K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-03-2016, 03:12   #1
Sandra87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sandra87 er ny på vejen
Befordringsgodtgørelse, aktivitetsparat, årsopgørelse?

Hej

Jeg er i virksomhedspraktik, jeg er meldt aktivitetsparat, med tillæg, da jeg har/er sygemeldt i mere end et år.

Jeg har været i virksomhedspraktik 100 dage sidste år, jeg har så udfyldt en blanket med kørselsgodtgørelse hver måned, med en takst på omkring 1,03 kr mener jeg (har 60 km ialt). Jeg sidder så og kigger på min årsopgørelse, skal jeg angive noget i befordringsrubrikken ? har søgt og søgt, men kan simpelthen intet finde.

Under min søgning støder jeg på en paragraf, der skriver at man har mulighed for at modtage normal kørselsfradrag hvis man opfylder visse kriterier.

Jeg har klippet det relevante ud:

Kapitel 15
Befordringsgodtgørelse m.v.
§ 82
Stk. 4. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 7 og 11-14, har ret til den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik.

Dette er så hvad der står i paragraf 2:

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
1) Ledige, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er jobparate, bortset fra kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
3) personer, der modtager kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, og som er aktivitetsparate, bortset fra kontanthjælpsmodtagere, som er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven,


Vil jeg gå under denne paragraf? jeg er sygemeldt pga. psykisk sygdom. Og hvad betyder den "faktiske udgift" er det den kørselsgodtgørelse normale lønmodtagere får ? som jo er en del højere, da jeg VIRKELIG sidder stramt i det, så bare en smule ekstra vil være en kæmpe hjælp.

På forhånd tak

Hilsen Sandra
Sandra87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 03:22   #2
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Der kommer sikkert nogen og svarer mere klogt end jeg, men jeg tænker at når du får kørselsgodgørelse udbetalt kan du ikke også få kørselsfradrag.

Så nej du skal ikke udfylde noget på selvangivelsen/forskudsopgørelsen - også fordi -
Som KH modtager uden lønindtægt kan du ikke få fradrag, da det ikke betragtes som kørsel til og fra arbejde når du er i praktik.

MEN - hvis du pgra dit handicap ikke kan tage offentlig transport, så er du berettiget til at få dækket den faktiske udgift til og fra praktik (som godtgørelse, IKKE som fradrag via skat). hvordan man så beregner denne - det ved jeg ikke....

Hvis du har udfyldt skema hver md - har du så fået udbetalt kørselsgodgørelse løbende?
For alle km eller ?

Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 03:31   #3
Sandra87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sandra87 er ny på vejen
Nej jeg har ikke rigtig mulighed for at tage offentlig transport, da det vil tage ALT for meget af mit overskud, og jeg bor langt ude på landet, så ikke skulle ind til byen, hvor busserne passer lidt bedre end de to afgange der er fra den nærmeste landsby

Men ja, har udfyldt hver måned, da jeg ellers ikke har råd til benzin overhovedet :/ jeg får efter de 24 km, så 36 km får jeg for.

Det er altså et mærkeligt system, at man, når man stort set ingen indtægt har, og skal bruge ekstra penge på benzin, men man kan ikke få fradrag på samme måde som alle andre, selvom ens transportudgifter er de samme 🙊🙉🙈
Sandra87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 07:18   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du får jo penge for kørsel en gang så kan man ikke trække dem fra igen
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 11:42   #5
Sandra87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sandra87 er ny på vejen
Nej er jeg klar over, men det er bare to vidt forskellige takster. Jeg blev i tvivl, da jeg så rubrikannoncer, og lavede en beregning jeg kunne se var fuldstændig forskellig tik hvad jeg egentlig har fået udbetalt.

Og vil meget gerne høre om der er nogen der har kendskab til mit andet spørgsmål også.
Sandra87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 11:52   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis man er på f.eks. kontanthjælp, får man befordringsgodtgørelsen udbetalt efter §82 lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Hvis man er i arbejde får man ikke nogen penge udbetalt til kørsel (som udgangspunkt). Tilgengæld kan man trække det fra i skat, ved at skrive det ind i sin årsopgørelse.

Så du skal ikke skrive noget i rubrikken i årsopgørelsen.

Ang det andet spørgsmål, det har Gana besvaret. Altså du kan få hele transportudgiften betalt efter §82 stk 4, hvis din nedsatte funktionsevne gør, at du IKKE kan gå, cykle eller tage offentlig transport der hen.
Hvis det er tilfældet, skal du gøre din sagsbehandler opmærksom på det, og hvis kommunen så godkender det, får du mere udbetalt i befordringsgodtgørelse.

Så længe du er på kontanthjælp, skal du holde dig fra at sætte noget i de rubrikker for kørsel ift skat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 11:54   #7
Sandra87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sandra87 er ny på vejen
Okay mange tak ☺

Jeg vil prøve at høre hende af om jeg kan gå under den paragraf, også se om det er med tilbagevirkende kraft.
Sandra87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 11:55   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså hvis du har været berettiget til det i længere tid, og sagsbehandler har været bekendt med de ting der gjorde at du var berettiget, men ikke har vejledt korrekt, bør det være muligt.
Men kan intet love/garantere
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 12:06   #9
Sandra87
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sandra87 er ny på vejen
Okay ☺

Jeg sender hende lige en mail, så må hun undersøge det☺
Sandra87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2016, 12:09   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
God idé
Hvis hun ringer dig op, så husk lige at bed om at få svaret på skrift, så du evt kan klage, hvis der er grund til det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension