K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2011, 16:20   #1
hvemhvorhvad?
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
hvemhvorhvad? er ny på vejen
Fanget igen igen

Hej.. jeg skriver fordi jeg sidder i en dum situation, og håber på lidt råd eller vejledning.

Jeg har i 1½ år nu modtaget starthjælp.. grundet af gensidig forsørgerpligt, da jeg er gift med en Filippinsk pige. Hun har været under uddannelse mens hun har modtaget starthjælpen. Og jeg har været i arbejdsprøvning, da jeg søgte en pension.

Nu er min pension så blevet godkendt.. og konen venter på en ledig plads på hendes uddannelse. Nu fortæller min sagsbehandler mig så, at de vil fjerne hendes starthjælp "modregne". Hvilket jo vil ende i NUL til hende.. og så min pension.

Har de ret til dette? Jeg mener.. så er vi jo lige vidt.. når kroner og øre er lagt sammen. Jeg føler sku, at de prøver at holde mig/os nede... det er os nærmest fysisk umuligt, at få 10.000 kr. eller derover.

Jeg ved godt at jeg kan få hendes fradrag... Men stadigvæk.. det kommer jo ikke i nærheden af hvad vi kunne ha fået.

Og nej, jeg er ikke den utaknemlige type.. men nu er vi blevet "holdt nede" så længe.. at kassen står i minus. Og jeg føler at jeg har ret.. da det nu er blevet bevist, at jeg ikke kan arbejde på lige fod med alle andre.

Er der nogle muligheder for noget?

Håber på et possitivt svar
hvemhvorhvad? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2011, 16:34   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Under hele uddannelsesforløbet din kone skal have et forsøgelsesgrundlag i form af SU, lærlingeløn, elevløn el. lign. og derfor hendes starthjælp bortfalder.

Her han du læse om det, men jeg tror at du ved det allerede.
https://info.jobnet.dk/files/Blanketter/ab175.pdf
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 00:23   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
I har jo gensidig forsørgerpligt, og derfor vil din indtægt påvirke hendes starthjælp...

Jeg kender ikke reglerne for starthjælp, men ved kontanthjælp vil de først modregne når husstandsindkomsten overstiger 2 x kontanthjælp...

Din pension vil lige ledes påvirkes af hendes indtægt, men der skal noget mere til.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 22:56   #4
hvemhvorhvad?
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
hvemhvorhvad? er ny på vejen
Tak for hjælpen

Nå.. vores sag har taget en drejning idag.. nu er hun kommet ind på uddannelse og kan få elevløn. Det sætter, os i en anden situation. Hvilket jeg bestemt ikke vil brokke mig over. Nu kan jeg så bare ikke helt forstå det med loft og modregninger. Jeg er ikke super skrap til tal.. Men vil vi stadig blive holdt nede på, hvad der er svarende til 2x kontanthjælp?
hvemhvorhvad? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 20:58   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Får hun elevløn under hele uddannelsen?
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 23:04   #6
hvemhvorhvad?
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
hvemhvorhvad? er ny på vejen
Ja det gør hun.. bare en mindsteløn på 9.500kr. før skat
hvemhvorhvad? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 23:13   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis hun gør det, skal der ikke modregnes i hendes indtægt....

Det er jo kun kontanthjælp og starthjælp der modregnes i..

Og du vil få din pension som samlevende - uden modregning også, når hendes indtægt er så lav.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2011, 23:57   #8
hvemhvorhvad?
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
hvemhvorhvad? er ny på vejen
@ PiP er du sikker på det? Udfra hvad jeg kan læse mig fremtil, så skriver de på kommunens hjemmeside, at man max. må tjene 178,000kr. om året. uden at blive modregnet. De skriver så ikke om det er før eller efter skat.. Nå.. vi må se hvad der sker. Men må vist hellere få fat i skat.. og lave noget forskudsopgørelse.. det jo en fordobling af det vi er vant til. Det skal så os siges.. at jeg ikke vil ønske for min værste fjende, at skulle leve af en starthjælp i så lang tid. Suk.. det har taget på alt.. og det er der jo ingen kompentationer for Neeej.. vi må gerne bruge 2½ år på at prøve dig af, men vi giver dig altså kun med tilbagevirkende kraft, fra godkendelsesdatoen. = 1 månede.
hvemhvorhvad? er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2011, 12:17   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Er din partner ikke pensionist, skal kommunen se bort fra de første 169.260 kr. (2011), din partner tjener. Herefter kan I sammenlagt have supplerende indtægter på op til 107.500 kr. om året (2011), før det påvirker din pension. Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indtægt er højere end 107.500 kr. (2011)."

https://www.borger.dk/EMNER/PENSION-...y-ordning.aspx

Dvs at hvis du ikke har nogen indtægt udover din pension, kan hun tjene 276.760 kr om året inden der begynder at ske modregning...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2011, 10:04   #10
hvemhvorhvad?
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
hvemhvorhvad? er ny på vejen
Alle tiders.. tak for hjælpen. Dejligt at der findes folk, som gider at oplyse omkring disse emner.
hvemhvorhvad? er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Madam Uden for rækkevidde igen igen Webmaster Politik og Samfund 9 04-02-2013 13:49
Kommet i tvivl igen igen Rescurseprofil:) Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 25-11-2011 22:31
Igen igen.. Nyt spørgsmål vedr. Pensionskasse. Cerise Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 06-05-2011 10:36
har måtte aflyse igen igen (lidt klynk) ace dk Din historie 8 26-06-2010 21:53
Borgere med handikap snydt i årevis (København igen-igen) Morgause Politik og Samfund 1 07-09-2009 09:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension