K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-04-2011, 09:17   #11
amacing
Ved at vænne sig til K10
 
amacings avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Jammerbugt Kommune
Alder: 46
Indlæg: 22
Styrke: 14
amacing er ny på vejen
Tusind tak for alle jeres gode svar!

I det brev jeg har modtaget efter mødet, hvor der står et referat, står der bl.a. (XX er mig)

Under helbred:Psykiater har vuderet at der ikke kan konstateres nogle psykiske lidelser og derfor ingen behandlingsmuligheder indenfor det område. "Det vurderes derfor, at XX udelukkende har skånehensyn i forhold til hendes fysske problemstillinger, som er skånehensyn over for tungere fysisk belastende arbejde."

Under samlet vudering:
"...XX bliver derforoplyst omkring, at der dermed ikke er skånehensyn i forhold til noget psyisk samt at der ikke er yderligere behandlingsmuligheder som skal forsøges. Det vuderes derfor, at der kan iværksættes en 13 ugers praktik, hvor XX vil have skånehensyn over for tungere fysisk arbejde.

XX bliver oplyst, at hun selv kan vælge hvilken praktik hun vil i, såfremt det er i overensstemmelse med A kassen i forhold til de regler der er mhp at de tager XX tilbage, når hun har vist rådighed, samt en praktik hvor hendes skånehensyn tilgodeses."

Under vudering af uarbejdsdygtighed jvf. sygedagpengelovens § 7:
"XX opfylder umiddelbart ikke betingelserne jf. § 7, da hun vurderes arbejdsdygtig indenfor hendes fag eller andet ikke tungere fysisk belastende arbejde, men det vurderes, at XX har brug for en virksomhedspraktik jf. § 32 for at bliveopkvalificeret til området med efterfølgende raskmelding tilbage til A kassen."

Py... Det var en længere smøre... Giver det mening? Eller har jeg bare totalt misforstået teksten. Dog sagde hun til mig, at ifølge dem, skulle jeg raskmeldes efter de 13 uger. Så lige nu er jeg godt nok i vildrede...
amacing er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 10:20   #12
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Har lige læst div §§ i gennem, og ifg sygedagpengelovens §7 (som din kommune henviser til) vurdere de at du vil kunne finde et alm job hvor der er taget hensyn til dine skånebehov (mine ord... det kan fx være et kontor job)

Nu er spørgsmålet så hvad lægerne siger, for har de ikke skrevet andre skånebehov end: "tungere fysisk belastende arbejde" så er jeg alvorligt bange for at du står svagt.

Nu har jeg ikke videres forstand på piskesmeld, men jeg kan sagtens forestille mig at en fastlåst stilling bag et skrivebord ikke just er en god ide i forhold til smerter, men efter som at der står tunge, så er stillesidende fastlåst EGA (ensidigt gentaget arbejde) altså ikke med.

Eller sagt med andre ord, er jeg bange for at dine skånebehov ikke er ordentligt beskrevet, hvilket faktisk er en typisk lægelig fejl, fordi de antager at det er en selvfølge at diagnosen i sig selv fortæller alt om skånebehov, men sådan fungere systemet altså ikke.
Jeg oplevet den selv med ADHD, det er meget defust i systemets øjne, mens lægerne... jamen gud og en hver mand ved da at det er medfødt uhelbredeligt og livslangt, selv ikke 7 tons piller dagligt kan fjerne det, lige som lægerne tror at alle bare ved at det betyder nedsat hukommelse nedsat koncentrationsevne nedsat kommunikatioons færdigheder, at personen er evigt stresset osv osv, og derfor beskriver lægerne det ikke, for dem er det en del af diagnosen, mens systemet fungere helt anderledes ALT skal beskrives i detaljer, ellers gælder det ikke.
Nu lige den med medføldt i forhold til ADHD´en er det faktisk lykkeds mig at få kommunen til at fatte at det altså ER uhelbredeligt, hvilket for mit vedkommende var ret ment, i det jeg fandt noget undervisninmgsmatriale, hvor det stå, og har henvist til rigtig mange forskellige kilder der netop siger det... den kan de ikke komme uden om, om end de super gerne vil.

Som jeg ser din sag pt. har du en del arbejde forand dig, at få lavet en liste over de lægeligt beskrevne skånehensyn du har (altså se alle de parpirer i gennem som kommunen har) Få lavet din egen liste, med de ting lægerne ikke har beskrevet, nej den tæller ikke særlig langt, MEN den vil alligevel være med til at beskrive din situration, og vil måske kunne få en del at sige alligevel, det er i hvertfald forsøget værd *ss*

Og så få din læge til at beskrive dine skånehensyn mere detaljeret, og der skal du selv tænke i forhold til jobfunktioner, som jeg lige skrev hvad med EGA? hvad med at side længe stå længe? hvad med transoprt (kan du køre i bus og hvor længe, hvad med bil?) Altså hvad med de mante tusinde belastninger som ikke indebærer vægt belastning?

Og så ellers af sted til kommunen med det, det er ikke sikkert at lægen vil sende det uden at kommunen beder om det, men der bør du så oplyse kommunen om at der er nye oplysninger, er kommunen så ikke til at arbejde med, beder du bare om aktindsigt i dine lægejournaler, og indlevere en kopi til sin kommune, så kan de ikke komme og sige at du ikke har fortalt dem hvordan landet ligger.
Lukker de så alligevel, og kan du ikke få dapenge, ja så har du noget konkret at anke ud fra.

Når det så er sagt, skal det også siges at det jo altså kan være vurderingen fra kommunen er korrekt, for der findes jo flere typer af skåbnehensyn til det ordinære arbejdsmarked, altså en mellemting mellem alm ordinært job og en revalidering (set i lovens forstand) derfor ville jeg vælge:

Få lavet de lister, og sammen med dem spørge kommunen efter hvilke jobfunktioner de mener jeg ville kunne varetage på normale vilkår, med de skånehensyn, og spørge efter hvilke hjælpemidler jeg vil have ret til, her tænker jeg på mentor ol (det ville jeg vælge at gøre omgående)
Når jeg så har en mere detaljeret beskrivelse fra en læge, ville jeg gentage, så fremt jeg vil kunne få opdateret min liste vel at bemærke.

Alt efter, vil jeg evt søge revalidering (dog skal du være klar over at man som udgangspunkt revalideres til det ordinære arbejdsmarked)

Nå men der kommer sikkert bedre svar end mit, jeg er ikke særlig skrab i sygedagpenge *gg* men nu har du da et bud om ikke andet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2011, 10:25   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ja for min del har jeg ikke noget bedre svar end Lum

dog vil jeg lige huske dig på at du skal skrive jobdagbog du skal også huske at du kan meldes tilbage til a-kasse med feks en §56 (det er sådan at arbejdsgiver får refunderet fra første sygedag ) og kunne forestille mig at kommunen også kunne finde på at overveje en støtteperson ..

derfor skal du være meget grundig med din jobdagbog samt skynde dig at sætte de ting i værk som Lum skriver ..
  Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 19:54   #14
amacing
Ved at vænne sig til K10
 
amacings avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Jammerbugt Kommune
Alder: 46
Indlæg: 22
Styrke: 14
amacing er ny på vejen
Igen tak for jeres svar!

Jeg har da sørme fået lidt at tænke over. Py ha!!!

Jeg vil igang med at læse sygedagpengeloven godt igennem. Kan høre, at det bliver vist nødvendigt, hvis man ikke skal tages godt og grundigt i r... af kommunen. Desværre. Så må hjernen jo bare lidt på overarbejde...

Jeg vil prøve at få forfattet et pænt bev til min sb, hvor jeg beder om en skriftelig redegørelse ang. min arbejdsprøvning og hvad de præcist regner med at opnå med den.
Synes nemlig også selv, at det er underligt, hvis de regner mig for rask efter 13 uger. For hvis det virker, ja så ville jeg egentlig gerne ha været sent ud i arbejdsprøvning for 3 år siden...

På torsdag begynder jeg i en såkaldt jobklub, hvor jeg igennem dem, vil få hjælp til at søge et sted til arbejdsprøvning.
Skal så være der én gang ugentlig a´tre timer i en måned til at starte med, indtil jeg finder en praktikplads.
Så der går lige lidt endnu, inden det for alvor går løs. Men det kan jo hurtigt komme...
amacing er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2011, 19:55   #15
amacing
Ved at vænne sig til K10
 
amacings avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Jammerbugt Kommune
Alder: 46
Indlæg: 22
Styrke: 14
amacing er ny på vejen
Og så vil jeg allerede nu, begynde at skrive en dagbog over mine smerter samt gøremål.
amacing er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 08:54   #16
amacing
Ved at vænne sig til K10
 
amacings avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Jammerbugt Kommune
Alder: 46
Indlæg: 22
Styrke: 14
amacing er ny på vejen
Ja, så har jeg endelig hørt fra min sb. Det tog godt nok lidt tid...
Sendte hende jo det brev, hvori jeg spurgte pænt til, om de havde planer om en raskmelding af mig efter de 13 ugers arbejdsprøvning.

Her er hvad jeg skrev og hendes svar:

Hej,

Ved samtalen den 31. marts 2011, blev vi enige om, at jeg skulle i arbejdsprøvning. Og at jeg skulle starte i Job klub. Så langt så godt. Det glæder jeg mig til. Det bliver godt, at komme i gang igen.

Nu har jeg så gået og tænkt lidt over samtalen, samt læst dit referat af vores møde.

Jeg forstod sådan på dig, at efter min arbejdsprøvning på 13 uger, ville du (Aalborg Kommune) raskmelde mig automatisk og derefter sende mig videre til A Kassen. Er dette rigtigt forstået?

Grunden til dette, er at jeg undrer mig over, at efter at jeg har været sygemeldt i godt og vel 3½ år, (dog afbrudt af et kort arbejdsforhold, som jeg ikke kunne holde til, samt en barsel). Nemlig fra oktober 2007.

Mener man så nu, at man kan raskmelde mig efter endt arbejdsprøvning, hvis der bare bliver taget skånehensyn mht. tungere fysisk belastende arbejde? Bliver der slet ikke taget hensyn til de andre ting jeg fejler/har problemer med?

Jeg havde ellers forståelsen af, at en arbejdsprøvning netop var til, at finde ud af, hvad jeg kunne og ikke kunne holde til. Jeg har jo flere problemer med mit helbred end kun lige ryg og skuldre.

I diverse lægepapir fremgår det:

Fra mine egne læger, Lægehuset (fra den 16.11.2010) at jeg bl.a. har kognitivt besvær med hukommelse og koncentrationsbesvær.
Speciallægeerklæringen fra neurokirurg Carsten Kock-Jensen (fra den 14.12.2010), at jeg bl.a. har konstante nakke smerter, rygsmerter, lændesmerter, hovedpine, nedsat hukommelse m.m. (side 3 og 4)
Quick Care - Status, hvor der bliver skrevet, at jeg ikke oplevede fremgang ved træning, samt smerter som egen læge og speciallæge også har beskrevet.
Status vurdering fra Tværfaglig Smertecenter i Skørping, der også beskriver mine smerter.

Jeg ved heller ikke, hvordan I på forhånd kan sige, at jeg er raskmeldt efter arbejdsprøvning, da ingen af os jo reelt ved, hvad den kommende arbejdsprøvning vil vise.

Så derfor vil jeg gerne bede på skrift, om hvorvidt I agter at raskmelde mig efter arbejdsprøvningen, som jeg forstod eller om der bare er tale om en misforståelse.

Jeg vedhæfter to filer, hvori jeg personligt beskriver mine smerter m.m.

Har sendt en kopi af dette brev til min bisidder ved 3F.

Mvh.
XX



Svar fra sb:

Hej.

Tak for din mail.

Jeg vil forsøge at svare på din mail så præcist og kort som muligt.

Rent lægeligt har lægekonsulenten vurderet hele din helbredsmæssige situation, både med dine fysiske barrierer og i forhold til det psykiske.

Det er blevet vurderet, at du med dine helbredsmæssige problemstillinger godt vil kunne varetage arbejdet som --, da dine skånehensyn overfor tungere fysiske belastende arbejde vil kunne tilgodeses i dette område.

Derfor tilbyder vi dig nu en 13 ugers praktik på baggrund af dit lange sygeforløb. Denne praktik skal eventuelt foregå indenfor dit område som jordbrugsteknolog eller indenfor andet arbejde som tilgodeser dine skånehensyn og hvor A-kasse vil tage dig tilbage indenfor.

Formålet med praktikken er ganske som du skriver, at opkvalificere dig, så du efterfølgende vil kunne raskmeldes tilbage til A-kassen og stå til rådighed der.

Det vurderes derfor, at du kan raskmeldes tilbage til det ordinære arbejdsmarked efter endt praktik, hvor dine skånehensyn tilgodeses. Vi anerkender, at du har flere fysiske barrierer, hvorfor du ligeledes tidligere i dit sygeforløb blev revalideret. Din aktuelle helbredsmæssige situation vurderes ligeledes til, at du ikke kan klare fysisk tungere belastende arbejde, men du burde kunne stå til rådighed indenfor din revalideringsmæssige uddannelse som --.

Virksomhedspraktikken skal være med til at opkvalificere dig og IKKE afklare yderligere omkring din arbejdsevne, da det allerede er vurderet, at du med din arbejdsevne kan arbejde på ordinære vilkår så længe dine skånehensyn er tilgodeset hvilket de vil være i en praktik.

Jeg håber derfor, at du vil tage denne praktik som en chance for at komme godt videre og se det som et eventuelt springbræt til videre tilknytning til arbejdsmarkedet.

Håber at dette er svar nok på dine spørgsmål.

Jeg har ligeledes sendt denne mail til XX fra 3F, da jeg kan se at du har sendt din mail til ham og han nok gerne vil være bekendt med mit svar.

Med venlig hilsen

SB
Rådgiver




Nu er mit spørgsmål så, skal jeg godtage dette svar? Har lidt svært ved at forstå det, men synes egentlig stadig at hun skriver at jeg bliver raskmeldt. Især hvor hun skriver, at jeg skal opkvalificeres og IKKE afklares...

Og så skriver hun, at jeg tidligere er blevet afklaret i forbindelse med mit sygeforløb, men det er jeg ikke. Jeg er tidligere blevet revalideret i 2005 pga. slidgigt i højre skulder. I 2009 kom jeg så til skade og brækkede venstre skulder samt pådrog mig piskesmældet. Så jeg mener egentlig ikke, at de kan bruge den afklaring og revalidering så godt i deres argumentation, da min krop og sag jo har forandret sig betydligt siden dengang...

Er jeg helt forkert på den? Synes jo egentlig at hun "truer" mig lidt med sætningen "Jeg håber derfor, at du vil tage denne praktik som en chance for at komme godt videre og se det som et eventuelt springbræt til videre tilknytning til arbejdsmarkedet."

Jeg har jo aldrig sat spørgsmålstegn ved at komme i en arbejdsprøvning, kun om hvorvidt de bare vil raskmelde mig efter deres godtbefindende... Har jo hele tiden sagt til hende at jeg savner arbejdet og hellere end gerne vil på arbejdsmarkedet igen som alle andre raske folk.
amacing er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 09:40   #17
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Med mindre du kan bevise at du er mere syg end som så, så bliver du raskmeldt, og så er vi tilbage ved mit tidligere svar... i arbejdstøjet med dig.

Dog kan du evt skrive tilbage at du er ked af at de KUN vil give dig en lille praktik, og bruger din tidligere skulderskade og revalidering som godtgørelse der for.
Skrive noget hen af at du er yderst uenig i den vurdering fordi skulderen efterfølgende har været brækket, og dine skånehensyn samt smerter i skulderen derfor er noget helt andet end da du fik tildelt revalideringen, og at du ikke mener de revalideringen og dine nuværensde skånehensyn har noget med hinanden at gøre.
Skrive at du ønsker en afklaring af din arbejdsevne, og så kæde det sammen med at du ikke mener at dine skånehensyn er tydeligt beskrevet fordi du må tage hensyn der ikke kun går på at passe på vægtbelastning (kom gerne med eksempler på skånehensyn som ikke er vægtbelastende)

Og så til sidst skrive at du selvfølgelig deltager i den planlagte praktisk, men at du sideløbende vil bruge tid på at få beskrevet dine skånebehov mere tydeligt af en læge, og at du naturligvis forventer at det vil komme med i en ny betraktning inden de raskmelder dig.

Personligt ville jeg dog vælge at gøre det omvendt, ned til lægen, og så bag efter skrive til SB at jeg absolut ikke er enig i vurderingen fordi bla bla bla og så skrive at dette kan bekræftes af egen læge, og at jeg naturligvis forventer at det komer med i en ny vurdering af om jeg bør raskmeldes.... Kan du nå det vil en tur omkring en speciallæge ikke være så tosset, men ellers er det jo heldigvis noget du kan bede om.

Raskmelder de sig så alligevel, kan du anke afgørelsen med henvisning til at de ikke har undersøgt din heldbredsmessige situration grundigt nok, men benyttet en gammel vurdering som bygger på en skulder som siden har været brækket, med henvisning til at de end ikke har indhentet en speciallægeerklæring.

Den bemærkning tror jeg ikke du skal tage som truende, men mere som et udtryg for at SB´er håber du er enig, og ikke vil volde besvær, der er jo ingen reel trudsel i det SB´er ikke kæder det direkte sammnen med et indirekte hvis du ikke så.
Jeg syntes faktisk det er et ret klart og tydeligt svar diu har fået, SB har virklig forsøgt at forklare hvofor de har vurderet som de har, nu er det så bare din opgave at fortælle dem at deres vurderingsgrundlag ikke holder vand i virkeligheden, og ikke mindst din opgave at bevise det.

Altså hvis det er korrekt antaget at du har andre skånehensyn end kund vægtbelastning, har du virkelig ikke andre skånehensyn (som kan være at du har brug for flere pauser, bliver hurtigere træt ol mere bløde ting) må jeg desværre erklære mig enig med din kommune, så findes der massere af jobs også fuldtidsjobs... MEN jeg tror altså ikke på at vægtbelastning er eneste skånebehov ved piskesmeld, ikke ud fra det relativt lidt jeg ved om den tilstand, jeg ved fra en veninde at der tit er problemer med hurtigere at blive træt dårlig hukommelse, søvnbesvær (fordi det er svært at sove pga smerter, og få fundet ro så man kan falde i søvn) en del indtagelse af smertestillende, med de bivirkninger de nu en gang giver (og de bivirkninger påvirker ofte folks funktionsevne) og det er så derfor jeg holder på at dine skånehensyn bare slet ikke er beskrevet ordentligt, og det er såå dit job at sørge for at det bliver gjort.
Før du har dine reele skånehensyn beskrevet, kommer du altså kun et sted hen, og det er ud på det ordinære arbejdsmarked, så se af at komme i krig, det kan ikke gå for langsomt, faktisk har du lidt travlt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 09:49   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at du skal snakke med din fagforening, og se hvad deres råd er.

Du har med skrivelse, gjordt indsigelse over at du ikke mener at du kan genindtræde på det ordinære arbejde.

Der skal laves en job-plan, og i denne burde indeholde et mål om afklaring af arbejdsevne også.

Dette synes jeg din fagforening skal hjælpe dig med at få indskrevet. dvs godkendt af kommunen.

Ps. følg også LUM råd.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 21:17   #19
amacing
Ved at vænne sig til K10
 
amacings avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Jammerbugt Kommune
Alder: 46
Indlæg: 22
Styrke: 14
amacing er ny på vejen
Igen, tak for svar!

Mht. mine skader, så har jeg slidgigt i højre skulder. Blev derfor revalideret i 2005-2007.
Ca. 4 mdr. efter min revalidering (ny uddannelse) sluttede, kom jeg til skade og brækkede min venstre skulder to steder samt fik mit piskesmæld, som jo så har givet mig flere gener.

Jeg mener derfor, at kommunen ikke kan bruge min revalidering som undskyldning, når de skriver at jeg er blevet revalideret tidligere i mit sygdomsforløb. I mine øjne er det jo to forskellige sygdomme. Eller hvad mener I?

Jeg har bestilt tid hos lægen her sidst på måneden, så jeg kan få en god snak med ham omkring hele denne problematik. Så håber han er frisk på at hjælpe mig lidt...

Lige nu går jeg i "Jobklub" og prøver at finde en virksomhedspraktikplads. derefter venter de berømte 13 uger så...

Indtil jeg har snakket med lægen, vil jeg lige slå lidt koldt vand i blodet, så jeg forhåbentlig er bedre rustet til at snakke med min sb omkring mine skånehensyn m.m.
amacing er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 11:20   #20
Tina N.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2011
Lokation: Kalundborg
Indlæg: 13
Styrke: 14
Tina N. er ny på vejen
Hejsa

Så vidt jeg læser det, drejer det sig ikke om en arbejdsprøvning, men om at sende dig i praktik, for at sluse dig tilbage til arbejdsmarkedet. Ordet arbejdsprøvning er ikke nævnt i den tekst du har indsat.
Tina N. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må kommunen bare trække penge ?? Jette91 Alt det andet 24 13-02-2014 00:02
Kommunen har planer om at raskmelde mig imorgen Marjen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 06-01-2011 11:54
Bare hjælp en eller anden med et godt råd Tigul Dit og Dat 11 03-01-2010 11:46
Når bare Ritt sidder godt Stella Politik og Samfund 6 23-02-2008 22:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension