K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2014, 09:34   #1
kim madsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
kim madsen er ny på vejen
Exclamation Ophør sygedagpenge/udredning mangler

Hjælp ! Afslag på pension-Rehabiliteringsteam oplyser at jeg ikke er ordentligt udredt, samtidig skriver de i referat fra mødet kun om mine andre `småskader`IKKE om min slidgigt i ryggen ! som er det allerstørste problem i min sygehistorie. Nu vil de stoppe mine sygedagpenge.
Sygehistorie:
Jeg er på sygedagpenge fra marts 2012 pga slidgigt i ryg og det meste af bevægeapparatet. Rygproblemer siden 20 årsalderen, nu er jeg 54.Er blevet undersøgt grundigt med scanning, røntgen mv. Fysiurgisk behandling uden virkning, bl.a på Hans Knudsen Instituttet, Glentevej 2400 nv hvor jeg i ca 4 mdr var tilknyttet vedr udredning.
Jeg indtager stor dosis medicin hver dag: Brufen-Pinex-Dolol-Matrifen morfinplaster. Jeg har været i arbejdsprøvning 3 mdr, juli-august-september/2013, hvor arbejdsgiver udtaler at man overhovedet IKKE kan se mig i en jobsituation, det er bl.a meget ubehageligt for de andre medarbejdere at se på et menneske med så store smerter. Jeg var aktiveret 4 dg/uge x 1,5 timer.
Vurdering af arbejdsindsats under 50 %, dvs effektiv arbejdstid mindre 2 timer pr uge pga enkelte sygedage.
Reumatologer har udtalt at i en evt arbejdssituation skal der tages skånehensyn, det blev der også i praktikperioden.
I december 2013 i samtale med jobcenter fik jeg besked på at mine sygedagpenge ville stoppe udgangen af december 2013. Den eneste måde de kunne fortsætte på var at jeg søgte pension på det foreliggende grundlag. Det gjorde jeg, og har lige fået afslag med den begrundelse at jeg ikke er endeligt udredt, men rehabiliteringsteamet gav frist på at indhente yderligere oplysninger, men jeg skulle forvente et afslag udtalte sundhedskoordinator Henrik Sælan.
Jeg skal til samtale med jobcenter d.d. kl 11 (10-3-2014) og høre hvilke yderligere gamle oplysninger Jobcenter har fundet fra hospitaler/div læger.
Mit spørgsmål: Hvis rehabiliteringsteamet som behandler pensionssager udtaler at jeg IKKE er ordentligt udredt, kan mine sygedagpenge så stoppes ?
I referat fra møde med rehabiliteringsteam står der intet om min rygsygdom, der fokuseres KUN på mine skader i skuldre og knæ.
Hjælp-hvad gør jeg ?
kim madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2014, 15:57   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved intet om sygedagpenge, men skynder mig lige at trække dit spørgsmål op igen, da den er røget langt ned i bunken.

Hold ud, der skal nok komme nogen kloge hoveder!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2014, 00:33   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, sygedagpengene stopper, fordi du har ansøgt om førtidspension, dvs at du selv mener at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, og selv mener at du er afklaret, og dermed mangler der forlængelses muligheder.

Du burde have ventet eller klaget over ikke at bruge forlængelses stk 4, fleks eller førtidspension, men..
(desværre har du fulgt et dårligt råd).

Der bliver kun taget stilling til din mening om førtidspension, og ikke at de selv have konkluderet at afprøvningen var nok, eller at de ville prøve yderligere, hvor de altså kunne forlænge sygedagpengene for at afklare dette.

I ansøgningen SKAL ALLE dine lægedokumenter og andet indgå, som allerede eksistere.

Men har du eller job-centret IKKE haft dem, eller du selv ikke vedlagt disse ved ansøgning, bliver det muligvis svært, da der IKKE må indhentes yderligere, ved ansøgning på foreliggende grundlag.

Kun ressourceprofil eller hvad det nye ny hedder, skal laves og/eller opdateres.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 11-03-2014 kl. 00:37.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 12:20   #4
kim madsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
kim madsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ja, sygedagpengene stopper, fordi du har ansøgt om førtidspension, dvs at du selv mener at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, og selv mener at du er afklaret, og dermed mangler der forlængelses muligheder.

Du burde have ventet eller klaget over ikke at bruge forlængelses stk 4, fleks eller førtidspension, men..
(desværre har du fulgt et dårligt råd).

Der bliver kun taget stilling til din mening om førtidspension, og ikke at de selv have konkluderet at afprøvningen var nok, eller at de ville prøve yderligere, hvor de altså kunne forlænge sygedagpengene for at afklare dette.

I ansøgningen SKAL ALLE dine lægedokumenter og andet indgå, som allerede eksistere.

Men har du eller job-centret IKKE haft dem, eller du selv ikke vedlagt disse ved ansøgning, bliver det muligvis svært, da der IKKE må indhentes yderligere, ved ansøgning på foreliggende grundlag.

Kun ressourceprofil eller hvad det nye ny hedder, skal laves og/eller opdateres.

VH Popiae
Hej Popiae
Tak.
Sygedagpenge er forlænget 2 x 26 uger, kan ikke forlænges yderligere, derfor måtte jeg søge pension inden jeg røg på kontanthjælp for ikke at skulle hele møllen igennem igen.
Jeg har d.d været på rygcenter, Mimersgade 2200 n, hvor lægen udtalte at jeg havde været alt igennem mht undersøgelser, behandling mv, incl div scanninger, og han kunne ikke forstå at jeg ikke var endeligt afklaret. Han henviste til ny scanning for at lukke sagen.
kim madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 13:35   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja der er desværre ingen lette svar, lige meget hvad ryger du på kh, til de er tilfreds, og er du ikke udredt kan de kræve en ny arbejdes prøvning når du er udredt.

Du kan ikke gøre andet end de siger og få de ting i orden de mangler og i det han henviser til en ny skanning må han jo også mene den kan vise noget, altså er du ikke færdig.
Når du nu er blevet skannet, skal du have ham til, at skrive, at du er stationær og at der ikke er flere behandlinger, der må ikke komme nogen hvis han/eller måske om 10 år for så er du stadig ikke stationær.

desværre kommer du på kontant hjælp i ventetiden, som kan vare længe.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 14:20   #6
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Kim

Ved ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag overgår sagen til Rehabiliteringsteamet.
Da du har fået en frist til at indhente nye oplysninger formoder jeg du har søgt førtidspension efter § 17 og ikke §17 stk. 2
Er dette korrekt ?

NOTE vedr. §17 stk 2 fra AM
Spørgsmål 5 c (teamets behandling af ansøgningssager efter pensionslovens § 17, stk. 2):
[….] skal venligst bede Arbejdsmarkedsstyrelsen besvare følgende spørgsmål:
En kommune fortolker Styringsloven og Pensionsloven således, at når en borger søger førtidspension på det foreliggende grundlag jf. pensionslovens § 17, så kan der på rehabiliteringsmødet ikke tages stilling til anden form for hjælp f.eks. ressourceforløb eller fleksjob [….]?.

Svar:
Personer, der ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan anmode herom, jf. pensionslovens § 17, stk. 2. Ansøgningssager efter pensionslovens § 17, stk. 2, skal forelægges rehabiliteringsteamet, men sagerne behandles på det foreliggende grundlag.

Det vil sige, at rehabiliteringsplanens forberedende del udarbejdes på baggrund af de foreliggende oplysninger, og den praktiserende læges vurdering af sagen (LÆ 265) skal ikke indhentes.
Umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Sagen skal således overgå til behandling efter reglerne om førtidspension uanset om teamet indstiller, at der gives afslag på førtidspension.
Hvis kommunen efterfølgende vurderer, at sagen skal forelægges teamet med henblik på en vurdering af, hvorvidt borgeren skal have ressourceforløb eller fleksjob, skal den forberedende del af rehabiliteringsplanen udarbejdes i overensstemmelse med § 30 a, stk. 2 og 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og den praktiserende læges vurdering af sagen skal således også indhentes, inden sagen kan behandles i teamet.

Sidst redigeret af lgkh62; 18-03-2014 kl. 14:31. Årsag: Arbejdsmarkedsstyrelsen: spørgsmål og svar
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension