K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2013, 18:26   #1
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
Formue på 12.000

I december ansøgte jeg om kontanthjælp. Henover det sidste år har jeg brugt min børneopsparing til et køb af anlæg, en rejse til usa samt betalt et beløb hver måned for at bo hjemme, da min mor er eneforsørger for mig (dette har jeg betalt igennem indkøb og andre af sådanne udgifter).
Disse penge har jeg lånt af mine forældre, da jeg først i november fik mulighed for at hæve min børneopsparing.
På ansøgningsdagen fandt vi ud af man ikke kunne få kontanthjælp hvis man havde en formue på over 10.000.
De penge som jeg skyldte for det ovenstående betalte jeg derfor tilbage på ansøgningsdagen, da de reelt allerede var forbrugt.
Sammenfaldet af tilbagebetaling og ansøgningen gjorde at jeg fik et afslag, og derfor nu står uden indtægt og mulighed for at betale mine udgifter.
I afslaget mente kommunen at mit bidrag til husholdningen var fiktivt, og jeg derfor havde 12.000 kr.- ialt tilbage at leve for. Dette svarer til omkring 4 måneders kontanthjælp, hvilket de beder mig om at leve for i de næste 4 måneder.
Ergo skal jeg nu betale mine udgifter med penge jeg ikke har, samt står jeg uden nogen form for indtægt.
I reglementet om kontanthjælp står der at kommunen ser bort fra formue på op til 10.000 kr. per person. I det kommunen mener at jeg stadig har 12.000 i formue, og at de ifølge reglementet ser bort fra en formue på op til 10.000, kan de så reelt lovmæssigt kræve at jeg bruger mere end 2000 kr.?
Dvs. i stedet for at jeg skal vente 4 måneder, medmindre jeg får et arbejde, så burde jeg ifølge reglerne have ret til kontanthjælp en lille måned efter ansøgningen?

*Jeg har i dag modtaget et afslag på min klage, hvor de ikke har ændret mening.
*Håber virkelig nogle kan hjælpe mig på dette. Min gæld til bidrag til husholdningen stiger måned for måned, jeg står uden indtægt og uden arbejde

Sidst redigeret af Valencia; 05-02-2013 kl. 18:39.
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:12   #2
DahlDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2013
Indlæg: 22
Styrke: 12
DahlDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Valencia Se meddelelser
I reglementet om kontanthjælp står der at kommunen ser bort fra formue på op til 10.000 kr. per person. I det kommunen mener at jeg stadig har 12.000 i formue, og at de ifølge reglementet ser bort fra en formue på op til 10.000, kan de så reelt lovmæssigt kræve at jeg bruger mere end 2000 kr.?
(
Da du på ansøgningsdagen, havde 12.000 til at stå på en konto, er det helt rigtigt, at det kan modregne denne.
Men såvidt jeg ved, kan de stadig kun modregne 2000 kr. da du må have 10000 kr.
DahlDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 19:24   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Formue

Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

Så selvfølgelig skal de se bort fra de 10.000 kr, og kun ''tænke'' på de resterende 2000 kr.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2013, 23:15   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Valencia Se meddelelser
*Jeg har i dag modtaget et afslag på min klage, hvor de ikke har ændret mening.
Så forventes det, at kommunen sender klagen videre til BAN (BeskæftigelsesAnkeNævnet).
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 02:35   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
At der skal modregnes er heller ikke jeg det mindste i tvivl om, sådan er det nu en gang... om så du havde betalt tilbage nogle dage før du søgte ville det stadig skulle modregnes.

MEN hvordan pokker i hele hule H de kommer frem til 4 måneders selvforsørgelse forstår jeg ikke, altså inden må du have haft langt mere end 12000 (husk at de faktisk går 12 måneder tilbage når de regner det ud, aå alle måneder hvor du har haft over 6.600 er et problem) eller også bummer de den totalt.

2000 kan aldrig give 4 måneders KHJ ydelse, en måned er 6.660 så 4 måneder er 26400 du sammenlagt skal have haft for meget (ud over 6.600 pr måned) de sidste 12 måneder.

Men fint du har anket, så finder du da ud af om det er dig der er "krævende" (ifg systemet) eller om det er din kommune der bummer dem *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 10:23   #6
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
At der skal modregnes er heller ikke jeg det mindste i tvivl om, sådan er det nu en gang... om så du havde betalt tilbage nogle dage før du søgte ville det stadig skulle modregnes.

MEN hvordan pokker i hele hule H de kommer frem til 4 måneders selvforsørgelse forstår jeg ikke, altså inden må du have haft langt mere end 12000 (husk at de faktisk går 12 måneder tilbage når de regner det ud, aå alle måneder hvor du har haft over 6.600 er et problem) eller også bummer de den totalt.

2000 kan aldrig give 4 måneders KHJ ydelse, en måned er 6.660 så 4 måneder er 26400 du sammenlagt skal have haft for meget (ud over 6.600 pr måned) de sidste 12 måneder.

Men fint du har anket, så finder du da ud af om det er dig der er "krævende" (ifg systemet) eller om det er din kommune der bummer dem *ss*
Er der ikke noget med at hjemmeboende kun kan få omkring 2000-2500kr. i kontanthjælp?
Da vi klagede over min datters afslag på kontanthjælp, røg sagen også til BAN..så går der jo lige et halvt års tid før man hører derfra..hun fik så medhold..og havde heldigvis fået arbejde i mellemtiden..men ellers kan det jo være svært at klare sig økonomisk i mellemtiden..og det er dælme også svært at være forælder, når ens egen økonomi er stram..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 10:58   #7
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
det er vel forståeligt komunen er mistæmkelig når man samme dag man søger kontant hjælp hæver alle de penge der står på ens konto, kommunerne skal jo være lidt stramme med hvad de giver ud af penge det er trods alt ikke deres penge men vores alles og jeg ville da blive sur hvis de bare delte ud til højre og venstre.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 11:14   #8
flexmania
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 59
Styrke: 12
flexmania er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af HvadNuLilleDu Se meddelelser
det er vel forståeligt komunen er mistæmkelig når man samme dag man søger kontant hjælp hæver alle de penge der står på ens konto, kommunerne skal jo være lidt stramme med hvad de giver ud af penge det er trods alt ikke deres penge men vores alles og jeg ville da blive sur hvis de bare delte ud til højre og venstre.
Jeg giver dig til dels ret, men at få den tanke at kommuner delte ud til højre og venstre, er vist "guld" for folk der tror at der ikke findes fattigdom i Danmark.

Men...
Selvfølgelig skal man ikke gå ud og bruge sine penge, for at kunne modtage kontanthjælp, den går ikke.
flexmania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 11:15   #9
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af flexmania Se meddelelser
Jeg giver dig til dels ret, men at få den tanke at kommuner delte ud til højre og venstre, er vist "guld" for folk der tror at der ikke findes fattigdom i Danmark.

Men...
Slvfølgelig sakl man ikke gå ud og bruge sine penge, for at kunne modtage kontanthjælp, den går ikke.

ved skam godt de ikke bare deler ud, men arbejdede jeg ved kommunen ville jeg altså også undres her.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2013, 14:09   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Er der ikke noget med at hjemmeboende kun kan få omkring 2000-2500kr. i kontanthjælp?
Da vi klagede over min datters afslag på kontanthjælp, røg sagen også til BAN..så går der jo lige et halvt års tid før man hører derfra..hun fik så medhold..og havde heldigvis fået arbejde i mellemtiden..men ellers kan det jo være svært at klare sig økonomisk i mellemtiden..og det er dælme også svært at være forælder, når ens egen økonomi er stram..
Jeg skal ikke afvise du har ret, jeg tog bare en hurtig søgning kom ind på en af de officielle sider og der stod kun to satser... jeg læste på ingen måde grundigt. *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Formue moster0208 Alt det andet 6 23-06-2012 21:31
Kontanthjælp og formue Bonni87 Alt det andet 3 15-05-2012 11:46
Boligsikring og formue? Camille Dit og Dat 21 21-04-2012 09:39
Formue >< kontanthjælp Gipsyrose Alt det andet 27 08-11-2011 09:51
Formue. jose Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 14-04-2009 15:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension