K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2012, 23:32   #1
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Kan/skal jeg (nå at) få førtidspension? (langt)

Jeg er kvinde, 33 år og har en lang videregående uddannelse.
Jeg er psykisk syg med skizoid personlighedsforstyrrelse og deri liggende problematikker med angst og depression.
Jeg har været indlagt og selvmordstruet flere gange.

Jeg har efter jeg afsluttede mit studie været i 2 arbejdsprøvninger, den ene afbrudt pga invaliderende angst - jeg ville hellere dø end at møde på arbejdspladsen, skønt det var på alle måder et behageligt sted.
Den anden arbejdsprøvning blev gennemført og viste 15 timers mødetid. Ikke reel arbejdstid, da jeg i anden arbejdsprøvning ikke havde nogen kolleger, eller nogen der havde kontakt med mig, bortset fra få samtaler med jobkonsulent hvor jeg flere gange græd og ville stoppe. Jeg fik at vide at stoppede jeg arbejdsprøvningen, kunne den ikke bruges i min sag.

På det tidspunkt kæmpede jeg for at opnå fleksjob. Nu er jeg ikke så sikker på at det er - eller nogensinde har været - det rette for mig.

Jeg blev godkendt til fleksjob i foråret 2009 og startede i 14 timers fleksjob som underviser sommeren 2009. Det ødelagde mig langsomt psykisk, så jeg måtte stoppe sommeren 2011 og har været sygemeldt siden. Jeg får præstationsangst, søvnproblemer, socialangst, sover 14 timer i døgnet og til sidst begyndende mavesår af stress.

Det har taget mig 1 år at komme på nogenlunde ret køl igen. Jeg har været på sygedagpenge siden august 2011.

Så vidt jeg forstår på fleksloven - jeg har meget svært i min nuværende tilstand ved at læse og forstå lange tekster - har jeg ret til en arbejdsprøvning /praktik efter 12 mdrs. ledighed, hvis der er tvivl om jeg fortsat står til rådighed for arbejdsmarkedet. Dernæst skal kommunen tage stilling til om jeg skal have en pension.

Jeg aner ikke hvordan jeg vil reagere i et nyt job. Jeg er ekstremt sårbar overfor ændringer og uafklarethed, og kan hverken tåle stress eller at nogen taler hårdt til mig. Jeg reagerer voldeligt hvis jeg bliver presset nok.

Jeg er i terapigruppe 1 x ugentligt, der gør mig ukampdygtig resten af den dag og dagen efter, hvis jeg er uheldig. Kæmper fortsat med angstproblemer.

Jeg kan ikke søge job og skal endda tage mig sammen for at kontakte gode venner og overhovedet komme ud af døren.

Jeg er henvist til et team her i kommunen (Odense) der hjælper psykisk syge unge med at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. De har dog primært erfaring med skånejobbere, og der er ventetid på at komme ind. Her er det tanken at jeg med deres opbakning skal starte i praktik, der skal afklare mig til fleks eller pension. Dette skal foregå på ledighedsydelse som sygemeldt fleksjobber, ikke på sygedagpenge. Således vil jeg overgå fra min sygedagpengesagsbehandler, som jeg synes godt om, til fleksjob-sagsbehandler.
Jeg har mødt repræsentanter fra unge-team og synes vældig godt om dem.

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg presse på for at komme i praktik/arbejdsprøvning pr. medio august hvor der er gået 12 mdrs sygemelding, uden backup fra team? Vil sådan en praktik gå hurtigt nok til at en evt. førtidspension efter gamle regler vil være mulig?
Bør jeg søge om at få sygedagpengene forlænget og dermed blive afklaret på sygedagpenge?

Jeg spekulerer ikke i penge - der er meget lidt forskel på hvad jeg vil få i førtidspension og ledighedsydelse - men i at få mest muligt fred til at forsøge at få en smule livskvalitet. Lige nu føler jeg mig fastlåst i en uafklaret situation.
Jeg er absolut ikke blind for de sociale fordele ved at få et fleksjob, og jeg vil meget gerne bruge min restarbejdsevne, men jeg ved ikke om det vil belaste mig til yderligere indlæggelse. Alle de gange jeg har været i job, eller jobmæssige situationer, har jeg reageret med ekstrem stress og angst.

Jeg er godt klar over at ingen herinde kan afgøre om jeg er til ftp eller fleks, men vil gerne høre jeres meninger. Også selvom det er "tag dig sammen".
Håber nogen kan hjælpe, ellers var det i al fald rart at få det skrevet ned.

Sidst redigeret af amaranth; 04-07-2012 kl. 00:09.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ØH frem og tilbage er lige langt eller noget - vedr førtidspension igen Lejeko Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-05-2013 20:01
Langt færre får tilkendt førtidspension Mymlen Politik og Samfund 3 12-10-2012 20:09
Hjælp... hvor langt skal man synke?? Rie82 At søge førtidspension 53 28-02-2012 05:30
Hvad skal der ske med førtidspension Basco Fremtiden for fleksjob og førtidspension 15 15-12-2011 07:30
skal på Førtidspension sfomsgaard Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 30-01-2007 17:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension