K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2011, 13:45   #251
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kalundborg kommune

Til Statsforvaltning Sjælland, Tilsynet.

Jeg har skrevet til Kalundborg kommunes Handicapråd, herunder politikerne. Da jeg endnu ikke har modtaget nogen reaktion klager jeg hermed over Kalundborg Kommunes manglende overholdelse af Retsikkerhedslovens §3 stk.2 med tilhørende lovskærpelse af 1.april 2010.

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC.: offentliggørelse

**Automatisk kvittering for modtagelse af din mail**

Dette er en kvittering for, at Statsforvaltningen Sjælland har modtaget din mail. Denne mail kan ikke besvares. Brug i stedet adressen [email protected] eller skriv via din digitale postkasse på borger.dk.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 11:21   #252
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Solrød kommune ..... igen igen igen

Kære alle ansvarlige i Solrød kommune.

Jeg har tidligere henvendt mig til Solrød kommune da jeg ikke har kunne finde de sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som skal offentliggøres. Inden for alle sociale områder, hvor en afgørelse kommer på tale.

Den 1.april 2010 blev lovgivningen skærpet. L117
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Jeg har indklaget Solrød kommune for Statsforvaltning Tilsynet da jeg efter gentagne gange og mange søforklaringer ikke kunne komme frem til et normalt svar omkring sagsbehandlingstiden til invalidebil.

Tilsynet pålagde Solrød kommune at kommunalbestyrelsen skulle vedtage disse frister og offentliggøre disse.
Afgørelse 2010-613/677

Alligevel ser vi disse ulovlige sociale sagsbehandlingsfrister.: http://www.solrod.dk/cms/site.aspx?p=3357 hvor selv den stærkeste borger ikke modtager den retssikkerhed, som er nødvendig.

Jeg ønsker i første omgang sagsbehandlingstiden på ansøgning til invalidebil? S.U.

Efterfølgende forventer jeg en hurtig reaktion på at Solrød kommune vil bringe orden i de meste elementære lovgivninger.
Ellers har jeg kun Ombudsmanden som sidste klage indstands da alle de lovede foranstaltninger stadig ikke er opfyldt af Solrød kommune.

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC.: offentliggørelse
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 23:45   #253
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Svendborg kommune.......

ATT. Kommunalbestyrelsen Svendborg kommune.


I forbindelse med lidt offentlig uro om behandlingen af borgerne i Svendborg kommune har jeg fundet det særdeles vanskelig, at finde de i loven krævede sociale sagsbehandlingsfrister, kommunalbestyrelsen har pligt til at vedtage og offentliggøre.

I samme forbindelse tillader jeg mig at minde kommunalbestyrelsen om lovskærpelsen, netop omhandlende offentliggørelse af social sagsbehandlingsfrister, L117 pr 1.april 2010
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

I sagens alvor forventer jeg en hurtig reaktion på det anførte.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
www.k10.dk

CC.: Svendborg Netavis
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2011, 18:57   #254
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Solrød kommune igen igen og snart slut.....

Mail #1

"Kære Peter Hansen

På vegne af borgmester Niels Hörup kvitterer jeg for modtagelsen af din mail af 13. februar 2011.

Jeg har videresendt din mail til direktør Rita Pedersen, med henblik på direkte besvarelse senest den 28. februar 2011.

Til din orientering vil borgmester Niels Hörup modtage en kopi af svaret.


Venlig hilsen

Mail #2

"Kære Peter Hansen

Indledningsvis skal jeg beklage, at det har taget mere tid end forventet at få udarbejdet og koordineret den specificering af sagsbehandlingstider på sagstyper for at efterkomme den præcisering, der skete ved lovændringen pr. 1. april 2010.

Jeg kan oplyse, at Solrød Kommune på Byrådsmødet den 28. marts 2011 får forelagt administrationens forslag til fastsættelse af sagsbehandlingstider på det sociale område. Sagsbehandlingstiderne vil blive differentieret på de forskellige sagstyper inden for det sociale område, herunder også for behandling af en ansøgning om invalidebil.

Straks efter Byrådets behandling af sagen bliver Solrød Kommunes hjemmeside med sagsbehandlingstider revideret.

Venlig hilsen"

Ja, det har taget 2 år og 1 Tilsynssag, at komme hertil. Så vi ser tiden lidt an endnu.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-02-2011 kl. 19:23.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2011, 09:13   #255
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kalundborg kommune igen....

Fornyet klage til Tilsynet, Statsforvaltning Sjælland pga af misvisende svar.

Til

Statsforvaltning Sjælland. Tilsynet.

ATT.: Tilsynet, modtag venligst følgende klage over ulovligheder i Kalundborg kommune i fortsættelse af tidligere fremsendte klage pr 2-2-2011 12:41 og modtagelse af svar fra Kalundborg kommune. Se vedhæftede file.

VEDR.: Kalundborg kommunes manglende overholdelse af Retssikkerhedslovens §3 stk.2, som jeg gennem længere tid har forsøgt at gøre opmærksom på. Svaret, som er modtaget fra Direktør, Henrik Hauschildt Juhl nærmest skriger til himlen om manglende vilje til at både vedkende og forstå lovgivningen. Som skulle give den svageste et minimum af retssikkerhed, uopfordret. Trods L117 lovskærpelse med retsvirkning pr. 1. april 2010 påståes det stadig at Kalundborg kommunes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er inden for lovgivningen. Se nedestående link der beviser at sagsbehandlingsfrister i Kalundborg kommune ikke er korrekte.

Trist at det offentlige og undertegnede skal bruge kræfter og økonomiske ressourcer på noget der er ansat veluddannede embedsmænd som skulle tilrettevise politikerne hvordan de overholder lovgivningen.

Bemærk venligst eksempelvis sagsbehandlingsfrist for ansøgning til §100, i Kalundborg kommune.:
Ældre-Voksenhandicap - svarfrister
Sagsområde
Ventetid fra modtagelse til opstart af sag
Sagsbehand-lingsfrist
(forudsat at alle nødvendige oplysninger er til sted for at kunne træffe en afgørelse)
Bemærkning
§ 100 merudgifter
14 dg 12 mdr.
1 - 4 uger
Der er en stor tilgang af § 100 ansøgninger ugentlig, hvorfor der er lang ventetid inden sagen påbegyndes.

Hvor man offentligøre, at der er en ventetid på fra 14 dage til 12 måneder FØR man påbegynder selve sagsbehandlingen, som er oplyst til 1 - 4 uger. Ydermere oplyser man at pga travlhed kan der gå lang til før man PÅBEGYNDER behandlingen.

Alt dette i strid med Retssikkerhedslovens §3 stk2 og sidste lovskærpelse af 1.april 2010. Alligevel påstår embedsmænd at lovgivningen overholdes. Vi må så afvente afgørelse som erfaringsmæssig først bliver truffet om ca 3 - 12 måneder.

Men dette ophører nok ikke før Tilsynet bruger sin ret til sanktioner.

Retssikkerhedsloven blev vedtaget af et enigt Folketing den 1.juni 1998 bla for netop at fratage embedmænd/kvinder at bestemme sagsbehandlingtider i egne sager, fordi det fremover skulle være politikerne der skulle fastsætte serviceniveauet i kommunen.

Dokumentation.: Vejledning nr 137 af 21/06/2000

http://147.29.88.28/Social.dk/lovgiv..._21062000.html hvor der fremhæves:

"Metoden sætter retssikkerhed og kvalitet i fokus. Dels ved at tydeliggøre kravene til dokumentation, beskrivelse og vurdering, og dels ved at præsentere en fælles systematik, der kan reducere afhængigheden af den enkelte sagsbehandlers individuelle praksis."

Frister.:

" »Vi kan ikke overholde fristen for afgørelse af sagen, fordi der er en ventetid på speciallægeerklæring på x måneder hos NN«Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende.

"De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne."

Det kaldes retssikkerhed for de svageste.

Resume.: Det er medlemmer af kommunalbestyrelsen der skal fastsætte social sagsbehandlingsfrister inden for hvert område der udmunde i en AFGØRELSE og dermed en klagevejledning. Disse sagsbehandlingsfrister skal offentliggøres, hvor det er politikerne der bestemmer hvordan. Disse frister skal som udgangspunkt overholdes af sagsbehandlerne/socialrådgiverne men disse kan rent undtagelsesvis udsætte en given afgørelse, imod borgeren skriftligt modtager besked om hvornår og hvorfor ens sag er udskudt med ny frist. En udskydelse af en afgørelse må IKKE begrundes med hverken ferie, travlhed, sygdom, økonomi eller manglende ressourcer.

De af kommunalbestyrelsen offentliggjorte sagsbehandlingsfrister skal/bør i 80 - 90% af tilfældene være afsluttet som vedtaget, ellers skal de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister justeres således at borgeren til enhver tid kan følge med i politikernes serviceniveau, som kan være forskelligt fra kommune til kommune.

Med venlig hilsen

Peter Hansen


CC,; offentliggørelse samt samtlige medlemmer af Kalundborg kommunalbestyrelse og Handicapråd

Bilag/dokumentation som er let tilgængelige hvis viljen findes.: http://www.dukh.dk/netradgivning/sag...-ny-lovgivning

http://www.dukh.dk/netradgivning/sag...tende-virkning opsættende retsvirkning.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 10:17   #256
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Køge kommune, igen..........

Kære XXX, Køge kommune

I forbindelse med min bisidderrolle til en borger der skal søge om sociale ydelser samt invalidebil har jeg lidt besvær med at finde de i loven krævede sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedsloven §3 stk.2 samt lovskærpelsen af 1.april 2010
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Kan du venligst oplyse mig hvor Køge kommune har offentliggjort disse vigtige sagsbehandlingsfrister?

I sagens naturlige og alvorlige karakter håber jeg på et hurtigt svar.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
www.k10.dk
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 12:45   #257
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
De har ikke nogen på bil
http://www.koege.dk/Service-til-dig/...ap/Handicapbil

Og heller ikke nogen på socialeydelser
http://www.koege.dk/Service-til-dig/Sociale-ydelser

Hvilket så betyder at de ikke overholder loven.!
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 15:24   #258
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tilsynets reaktionsmuligheder

http://sik-lw.lovportaler.dk/showdoc...188-b2-q1-pkt6

Hilsen Peter

Jsn. tak, jeg er vidende om problematikken i Køge kommune. Men dette er kun et træk imod en Tilsynssag. Jeg er forberedt på en varm sang fra de fjerne egne.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 18:27   #259
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære XXX, Køge kommune

I forbindelse med min bisidderrolle til en borger der skal søge om sociale ydelser samt invalidebil har jeg lidt besvær med at finde de i loven krævede sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedsloven §3 stk.2 samt lovskærpelsen af 1.april 2010
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Kan du venligst oplyse mig hvor Køge kommune har offentliggjort disse vigtige sagsbehandlingsfrister?

I sagens naturlige og alvorlige karakter håber jeg på et hurtigt svar.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
www.k10.dk
Peter hmmm nogen sover i timen (mig) jeg sidder også med en sag som din pt og her er hvad det er lykkedes mig at vriste ud af Køge kommune

Citat:

Jeg ønsker at få oplyst hvor lang sagsbehandling der er når man søger en handicapbil/trivelsesbil

Samtidig gør jeg opmærksom på at jeg ikke kan finde div sagsbehandlingsfrister på køge kommunes hjemmeside og at kommunen dermed bryder retsikkerhedsloven §3 stk 2 Jeg skal ligeledes gøre opmærksom på følgende


Den gældende pligt for kommunalbestyrelsen til at fastsætte serviceniveau for
sagsbehandlingstiden på de enkelte sagsområder er præciseret ved en ændring
af lovens § 3, stk. 2. Lovændringen træder i kraft den 1. april 2010. Af den
ændrede bestemmelse fremgår udtrykkeligt, at kommunalbestyrelsen på de
enkelte sagsområder skal fastsætte og offentliggøre generelle frister for, hvor
lang tid der må fra modtagelsen af en ansøgning om en ydelse et område er
modtaget, til der skal være truffet afgørelse i sagen. Hvis fristen ikke kan overholdes
i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren
kan forvente en afgørelse.
En kommunalbestyrelse skal efter bestemmelsen fastsætte frister for alle relevante
sociale sagsområder. Det gælder dog ikke, hvis der i lovgivningen er fastsat
en særskilt frist på det pågældende område. En kommunalbestyrelse kan
fastsætte en eller flere frister for det enkelte sagsområde og er ikke forpligtet til
kun at fastsætte én frist for det enkelte sagsområde. Der kan ikke under et fastsætte
én frist for samtlige sociale sagsområder. Der er imidlertid intet til hinder
for, at en kommunalbestyrelse kan fastsætte samme sagsbehandlingstid for
flere forskellige sagsområder. Det er overladt til de enkelte kommunalbestyrelser
at inddele afgørelsessager på det sociale område i hensigtsmæssige sagsbehandlingsområder.

http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Jeg ser frem til at modtage sagsbehandlingsfrister for handicapbil og oplysning om hvor jeg finder kommunes andre sagsbehandlingstider ...

Mvh
Citat:
21 feb


Køge Kommune takker for Deres henvendelse.



Mailen er d. d. videresendt til Social- og Sundhedsforvaltningen, som vil varetage den videre ekspedition.





Venlig hilsen



Køge Kommune
Citat:

21 feb

Køge kommune har modtaget mail med forespørgsel om sagsbehandlingstider på ansøgning om støtte til bil.



Sagsbehandlingstiderne er normalt 6 – 7 måneder. Der kan dog efter omstændighederne gå længere eller kortere tid – det afhænger bl.a. af ventetiden på de oplysninger, der skal indhentes.



I mailen gøres opmærksom på, at sagsbehandlingsfristerne skal fremgå på kommunens hjemmeside i h.t. retssikkerhedsloven.



I øjeblikket er der desværre ikke oplysning om fristerne på hjemmesiden. Der arbejdes på det i øjeblikket, så det kan komme i orden i h.t. gældende regler.





Med venlig hilsen



Rita Jensen



http://www.koege.dk/data/1165906/logo1.jpg

Rita Jensen

Overassistent

[email protected]

Citat:
Tak for oplysningerne

Jeg kan gøre opmærksom på at jeg d.d har været oppe i borgerservice og spørger efter en pjece eller andet med svarfrister og svaret på dette var at der ikke fandtes sådanne frister...

er der nogen tidshorisont for hvor lang tid Køge kommune har påtænkt at arbejde på disse svarfrister, det er ikke første gang jeg henvender mig forgæves og da sidste gang var for et halvt år siden, kom det noget bag på mig at man ikke var nået længere...

kan i give mig en tidshorisont..

Jeg kunne samtidig godt tænke mig at gøre jer opmærksom på denne side http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner og som i kan se i den videre debat så er mange kommuner nu meldt til tilsynet og vi er i dialog med politikere omkring den mangel fulde retssikkerhed for borgerne ..

Jeg håber at det er en fejl fra borgerservice side og at kommunen selvfølgelig har svarfrister uden at de er på hjemmeside.

med venlig hilsen
Siden da er der totalt radio tavshed fra Køge kommune

Og der er ikke modtaget kvittering på at kommunen har modtaget ansøgning omkring handicap bil ...

ved ikke om du kan bruge det til noget.. de har nada behandlingsfrister svaret fra borgerservice var at det havde man ikke i Køge kommune ...
  Besvar med citat
Gammel 06-03-2011, 19:26   #260
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Køge meldt til Tilsynet.

Ja, nu gider vi ikke bruge mere til på Køge kommune. Trist, trist og modbydeligt.

"Til Statsforvaltning Sjælland, Tilsynet.


ATT. Tilsynet.

Vi er en kreds af borgere der forgæves og vedvarende har forsøgt at få oplyst Køge kommunes sociale sagsbehandlingsfrister uden succes.

Baggrunden er at vi uafhængigt af hinanden forsøger at hjælpe til med bisidder-rollen til glæde for både det offentlige og den enkelte. Det kan være svært når det opleves gentagne gange at der bliver lagt forhindringer ud.

Modtag venligt klage over Køge kommunes politikere endnu ikke har vedtaget og offentliggjort sociale sagsbehandlingsfrister. Trods Folketinget vedtog RLS §3 stk.2 tilbage den 1.juli 1998 samt skærpelse den 1.april 2010.

Udover dette, har gentagne henvendelser ikke frembragt konstruktivt samarbejde udover larmende tavshed.

http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf
http://www.k10.dk/showthread.php?p=153736#post153736

CC.: Betina Paaske, Køge kommune, som ikke skal svare mig på mit spørgsmål om sagsbehandlingstiderne i Køge kommune, da jeg efterfølgende har opdaget at problemet ikke er nyt. Tilsynet må nu fremkomme med en afgørelse. således at der ikke spildes mere til på dårlige undskyldninger, for at omgås lovgivningen.

CC.: samtlige medlemmer af Køge Handicapråd og borgmester Marie Stærke som bedes udleverer denne klage til samtlige medlemmer af kommunalbestyrelsen.

Med venlig hilsen

Peter Hansen.
www.k10.dk"

**Automatisk kvittering for modtagelse af din mail**

Dette er en kvittering for, at Statsforvaltningen Sjælland har modtaget din mail. Denne mail kan ikke besvares. Brug i stedet adressen [email protected] eller skriv via din digitale postkasse på borger.dk.

Sidst redigeret af phhmw; 06-03-2011 kl. 19:36.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension