partshøring! Sig det evt. højt, således at der er klarhed for dette.

Partshøringen skal være skriftlig, og du har vel bedt om fuld aktindsigt, hvis ikke overhovedet el. for nylig, så hav en sådan m. på skrift på mandag, se skabelon ovenfor u. nyttige link. Få datostempel for afl. og underskrift for modtagelse, dette kan også gøres i skranken, bemærk skriftlig at du vil have journref. for dette opfølgningsmøde med i aktindsigt, således at du kan se om vi er i overenstemmelse m. hvad der er blevet talt om.

Når du får aktindsigt enten via din anmodning el. i forbindelse m. partshøring, så skal du spec. holde øje m. RP og om denne afspejler de faktiske forhold, hvis ikke kommer du eft.flg. m. skriftligt om, hvor der er mangler el. urigtigheder, og igen eft. samme prodcedure omkr. aflevering og kvitering.

Ligelides skal du have aktindsigt i konklussion på din arbejdspraktik.

Et opfølgningsmøde er dels lovgivet at SB/kommune at udføre og dels har det til formål at afklare hvad der videre skal ske fremadrettet, hvorfor sidstnævnte spec. må fastholdes på mødet, dvs. konklusion på arbejdspraktik og din arbejdsevne og hvilken plan skal der lægges fremover (herunder kommer selvfølgelig evt. om kommune mener de kan raskmelde dig), men du bør måske selv lige kigge på forlængelsesmulighederne, se igen under nyttinge links § 27, stk. 1, 1- 7, således at du selv har noget at pege på og høre hvad SB mener om dette.

Mange hilsner

Gunvor
Hej Gunvor.

Mange tak for dit svar og din tid. Det er guld værd.

Jeg har en bisidder, men hun har ikke mulighed for at deltage på mødet. Jeg tager min mand med. Sb skriver at hun har mulighed for at deltage senere når sagen sendes i partshøring. Hvor sender de den hen.??? Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men jeg ved ikke så meget om det.

Jeg har fået af vide at jeg vil få udleveret sagen til gennemsyn, og skal komme med tilføjelser/ændringer inden for et par dage.
Jeg ved at opfølgning fra jk er lavet telefonisk med arbejdsgiver.

Får jeg ikke alle de papirer mandag når jeg kommer til møde. De kan da ikke *gemme* nogle papirer for mig. Vi har fornylig fået aktindsigt. Jeg mener hvis jeg skal godkende og rette er jeg da nødt til at have det hele udleveret, eller er det kun rp jeg får udleveret. Hvis det er sådan vil jeg søge en ny aktindsigt. Speciallægeerklæring som er lavet efter har jeg personligt fået en kopi af.

Jeg skal til at opstarte nyt medicin, og man må vel gå ud fra at hun så kan forlænge mig fordi jeg stadig er i behandling så.! § 27 stk 3: Tror jeg ikke selv på, men vil henlede hendes opmærsomhed på §27 stk 4. !!

Jeg er helt med på at jeg skal være opmærksom på at det ikke er en mundtlig partshøring og jeg skal gøre det klart. Arbejdsevnen skal sættes, konklusion på praktik og fremtidige planer.!

Er det rigtig forstået.? Er der noget jeg ikke forstår.
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2011, 17:31   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
En aktindsigt består i samtlige ikke indterne sagsakter, der i blandt er RP´en og notatføringen fra div samtaler kommunen har haft med dig, samtlige lægelige udtalelser kommunen har på dig, samtlige breve skrevet til dig og fra dig.

Jeg har en grum mistanke om at din SB´er holder dig fast i en "løgn" ved at lade som om din RP er din sag, det er IKKE hele din sag, hele din sag er meget mere end RP´en.

At sende en sag i partshøring er (for det meste) at du som borger modtager et brev hvor kommunen oplyser at de har tænkt sig at stanse din nuværende ydelse pr 1/10, og så oplyses du om hvad de så har tænkt sig du skal, dette er IKKE den endelige afgørelse, om end det sikkert lyder sådan i brevet, meningen er så at du skal komme med indsigelser hvis du ikke er enig, disse sender du til kommunen, som så ser på om de er enige med dig (hvilket de yppers sjældent er) er de ikke stanses din ydelse som planlagt.

Du skriver at du har været i praktik i 8 måneder, praktik er IKKE det samme som en arbejdsprøvning, og kan ikke bruges som en arbejdsprøvning, praktik er IKKE en afklarende foranstaltning.
Jeg gætter på at du har modtaget sygedagpenge ind til nu, det betydder at du er tæt på at falde for virkelighedssansen, overst til dansk: Man kan som udgangspunkt maks modtage sygedagpenge i 52 uger.
Sygedagpengene kan godt forlænges hvis man opfylder en af følgende:
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Er det korrekt at det du har været sendt ud i er praktik og ikke en arbejdsprøvning, så kan du roligt regne med at der i dit partshørings brev vil stå at kommunen opfordre dig til at søge KHJ fra den 1/10.
Der har du så mulighed for at hive overstående frem, skrive at du mener du bør forlænges efter §27 stk x fordi bla bla bla og så vedlægger du alt der ligger i din sag som har bare en snært af at give dig ret.
Sammen med kan du roligt nævne at du mener du bør fleksvisiteres, hvilket du selvfølgelig begrunder, faktisk er det ret vigtigt at du nævner det, i det, det KAN (måske) få den betydning at en evt fleksvisitering kan føres tilbage til den dato, hvilket vil betyde ledighedsydelse frem for KHJ efter tilkendt fleks.

Som jeg læser det du i denne tråd har skrevet skal du ikke forvente at blive fleksvisiteret, men derimod forvente at ryge over på KHJ
For at blive fleksvisiteret (direkte af kommunen uden en masse bøvl) er det meget vigtigt at have tydelige lægelige udtalelser helst fra flere speciallæger, og de skal være enige om at der ikke findes flere behandlingsmuligheder, OG at din tilstand er stationær, + mindst en arbejdsprøvning foretaget efter de lægelige udtalelser er modtaget af kommunen.

Nok hedder det at man ikke behøver være endeligt afklaret lægeligt for at kunne blive fleksvisiteret, det skal "bare" være 100% slået fast at man ALDRIG kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men kommunerne vil helst køre efter, første del af § og glemme alt om den sidste del der siger netop dette her. Endnu har jeg ikke hørt om nogen der af kommune selv er overgået til fleksvisitering uden at være færdigbehandlet, der har sagen været i gennem en anke først.

Jeg skriver ikke dette for at gøre dig bange for hvad der skal ske, om end jeg godt ved det helt sikkert er det jeg gør, jeg skriver det for at du ikke skal gå og tro du bliver fleksvisiteret på et grundlag som måske slet ikke er der, jeg skriver det for at forberede dig på at der er en overvejende sandsynlighed for at du skal i gennem den ventetid der er ved at anke.

Jeg skal sige dig, din kommune har en interesse i at få dig over på KHJ før de fleksvisitere dig, simpelthen fordi det er billigere for dem. Overgår du fra sygedagpenge til fleks vil du skulle modtage den høje ledighedsydelse, mens hvis du lige kommer et smut forbi KHJ´en før fleksvisiteringen, vil fleksvisiteringen udløse "ledig flekser på KHJ"
Vi ser hele tiden og så igen kommunerne benytte sig af dette, for at spare, fuldstændig lige som de har sendt dig i "evig" praktik KUN for at få den høje refusion, kun meget få er heldige og gå direkte fra sygedagpenge til fleks, men en del får bevist at de burde være blevet tilkendt fleks direkte, og det er derfor det er vigtigt at du i din partshøring nævner dette, altså hvis jeg har ret i min antagelse om at de vil sende dig på KHJ, for det er jo ikke sikkert
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2011, 17:19   #9
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 14
Pixeline er ny på vejen
Hej LUM.

1000 tak for din tid og tålmodighed.

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at komme på før nu men jeg har siddet og taget notater og forberedt mig til i morgen.

Det er rigtig fint du skriver det som kan gå hen og ske. Så er jeg forberedt. Det er altid godt.

Men jeg tror da du har helt ret i dine antagelser, specielt lige den med at sb kun fremlægger rp som partshøring. Det er noget af det der står på min liste.

Jeg vil sidde her i aften og gennemgå det hele, så jeg er forberedt på så meget så muligt.

Nej hvorfor skulle jeg komme direkte på flex - det kan jeg godt læse ud af dit brev - men det var desværre nok den bobbel jeg gik inden i. Den er jeg så nu kommet ud af. Det er rigtig fint du har været ærlig. Det var også noget af det jeg efterlyste.

Jeg opdatere i morgen efter møde.

Tak for jeres svar og god uge til allr.

Pixeline.
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2011, 19:12   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg er ked af at jeg har lavet en revne i din bobbel, men på den anden side vil det heller ikke være rat at side ved din SB´er i morgen og den så springer der, *ss* nu kan jeg selvfølgelig ikke vide hvordan du helst, men personligt vil jeg foretrække at side hjemme med det.

Som jeg ser din sag bør du forlænges efter 2 3 eller 4, hvilken skal du ikke gå for meget op i, bare koldt konstatere at du mener du bør forlænges efter en af disse og hvorfor, evt gøre det at du skriver § 2 og der efter hvorfor lige den sådan at det er listet op.
Det skal du ikke begynde på i morgen, men vente med til du modtager din partshøring, det kan ikke betale sig at du begynder at slås med SB om det, for uanset er der en ekstrem høj chance for at de lukker din ydelse uden at forlænge.

Det er helt normalt at de lukker sygedagpengene selv om at forlængelse er åbenlys, så borgeren er tvungen ud i at vente på en ankesag går i gennem BAN.

En af de måder hvor du kan se om du har aktindsigt er bla på notaterne, en SB´er skal lave notatsføring, dvs kort og præcist skrive ned hvad i har snakket om, og andet der foregår i din sag, fx hvis SB påtænker at sende din sag til lægekonsulenten, det skal også stå der, der er normalt en hel del sider med det alene, og det plejer at være mindre behageligt at sætte øjnene på, for ofte er det fuld af mangler og fejlagtige antagelser.

Også med aktindsigten bør du lade det ligge ved mødet i morgen, evt slutte af med i en konvolut at overlevere formularen til aktindsigt, lad være med at begynde at diskutere det, for du risikere at blive spist af med et eller andet, og så mener SB at det er godt nok og denne så ikke behøver gøre mere ved det (i mine uvidende tiders morgen oplevede jeg at blive spist af med at få vist en pc skærm hvor der blev sagt: "bi har kun det her på dig, og det måtte jeg da gerne læse" det bestod af notater fra de 2 seneste samtaler og det værste var at jeg troede på det, men jeg viste ikke bedre)

I morgen er det bedste du kan gøre, ud over at sørge for at sige klart og tydeligt at du ikke acceptere mødet som en mundtlig partshøring, at sige ja jo og nej, evt spørge ind til om du på noget tidspunkt har været i en arbejdsprøvning, er svaret ja så skal du kunne finde konklutionen på denne i dine sagsakter.

Hvad end svaret er på det spørgsmål, skal du sørge for i din partshøring at skrive ned at du til mødet den x/x-11 af xxx (navn) blev oplyst om at du har/ikke har været i arbejdsprøvning.
Har du ikke været i arbejdsprøvning er det super vigtigt at du stiller spørgsmålstegn ved hvorfor du ikke har det.

Et lille fif *s* når du har fået din aktindsigt, tager du alle lægelige udtalelser tag en kopi, læs dem i gennem mens du sætter streg under (eller over) samtlige beskrevne skånebehov, alle disse skriver du ned i listeform, gør det tydeligt at det er lægerne der beskriver disse skånebehov.
Der efter laver du din egen liste, og her er skal det naturligvis være tydeligt at det er det du oplever af skånebehov i hverdagen.
Disse lister skal du vedlægge din skriftlige partshøring og sammen med MEGET tydeligt (gerne flere gange) skrive at du ønsker dem vedlagt din RP (du kan evt skrive det før listerne og igen til slut)

Disse lister er gode at have liggende, for når SB´ere og andre skal lede hele din sag i gennem for at finde dine skånebehov, får de såre simpelt ikke ledt ordentligt, der til er det uoverskueligt at skulle råde rundt i gud ved hvor mange forskellige ark papirer, ved at det er nedskrevet i punktform, er det overskuligt og super nemt at finde for dem der skal træffe afgørelse i din sag.
Det er et pokkers til arbejde, og du gør helt sikkert klogt i, med din egen liste, at lade den ligge en uges tid, og så se på den igen, for du vil sten sikkert glemme noget af de skåne ting du har fordi du gør det helt uden at tænke over det.

Og husk dit bedste våben er tavshed, og så holde så meget som overhovedet som muligt til skriftlig, i det du kan bevise alt hvad der er foregået på skrift

Pøj pøj med mødet *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Partshøring Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 12-12-2011 12:37
Partshøring jabma Alt det andet 1 07-06-2010 15:49
Partshøring!!??? mukke Alt det andet 4 13-03-2010 00:49
Partshøring chico Alt det andet 6 16-02-2010 19:03
Partshøring Bea Din historie 2 05-02-2007 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension