K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2013, 14:56   #11
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
min mor er eneforsørger overfor både min storebror på 23 og mig på 21. kontanthjælpssatsen ville for mig som 'ung hjemmeboende' ligger på 3214 kr. per måned.
Kommunen hævder at mit bidrag til husholdningen er fiktivt, og at jeg derfor stadig har de 12.000. Hvilket betyder at jeg skal leve for min 'formue' fra d. 21.12.2012 - 31.03.2013. Dvs. omkring 11.000 kr. (en formue som jeg ikke råder over)
Det skal siges at kommunen fuldt ud anerkender alle pengene som stod på kontoen samme dag som ansøgningen faldt, udover de 12.000, som værende forbrugt.

"Begrundelse for afgørelse
Grunden til, at du får afslag på din ansøgning er, at du har en formue i form af penge svarende til 12.000 kr.
På den baggrund træffes der en afgørelse om, at du skal leve af din formue i 3½ måned, hvorfor du igen kan søge om kontanthjælp d.01.03.2013.
Dvs. at du pr. 31.03.13 vil være berettiget til kontanthjælp"

I reglerne om kontanthjælp står der følgende:
-Formue
"Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person."

Med dette er jeg stadig uforstående overfor afgørelsen da den ikke juridisk set kan være truffet på baggrund af deres egne ustedte regler.
Hvad kan jeg gøre nu?* : (
*mange tak for alle jeres svar, og på forhånd tak til flere

Sidst redigeret af Valencia; 06-02-2013 kl. 15:01.
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 14:57   #12
Passer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
Passer er ny på vejen
Vil det så sige, at hvis man har haft en formue på f.eks. 10 mill, at der så vil gå 83 år før man kan få kontanthjælp. Det hjælper jo ikke noget, hvis man har brugt pengene eller tabt dem, at der skal gå så lang tid før man kan få kontanthjælp.
Passer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 17:46   #13
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Syntes det er utrolig dårligt at formuegrænsen idag stadigvæk er 10.000 kr.

Det har været den grænse lige så længe jeg kan huske, de gange jeg har været på KH. Første gang var i 2001. Jeg kan dog tage fejl, så det er med forbehold.
Dvs. at folk reelt må have mindre og mindre formue for hvert år, pga. inflationen.

Men det var et politisk sidespring, det er bare ringe at 12.000 er for meget i 2013.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 20:10   #14
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomas1981 Se meddelelser
Syntes det er utrolig dårligt at formuegrænsen idag stadigvæk er 10.000 kr.

Det har været den grænse lige så længe jeg kan huske, de gange jeg har været på KH. Første gang var i 2001. Jeg kan dog tage fejl, så det er med forbehold.
Dvs. at folk reelt må have mindre og mindre formue for hvert år, pga. inflationen.

Men det var et politisk sidespring, det er bare ringe at 12.000 er for meget i 2013.

hvorfor det ? hvis man selv har midler til at leve for er det vel ikke statens opgave, det er da surt at skulle bruge sin opsparing eller være nøf til at sølge sin bil, på den anden side kan det vel heller ikke være rigtig andre skal betale for en hvis man har værdier.

jeg måtte selv sælge min bil før jeg kunne få kontanthjælp, det var da træls men jeg ville nu slet ikke have råd til at køre i den alligevel.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 20:19   #15
Passer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
Passer er ny på vejen
Det er vel et problem hvis man er enlig forsørger. Da man som enlig forsørger for udbetalt over 10.000 kr og det øjeblik de kommer ind på kontoen har man jo en formue og derfor ikke berretiget til kontanthjælp.
Passer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 20:36   #16
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af HvadNuLilleDu Se meddelelser
hvorfor det ? hvis man selv har midler til at leve for er det vel ikke statens opgave, det er da surt at skulle bruge sin opsparing eller være nøf til at sølge sin bil, på den anden side kan det vel heller ikke være rigtig andre skal betale for en hvis man har værdier.

jeg måtte selv sælge min bil før jeg kunne få kontanthjælp, det var da træls men jeg ville nu slet ikke have råd til at køre i den alligevel.
Fordi at 10.000 forslår som en skrædder i helvede idag, hvis der sker noget uforudset. Det kunne især være med ens tænder. Og nej, kommunen betaler ikke den kønneste løsning, men den billigste, som f.eks. kunne være tandudtrækning.
Og man skal være yderst heldig, at kunne få lov at låne, med en KH "lønseddel" i hånden.

For 13 år siden var det rimeligt at grænsen gik ved 10.000, det er det ikke idag. Det er utrolig småligt ikke at skulle tvinges til at leve af de 12.000
Fakta er at folk idag må have mindre og mindre stående som sikkerhed, når de er på KH.

Loftet burde være tidssvarende, dvs. 20.000 for enlige, det er min holdning. Og den bliver der ikke rokket ved.

Nu er jeg blevet førtidspensionst, og har det privilegie at der ikke længere er formueloft. Hvad der forøvrigt heller ikke er på dagpenge, eller sygedagpenge.
De grupper har en noget højere indtægt end dem der går syge på KH, det ville være lige så (u)rimeligt at de skulle leve for alt over 10.000, da de har større indkomst. Eller folkepensionister. Kort sagt, alle på overførselsindkomst.

Det f.eks. utrolig sundt for en stressrelateret deprimeret person, at skulle rode med at sælge ud. Hvis det i værste fald ender med at sygdomsramte, må gå fra hus og hjem. Men bor man i lejlighed, med samme boligudgifter, så er der ingen problem.
Jeg har virkelig stor sympati, som dem herinde, der helt mister forsørgelsesgrundlaget, af den grund.

Jeg klarede også nåleøjet med at have lov til at beholde en invalidesum. Det var en stor lettelse at vende gæld til opsparing, når tynget økonomi er en stor del af den stressede og depressive cirkel. Og ja, jeg syntes det var helt rimeligt at jeg ikke skulle leve af de penge.


P.S. Jeg skal beklage overfor trådstarter, at jeg stjal unødig spalteplads

Sidst redigeret af Thomas1981; 06-02-2013 kl. 23:37.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 22:30   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Valencia Se meddelelser
Hvad kan jeg gøre nu?* : (
Du har fået en skriftlig afgørelse, og den bør du klage over.

Et eller andet sted på afgørelsen, måske på bagsiden, eller på et vedlagt stykke papir, bør der stå en klagevejledning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 10:35   #18
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomas1981 Se meddelelser
Syntes det er utrolig dårligt at formuegrænsen idag stadigvæk er 10.000 kr.

Det har været den grænse lige så længe jeg kan huske, de gange jeg har været på KH. Første gang var i 2001. Jeg kan dog tage fejl, så det er med forbehold.
Dvs. at folk reelt må have mindre og mindre formue for hvert år, pga. inflationen.

Men det var et politisk sidespring, det er bare ringe at 12.000 er for meget i 2013.
Problemet er også, at kontanthjælpsmodtagere bliver tvunget til, at opsige evt pensionsopsparinger, og leve af beløbet der er tilbage efter afgifter.. Det gør så at folk bliver enormt fattige når de når pensionsalderen....Det er i mine øjne noget svineri da pensionsordninger er lavet til at dække tiden som pensionist.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 12:03   #19
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
Wuhu!

I dag snakkede jeg med ydelsesservice, forklarede dem reglerne og den modstridende afgørelse i min sag som var baseret på reglerne.
Den 'rare' mand forklarede at de klart havde begået en fejl i sagen og at jeg nu endelig kan få reel kontant til min sagsbehandler, som vil ringe mig op senere i dag!

Tak for alle jeres svar, på trods af jeg ikke har en formue overhoved, vælger de nu at retmæssigt at trække 2000 fra istedet for 12000. (jaja, en lille svipser på 10.000) :P
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2013, 13:22   #20
joka
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
jokas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Lokation: Herlev
Alder: 67
Indlæg: 314
Styrke: 13
joka er ny på vejen
Det var godt, ret skal være ret :-)

Men sørgeligt at man skal bruge sin børneopsparing til at leve for. De har sikkert været ment til at give dig en god start på dit voksenliv.




Jeg vil give dig helt ret Thomas. Har godt nok været heldig at jeg aldrig har været på kontanthjælp.

Men jeg har da nogle måneder hvor alle udgifterne falder sammen, og så ligger de langt over 20.000 kr. på en måned. Det er man jo nødt til at spare sammen til.

Så jeg var altså lidt heldig at jeg gik fra sygedagpenge over til ftp
__________________
Ftp fra 01.03.2012
joka er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Formue moster0208 Alt det andet 6 23-06-2012 21:31
Kontanthjælp og formue Bonni87 Alt det andet 3 15-05-2012 11:46
Boligsikring og formue? Camille Dit og Dat 21 21-04-2012 09:39
Formue >< kontanthjælp Gipsyrose Alt det andet 27 08-11-2011 09:51
Formue. jose Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 14-04-2009 15:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension