K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2014, 15:38   #1
MetteN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
MetteN er ny på vejen
Sygedagpengestop - har jeg nogen muligheder?

Hej K10'ere :-)

Efter at have "luret" i et stykke tid, er det nu blevet min tur til at oprette min første tråd. Og bare rolig; jeg skal nok blive på min tråd :-) Har også læst tipsene til begyndere og kan i øvrigt fortælle, at jeg er gift med en mand, der er i helt almindeligt arbejde, og at jeg normalvægtig.

Sagen er den, at jeg har modtaget sygedagpenge i 52 uger over 18 mdr, så nu stoppes de om et par uger. Har lige fået det at vide i telefonen, og nu vil sagsbehandleren så kigge på det en sidste gang og give mig skriftligt svar på mandag. Men det var ret tydeligt, at der ikke var mere at hente der. Derefter overgår jeg til ægtefælleforsørgelse.

Jeg har været sygemeldt med svær stress over to omgange, og denne gang er det blevet så slemt, at jeg min læge nu har givet mig diagnosen "kropslig stresstilstand", som er en funktionel lidelse. Jeg er også blevet henvist til den berømte / berygtede Forskningsklinik for Funktionelle Lidelser i Aarhus, hvor der er 16 mdrs ventetid - og jeg ved ikke, om jeg kommer ind.

Det skal siges, at jeg i start-nullerne var syg i 4 år og efter lang hospitalsudredning fik diagnosen Postviralt Træthedssyndrom med stort set de samme symptomer. Men den gang var det tydeligvis virus-udløst; denne her gang startede det med stress. Bare så I lige kender baggrunden.

Jeg er pt ved at afslutte min anden praktik, hvor 16 1/2 time har vist sig at være i overkanten, så jeg nu afslutter de sidste uger på 15 timer ugentligt. Praktikken startede i slutoktober.

Min læge har i statusattesten desværre skrevet noget vævende, at hun tvivler på, at jeg nogensinde kommer på fuldtid igen - og i så fald er der tale om en meget langsom optrapning. Mundligt har hun også sagt til mig, at hun ikke tror, at jeg kommer tilbage på fuld styrke. I så fald først om flere år (og håbet er spinkelt). Alt i alt et udtryk for, at hun ikke tør være helt skråsikker her - og fair nok. Men det kan kommunen jo slet ikke arbejde med.

Min sagsbehandler siger så til mig, at jeg jo afventer behandling på forskningsklinikken - og så er jeg jo slet ikke færdigbehandlet (og dermed stationær). Nu er det bare sådan, at klinikken tydeligt på deres hjemmeside under punktet "for sagsbehandlere" gør opmærksom på, at ikke alle kommer ind, så man må ikke bruge klinikken som ikke udtømt behandlingsmulighed under sagsbehandlingen. Behandlingen er i øvrigt kognitiv terapi, som jeg har gennemgået ved psykolog, og mindfulness, som jeg gennemgår nu på et kommunalt kursus.

Da jeg fortæller min sagsbehandler dette og spørger, hvad de så forventer, jeg skal gøre, for at jeg kan arbejde videre med systemet, må hun melde pas. Så her står jeg nu... Føler, at jeg ender i et sort hul.

Ser I nogen åbningsmuligheder for mig ift at komme videre - eller bare beholde mine sygedagpenge? Jeg håber da selvfølgelig på at få det bedre, men flere års sygdom og min læges og psykologs ord gør, at jeg selv nu tænker i fleksjob. Vil meget gerne arbejde i det omfang, jeg kan. Tror bare ikke selv lige nu, at jeg nogensinde kommer derhen, hvor min kommune ser mig som fleksjobkandidat.

Ps: Fagforeningen er lige blevet involveret, og jeg har søgt aktindsigt i dag.

Mvh
Mette
MetteN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 15:54   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære MetteN.

Umiddelbart ser det sort ud.

Min første indskydelse er følgende:

Sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

"Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus."

Du venter på behandling.

Du venter på behandling ved offentligt sygehus.

Derfor skal dine ventedage, ifølge loven forlænges med de dage du venter.

Hvor ville det være godt, hvis lægerne kendte konsekvensen af deres ord i statusrapporter.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 17:58   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men i det de læge skriver at du måske kan komme op i fuldtid om nogen år, står du rigtig dårligt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 12:19   #4
Zarina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Zarina er ny på vejen
Også ny her

Mine sygedagpenge refusion til arbejdsgiver stoppede for over et år siden selv om jeg var henvist til klinikken for funktionelle lidelser. Efter et halvt år på venteliste får jeg besked om at region Syddanmark ikke længere vil betale for behandlingen, og dermed er jeg sendt tilbage til egen læge. Jeg bliver så henvist til distrik psykiatrien, men de mener ikke jeg fejler noget psykisk og kan ikke tilbyde nogen behandling.

Jeg har diagnoserne hypermobilitetssyndrom, postviralt træthedssyndrom og funktionel lidelse.

Min arbejdsgiver betaler for en speciallægeerklæring fra Per Fink, i den står der at der ikke er flere behandlingsmuligheder, jeg har prøvet de behandlinger som han anbefaler, men uden effekt. Jeg føler mig ikke dårligt behandlet af Per Fink, tværtimod er han den første i sundhedssystemet som har gjort noget for at hjælpe mig videre.

Jeg er blevet afskediget fra mit job og er på ægtefælleforsørgelse. Jeg håber på at blive godkendt til fleksjob, jeg vil så gerne arbejde det jeg kan, men kommunen ville ikke hjælpe med at fastholde mig i det job som jeg havde haft i 20 år.

Håber det bedste for dig, men jeg er havnet i kommunens sorte hul og det kræver mange kræfter at komme op derfra.
Zarina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 15:11   #5
MetteN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
MetteN er ny på vejen
Tak for svarene!

Ja, I har ret i, at det ser sort ud. Men jeg tror nu, at jeg vil prøve at argumentere for, at jeg har prøvet den anbefalede behandling, og at jeg derfor godt kan arbejdsprøves efter 27.1.2. Vi får se...

Zarina; vores historier ligner da godt nok hinanden lidt! Du siger, at din arbejdsgiver betaler for en speciallægeerklæring fra Per Fink. Kan man komme til ham som betalende i privat regi eller hvordan? Jeg vil gerne snart se en læge, der ved lidt mere :-)
MetteN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 17:32   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej MetteN,

Jeg undrer mig over at du ikke er foreslået andre behandlingsmuligheder? Er du både ved læge og psykiater, læser vel at mærke en psykolog, men alt skal være afklaret og færdig udredet på dit område før man kan sikre sig en forlængelses mulighed i sdp. regi...

Ved at lægerne bare håber på det bedste, men de kan heller ikke udstede ens fremtid, de angiver "blot" hvad de kan.

Ps. du er velkommen til at se på mine tråde, har selv været i kamp i ca. 7 år efter jeg røg ud af sdp. i 2007.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 18:27   #7
Zarina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Zarina er ny på vejen
Da jeg skulle bestille tid til at få lavet en speciallægeerklæring på klinikken for funktionelle lidelser fik jeg at vide at det lavede de ikke på klinikken, men Per Fink lavede den på sin privatklinik. Jeg ved ikke hvor meget det koster, min tidligere arbejdsgiver har betalt min.
Zarina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2014, 18:41   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Umiddelbart kan man vælge hvilken psykiater der laver ens speciallæge erklæring(er). Dog er det allervigtigste i ens afklaring at man spørger til hvad kommunen og ens sagsbehandler vil, anmoder om og ønsker. Hold hele tiden dem til ilden mht. afklaring for det er dem der i sidste ende "bestemmer"...
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 16:07   #9
MetteN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
MetteN er ny på vejen
Igen; tak for jeres svar!

Vedr om jeg er blevet foreslået andre behandlingsmuligheder, så har jeg gennemgået kognitiv terapi, mindfulness, individuel styrketræning, fysioterapi osv. Det har jeg også oplyst i partshøringen, som jeg sendte idag. Jeg mener nemlig ikke, der er flere behandlingsmuligheder, de kan pege på.

Jeg vil nu forsøge som Zarina at få lavet en speciallægeerklæring i privat regi, som siger lidt mere. Så håber jeg at komme videre med min sag på den måde.
MetteN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2014, 20:11   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mette N,

Hvis du kan nå det bør du i din partshøring anmode om at kommunen indhenter denne special lægeerklæring før de evt. lukker for dine sygedagpenge. For det første undgår du der ved selv at skulle betale og for det andet kan du ikke stole på at kommunen vil tage den du evt. selv indhenter "for gode varer".

Jeg fik selv udarbejdet min første S.E netop i forbindelse med sdp. stop. Derved spørger kommunen eksperter (psykiateren) bl.a. om hvorvidt dine behandlings muligheder er udtømte, det er ikke noget du selv kan afgøre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension