K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2011, 12:57   #1
Prinsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2011
Alder: 48
Indlæg: 20
Styrke: 13
Prinsen er ny på vejen
Min "fantastiske" historie.

Jeg er en mand på 35år, som blev påkørt for over 7år siden. Skaden blev markant:
Jeg brækkede 2 nakkehvirvler, der idag genere mig voldsomt. Får tit voldsom hovedpine og nakkesmerter.
Jeg fik ødelagt en masse sener i min venstre arm så den ikke længere er funktionel.

Jeg har med års mellemrum været i 2 arbejdsprøvninger, som egentlig er gået nogenlunde okay(har haft en del smerter og sygedage)

Under hele forløbet har jeg haft advokat på sagen. Og selv han har mistet tålmodigheden. Han har flere gange uden held prøvet at kontakte kommunen. Vi har endda truet med at gå til div. aviser. Men stadig intet er sket.

For 1 år siden blev jeg sendt til genoptræning. Men de kunne ikke hjælpe mig. Jeg har været ved div. psykologer som kan fortælle min hukommelse er ikke optimal. Jeg har faktisk ikke en reel chance for at forsørge mig selv.(iflg. alle mine papir)

Nu 7år, og 2 mislykket arbejdsprøvninger senere har jeg fået afslag på Flexjob & FTP. Dette skete mundligt fra min SB. Så nu afventer jeg bare at få papierne, så jeg kan sætte min advokat på sagen.

Her tilbage sidder jeg og undre mig over hvordan jeg skal blive selvforsørgende. Jeg må ikke løfte mere end 1kg. Jeg må ikke køre bil uden automatgear. Jeg kan ikke selv gå på toilet.
Prinsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 21:09   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Prinsen Se meddelelser
Nu 7år, og 2 mislykket arbejdsprøvninger senere har jeg fået afslag på Flexjob & FTP. Dette skete mundligt fra min SB. Så nu afventer jeg bare at få papierne, så jeg kan sætte min advokat på sagen.
Jeg kan ikke helt overskue det lige nu, men vent og se afslaget, i det skal der står en begrundelse for deres afslag, og der skal være en anke-vejledning med.

Hvis der står noget konkret i afslaget, f.eks. hvis de mener der mangler lægepapirer ell.l., så kan i tage fat derfra.

Det er også muligt, at deres afslag er begrundet i, at de ikke mener de har kunnet afklare dig p.g.a. for meget fravær i arb.prøvningen.

Der kommer muligvis andre med gode råd til dig, men ellers så skriv herinde når du har modtaget det skriftlige afslag.

Velkommen til K10.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 21:29   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Kender du "ymerparagraffen"?
http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=A-38-02

Denne principafgørelse fastsætter at en sygedagpengemodtager, der ved varighedsbegrænsningens indtræden ikke kan fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår, men hvor der er tvivl om hvorvidt arbejdsevnen er stor nok til at bestride et fleksjob, skal have tilkendt fleksjob/overgå til ledighedsydelse

Der står bla:
"Kommunen havde pligt til at give tilbud om fleksjob - uanset at det efter de iværksatte arbejdsprøvningsforsøg var usikkert, om ansøger kunne yde en arbejdsindsats, der mindst svarede til 1/3 af det normale på området.

Ankestyrelsen lagde til grund, at kommunen havde vurderet, at ansøger havde varige begrænsninger i arbejdsevnen, og at hun ikke ville kunne opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet. Kommunen havde endvidere vurderet, at der ikke var grundlag for at rejse sag om førtidspension."

Med andre ord - kan du ikke vende tilbage til ordinært arbejdsmarked, træder principafgørelsen i effekt. Eller burde... for her er det kommunerne laver alle mulige krumspring

Nu virker det som om, at det er slået fast at ordinært arbejde er udelukket for dit vedkommende - hvis ikke, må det være en formsag at få indhentet lægeudtalelser, der slår dette fast

Dernæst er det bare at klage over afgørelsen med henvisning til denne principafgørelse. Hvis kommunen ikke giver dig medhold, ryger sagen videre til Beskæftigelsesankenævnet, og de er udmærket bekendt med denne principafgørelse
(dog meget vigtigt at du overholder klagefristen!)

Så hvis dine papirer ellers er i orden, burde det sådan set bare være et spørgsmål om tid, før du får medhold
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 10:54   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Sammen med ymer er der Helsingør dommen, den siger nøjagtigt det samme, det er så bare en dommer afgørelse, lige som sidste del af §70 sørme også siger det.

Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
Citat:
§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Udskrift af dommbogen:
http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Men en funktionel arm, står du ekstrem stærkt her, hovedpine og smerter kan jo desværre ikke måles lige så ment som reelt fysiske gener, så som udgangspunkt skal du, i forhold til din sag, tage det som bi-ting (jeg ved godt det bestemt ikke er bi-ting for dig, jeg døjer selv med spændingshovedpiner, så har en rimelig god ide om hvad det vil sige at døje med) hovedpine kan de altid påstå er opdigtet psykiske betinget og jeg skal komme efter dig med dårlieg udenoms forklaringer.

Men din arm kommer de bare ikke uden om, den kan de ikke klistre en etikette på, der går ud på at det bare er dig der er skør, og derfor står du faktisk meget stærkt i forhold til ymer Helsigør og selve § der siger at du skal fleksvisiteres.

Smid alle 3 i nakken af en anke på afslag, meget gerne sammen med:

Find alle dine lægelige dokumenter (hvis du ikke har dem så søg aktindsigt hos din kommune du kan finde en formular under nyttige links) tage en kopi og under/over-streg samtlige beskrevne skånebehov, skriv dem ned i listeform, og send med din anke sammen med en kopi af de lægelige dokumenter hvor du har fundet skånebehovene.
Lav meget meget gerne din egen liste også (du skal dog være tydelig med forskellen, altså at den ene er din personlige ud fra hvad DU oplever til hverdag og den anden er ren lægefaglig og adskillelsen af dem)
Lægerne har en tendens til at tage tingene som en selvfølge når de skriver tunge løft, er det for dem givet at med det du fejler er det x antal kg der menes, de får det bare ikke skrevet ned, hvilket gør at systemet selv må gætte sig til hvad et tungt løft er for dig, de misforståelser grundet manglende detaljering fra lægerne undgår du ved at have din egen hverdags liste, der til så SKAL kommunen tage hensyn til samtlige af dine skånebehov både når de vurdere din sag, men også ved tilkendelse af fleks, altså et evt job skal tage hensyn til dine skånebehov.

Så det er temmelig vigtigt at få samlet og beskrevet skånebehovene, så det er nemt at gå til, listerne gør at man ikke skal til at lede rundt i flere dokumenter for at finde det hele.

Nu ved jeg ikke om du har søgt en §17 FP, og det så er den du har et afslag på, er det tilfældet, bør du anke, du behøver ikke skrive en hel masse, at du anker afgørelsen er nok (gerne hvor du vedlægger dine lister, og de 3 overstående der klart siger fleks som minimum)
På et tidspunkt hører du fra BAN, når du gør det skal du søge aktindsigt hos dem, og sende alle de dokumenter du har liggende som de ikke har, fordi en anke på afslag på §17 gør at BAN rydder op i din sag, de gennemgår ALT fra start til slut, og påpeger fejl og mangler over for din kommune, måske sagen bliver hjemsendt (dvs at din kommune får besked på at det der bare ikke er i orden om igen) Og får at få den mest korrekte afgørelse/oprydning er det vigtigt at ALT er med, hvilket så er din opgave at sikre at det er.

Når du anker et afslag på §17 FP, så behøver du ikke anke afslag på fleks, der bliver set på det også, dog er det en god ide lige at nævne du har fået afslag på fleks.

Men umiddelbart vil det mest fornuftige af dig være "kun" at anke afslaget på fleksen, og droppe afslaget på FP, fordi du ikke er ordentligt afklaret af din kommune, og derfor vil få afslag på FP også ved en anke, nok har kommunen ikke gjort sit arbejde som de SKAL! men det ændrer desværre ikke på at man ikke kan tilkendes FP før arbejdet er gjort ordentligt, så den vil "bare" blive hjemsendt til kommunen med besked om at se af at gøre deres arbejde, så det vil du ikke få meget glæde ud af.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 12:17   #5
Prinsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2011
Alder: 48
Indlæg: 20
Styrke: 13
Prinsen er ny på vejen
Min sag har været på teammøde, og nu har jeg endelig modtager papierne.

Min SB mener simpelthen at mine skånehensyn er for voldsom/unødvendige. Men som jeg kigger i papierne, kan jeg se at div. speciallæger altså har skrevet i min sag at det er fysisk umuligt for mig selv at klare toilet besøg, at jeg kun må løfte hvad der svare til en liter mælk og at min hukommelse (som desværre har taget en del skade) ødelægger mine chancer for at få en bolig udd.
Der er også skrevet at min situation er stationær.
Så nu ringer jeg til min advokat og beder om et møde. Jeg vil ikke trækkes rundt i manegen mere.

De skriver i brevet at de ikke kan se nogen sandsynlighed for at jeg kommer på FTP, og de er sikker på at jeg sagtens kan begå mig på et "normalt" arbejdsmarked.

Føler slet ikke de har kigget mine lægepapiere igennem.!
Prinsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 12:55   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Prinsen Se meddelelser
Min sag har været på teammøde, og nu har jeg endelig modtager papierne.
Var der ikke en anke-vejledning med?

Jeg forstår det som, at du har fået afslag på enten fleks eller fp, men hvilken af delene?

Det er vigtigt, at du overholder fristen for at anke, 4 uger fra modtagelsen.

Man behøver ikke nødvendigvis en advokat for at anke et afslag.

Når du anker afslaget skal kommunen kigge på sagen igen (det har de 4 uger til), hvis de så fastholder deres afslag sender de sagen videre til BAN (beskæftigelsesankenævnet), dette vil sige at der kommer nye øjne på sagen.

Men skriv lige lidt mere om hvad det reelt handler om, fleks eller fp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 13:09   #7
Prinsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2011
Alder: 48
Indlæg: 20
Styrke: 13
Prinsen er ny på vejen
Dagen inden havde jeg et møde med min SB hvor jeg spurgte om mine muligheder for enten flex eller FTP. Og på teammødet har de diskuteret det, og finder begge dele urimeligt, da de mener jeg sagtens kan begå mig på et normalt arbejdsmarked.
Prinsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 14:19   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...lyt nøje til Vovse og besvar gerne Vovses spørgsmål, ellers er det temmelig vanskeligt at give råd.

Husk al kommunikation med SB og Jobcenter på skrift, så du ved, hvad du skal forholde dig til.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 14:48   #9
Prinsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2011
Alder: 48
Indlæg: 20
Styrke: 13
Prinsen er ny på vejen
Føler nu at jeg har besvaret ham. Han spørger om det er flex el. ftp...
Og jeg svarer at det drejer sig om begge dele...
Prinsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2011, 15:14   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
så vil jeg tro det bunder inoget lægefagligt
alså at alle behandlingsmuligheder ikke er udtømte
hvis de ikke er det, så kan man hverken få pension eller fleks

hvad siger lægekonsulenten i din kommune
det er næsten altid denne person som påstår der er behandlingsmuligheder
uanset hvad andre læger skriver
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension