K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2012, 18:49   #1
Jenzen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Jenzen er ny på vejen
Brug for alle ?

Er dags dato blevet "tildelt" dette forløb .
Er uforstående, da jeg har søgt § 17 foreliggende sidst i aug , og afventer afgørelse sidst i denne måned (max 3 mdr behandlingstid) .

Speciallægeerklæring psykiater juni 2012, beskriver bla :

Psykiske funktionsniveau meget lavt grænsende til ikke eksisterende .

Funktionsevnen kan ikke bedres , hverken medicinsk eller psykiatrisk .

Tvivlsomt om kl . overhovedet vil gøre sig i et meget rummeligt arbejdsmiljø , selv under de mest optimale vilkår .

Ethvert tiltag fra Jobcenters side vil kunne opfattes som et pres , som vil forværre symptomerne.


Jobcenter spurgte også om det var realistisk at jeg vil blive i stand til at fungere i uddannelse / arbejde , svaret var : udsigten til at påbegynde / fuldføre uddannelse synes at være uden hold i virkeligheden . Fremtidig tilknytning til arbejdsmarkedet synes heller ikke realistisk .


Og ovenstående forløb har til formål at få os i job eller ordinær uddannelse (unge ). Er selv over 50 .

Hvordan kan Jobcenter bare tilsidesætte læge udtalelser ?
Psykolog og lægekonsulent skrev tilsvarende for et par år siden ( udtalelserne er selvføljelig "forældet" ).
Har de overhovedet overvejet konsekvenser ?, og hvem der skal tage "affære" hvis "jeg snubler " ? , og hvem vil tage ansvaret ? .

Håber på nogle kompetente råd .
Jenzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 20:27   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
"Brug for alle" er et projekt for kontanthjælpemodtagere i match 3, og er groft sagt de ressourceforløb, der "afløser" førtidspensionen når og hvis fleks- og førtidspensionen gennemføres fra 1.1.2013.

Du kan læse mere her:

http://www.ams.dk/Udbud-og-puljer/Pu...or%20alle.aspx

Bemærk linket til højre til "Projektbeskrivelse"

Så det er derfor, du er blevet henvist til det. Går din §17-ansøgning igennem bliver deltagelsen ikke aktuel.

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 20:53   #3
Jenzen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Jenzen er ny på vejen
Tak for henvisningen Risa . Alt det på arbejdsmarkedstyrelsens side ang forløbet har jeg læst .
Er i tvivl om jeg hører til "målgruppen" , udover at jeg er i match 3 .
Hvilke "kriterier" skal ellers opfyldes ? , og hvem fritages ?
Der står i bla i projektbeskrivelsen ( side 2 ) : Personer der er fritaget ----- modtager kontanthjælp , fordi de ikke kan modtage førtidspension . . Hva betyder det ?
Jeg har jo min ansøgning til meget snarlig afgørelse , håber jeg , selvom den sikkert kan være blevet gemt af vejen ( taler af erfaring ), men så må jeg jo finde klage vej.
Undrer mig at Jobcenter ikke lige ventede de 23 dage til der var faldet afgørelse .
Jenzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 21:20   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Andre herinde har også fået sådan et brev, selvom de ventede på afgørelse om ftp. Jeg tror, det simpelthen er en standard-skrivelse, der sendes ud til kontanthjælpsmodtagere match 3 uden skelen til andre forhold end, at de tilhører målgruppen.

Om du hører ind under den sætning, du citerer, ved jeg ikke. Men har en stærk formodning om, at den hentyder til borgere, der ikke har optjent ret til fuld førtidspension, men opfylder betingelserne for ftp. De får så udbetalt kontanthjælp i stedet for (brøkpension)...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 21:25   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jenzen Se meddelelser
Er dags dato blevet "tildelt" dette forløb .
Er uforstående, da jeg har søgt § 17 foreliggende sidst i aug , og afventer afgørelse sidst i denne måned (max 3 mdr behandlingstid) .

Speciallægeerklæring psykiater juni 2012, beskriver bla :

Psykiske funktionsniveau meget lavt grænsende til ikke eksisterende .

Funktionsevnen kan ikke bedres , hverken medicinsk eller psykiatrisk .

Tvivlsomt om kl . overhovedet vil gøre sig i et meget rummeligt arbejdsmiljø , selv under de mest optimale vilkår .

Ethvert tiltag fra Jobcenters side vil kunne opfattes som et pres , som vil forværre symptomerne.


Jobcenter spurgte også om det var realistisk at jeg vil blive i stand til at fungere i uddannelse / arbejde , svaret var : udsigten til at påbegynde / fuldføre uddannelse synes at være uden hold i virkeligheden . Fremtidig tilknytning til arbejdsmarkedet synes heller ikke realistisk .


Og ovenstående forløb har til formål at få os i job eller ordinær uddannelse (unge ). Er selv over 50 .

Hvordan kan Jobcenter bare tilsidesætte læge udtalelser ?
Psykolog og lægekonsulent skrev tilsvarende for et par år siden ( udtalelserne er selvføljelig "forældet" ).
Har de overhovedet overvejet konsekvenser ?, og hvem der skal tage "affære" hvis "jeg snubler " ? , og hvem vil tage ansvaret ? .

Håber på nogle kompetente råd .
Hvad er årsagen til at du selv vil søge ftp. via §17 og ikke få jobcenteret til at opstarte en §18 på dig i stedet? Derved bliver det grundig belyst hvorfor du bør indstilles til ftp. Har du talt min din sbér om en §18?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 21:45   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
i min kommune er 191 person udvalgt, da jeg bor sammen med en som er tilknyttet projektet. Men ja det ligner meget ressourceforløb.
men hvad skulle det ellers indholde.
1 behandling
2 uddannelse
3 jobmuligheder

kommunerne får tilskud til at lave disse forløb, så nej det er ikke alle som har fået et brev

synes nu det er rigtig fint tilbud, da mange i match 3 ikke nødvendigvis er berettet til fleks eller pension.

det er for personer som sidder fast i kontanthjælp systemet af forskellige årsager
men som ikke har en nedsat funktionsevne på 50 procent eller mere.

om hvorfor du lige har fået et, kan kun din sagsbehandler give et svar på
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 22:48   #7
Jenzen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Jenzen er ny på vejen
[QUOTE=Risa;247376]Andre herinde har også fået sådan et brev, selvom de ventede på afgørelse om ftp. Jeg tror, det simpelthen er en standard-skrivelse, der sendes ud til kontanthjælpsmodtagere match 3 uden skelen til andre forhold end, at de tilhører målgruppen.


Vil smadder gerne høre fra de andre der også har fået sådan et brev og som venter på afgørelse .
For min er ikke "bare en standardskrivelse" (dateret 5 /11 -!2 ) ifølge projektbeskrivelsen er info senest landet hos jobcenter juli 12 .

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
i min kommune er 191 person udvalgt, da jeg bor sammen med en som er tilknyttet projektet. Men ja det ligner meget ressourceforløb.
men hvad skulle det ellers indholde.
1 behandling
2 uddannelse
3 jobmuligheder

kommunerne får tilskud til at lave disse forløb, så nej det er ikke alle som har fået et brev

synes nu det er rigtig fint tilbud, da mange i match 3 ikke nødvendigvis er berettet til fleks eller pension.

det er for personer som sidder fast i kontanthjælp systemet af forskellige årsager
men som ikke har en nedsat funktionsevne på 50 procent eller mere.

om hvorfor du lige har fået et, kan kun din sagsbehandler give et svar på
Og hvordan måler man lige en nedsat funktionsevne på 50 % , er det noget du har erfaring med ?

Min sagsbehandler er en medspiller , ligeså borgerrådgiver .
For desværre har ikke jeg økonomi til at hyre en privat socialrådgiver og må ty mig til gode råd

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hvad er årsagen til at du selv vil søge ftp. via §17 og ikke få jobcenteret til at opstarte en §18 på dig i stedet? Derved bliver det grundig belyst hvorfor du bør indstilles til ftp. Har du talt min din sbér om en §18?
Jeg er grundig belyst , og først efter min ansøgning får jeg info om at jobcenter vil søge en § 18 , "Sørgeligt " at de først fandt ud af det over 1 mdr efter min ansøgning og prøvede at "annullere " min ansøgning .
Jenzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 23:15   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jenzen

Har du bedt om aktindsigt i forhold til det indsendte til pensionsnævn? Hvis ikke ville jeg skynde mig at gøre dette for at kontrollere om alle papirer er med og ikke mindst om skriftlighed omkr. kommune selv ville igangsætte en § 18, og hvis der mangler væsentlige papirer el. sidstnævnte dokumentation for at kommune ville iværksætte en § 18 efter din § 17, så få sendt dette afsted til pensionsnvæn.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2012, 23:53   #9
Jenzen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Jenzen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Jenzen

Har du bedt om aktindsigt i forhold til det indsendte til pensionsnævn? Hvis ikke ville jeg skynde mig at gøre dette for at kontrollere om alle papirer er med og ikke mindst om skriftlighed omkr. kommune selv ville igangsætte en § 18, og hvis der mangler væsentlige papirer el. sidstnævnte dokumentation for at kommune ville iværksætte en § 18 efter din § 17, så få sendt dette afsted til pensionsnvæn.

Mange hilsner

Gunvor
Hej Gunvor .
Bad selfølgelig skriftligt senest om aktindsigt 3 / 1 -!2 , har intet modtaget .
Har borgerrådgiver på,for min sagsbehandling er uakseptabel.
Har intet hørt fra pensionsnævn og har derfor ikke kunnet be om aktindsigt , og de har nu "kun " ca 3 uger til færdigbehandling .
" Kom " til at sende en email om modtagelse af min ansøgning igår(til pensionsnævnet) , bare for lige at reminde dem . De svarede at jeg inden 10 dage vil få svar . Og jeg gætter på at sagsbehandlingen bliver forlænget med X begrundelse , og der vil jeg klage .

Sidst redigeret af Jenzen; 06-11-2012 kl. 23:59.
Jenzen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2012, 09:02   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jenzen

Hvis din sag ER overgået til pensionsnævn behøver du ikke at afvente svar på dette, men kan med det samme bede om aktindsigt hos dem. Du skal lige finde ud af hvordan du skal stile brevet til dem, således at det står helt klart, at du søger aktindsigt i hvad der er sendt til dem i forbindelse m. din pensionsag. Og din anmodning ikke ligger og afventer forkret sted.

Du skal også tilbydes fremmøde forud for afgørelsen i Pensionsnævnet, hvorfor de også bør tilskrive og tilbyde dig dette.

Mange hilsner
¨
Gunvor

PS: hvis du ikke bruger min tekst til noget, er der ingen grund til copy paste den ind i din tråd.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brug for alle projectet FibroMcs Alt det andet 6 29-05-2013 17:05
"Brug for alle" slået fejl Risa Politik og Samfund 3 19-04-2013 22:10
Hvordan har du oplevet projekt "Brug for alle" studerende2013 Alt det andet 3 13-03-2013 00:57
projekt " Brug for alle" ... fibro Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 52 29-11-2012 00:04
Projekt beskrivelse "Brug for alle" maybeline2you Et godt link! 0 25-11-2012 00:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension