K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-08-2016, 11:38   #1
Zjapper
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Zjapper er ny på vejen
Raskmelding, men stadig syg.

Har været på kontanthjælp/uddannelsehjælp i 6 år grundet medfødt kronisk tarmlidelse (Hirschsprung). Jobcenteret valgte for 3 år siden at sygemelde mig som passivmed fritagelse for aktivering efter flere forløb og aktiveringer som jeg ikke kunne klare. Har været indlagt 54 gange på 4 forskellige sygehuse samt været igennem 30+ undersøgelser af alle tænkelige slags inklusiv 3 gange biopsi og 2 operationer, men min sygdom udvikler sig stadig til det værre. Lægerne har også sagt at jeg skal have en stomi, men det trækker ud. Bare til den ene undersøgelse hvor jeg skulle have taget vævsprøve var der 1 1/2 års ventetid.
Har oven i hatten ADHD og Tourettes syndrom samt for 4 måneder siden fået konstateret ledegigt i hofter og knæ. Har heller ikke haft skolegang siden 3 klasse da jeg blev smidt på børnehjem/opholdssteder til jeg var 17 år gammel.
Så har heller ikke en afgangseksamen og slet ikke en uddannelse, og rent bogligt er de fleste 12 årige klogere ned mig, hvor ydmygende det end er at indrømme.
Er forresten 28 år.

Står nu i den situation at jeg på nuværende tidspunkt er på uddannelsehjælp, men som passiv. Dvs jeg får et aktivitetstillæg oven i min uddannelsehjælp så jeg får det samme som en alm kontanthjælpsmodtager over 30.

Men har nu fået ny sagsbehandler som jeg dog endnu ikke har mødt. Og har fået en tid den 30 august 2016.
Hun har ringet mig op og sagt at hun vil raskmelde mig, og at jeg så begynde at søge muligheder på jobnet osv.
Spurgte hende hvordan hun kunne raskmelde mig når jeg kun har fået det værre siden de sygemeldte mig, og oven i købet lige har fået konstateret ledegigt, har mega ondt i venstre hofte og begge knæ hver eneste dag, træt og sløv, har ingen appetit og har tabt på 7 kg alene i juli måned (tabte mig 8 kg på 14 dage sidst jeg var indlagt). Min situation er kun forværret, og har hverken skolegang eller uddannelse eller erfaring og slet ikke helbredet til at søge arbejde, er i gang med udredning og behandlingsplan ang ledegigt.

Men uden forklaring har hun vurderet som min nye sagsbehandler at jeg skal raskmeldes og i aktivering og jøbsøgning/uddannelse.
Betyder samtidig at jeg mister 4000 kr om måneden.
Ved ikke om det er pga 225 timers reglen at de raskmelder så mange som muligt så flere kan blive omfattet, eller om jeg bare er uheldig at få en af de sagsbehandlere som man nogle gange høre om.

Er helt ude af den, kan de virkelig godt raskmelde mig uden videre?
Har allerede på opfordring fra min tidligere sagsbehandler, fået lavet en helbredsundersøgelse hos min egen læge tidligere i år hvor han konkluderet atjeg ikke er i stand til at varetage arbejde eller aktivering som mit heldbred er PT, og det var nogle måneder før jeg fik konstateret ledegigt oveni.
Har også afleveret brev fra overlægen på mave-tarm/medicinsk afd på det sygehus hvor jeg er tilknyttet hvor han beskriver min sygdom som "stærkt invaliderende" osv.

Hvordan skal jeg forholde mig til dette?
Zjapper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2016, 12:23   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis du kun får uddannelseshjælp (og ikke aktivitetstillæg), og er ugift, mister du intet grundet 225-timers reglen.
Hvis du kun får kontanthjælp (og ikke aktivitetstillæg, og er under 30 år), og er ugift, mister du maks 500 kr før skat grundet 225 timers reglen.
Ugifte der får 10968 kr før skat eller 14575 kr før skat, mister 1000 kr før skat grundet 225-timers reglen, hvis de ikke har timerne, og ikke er fritaget
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2016, 12:38   #3
Zjapper
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Zjapper er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvis du kun får uddannelseshjælp (og ikke aktivitetstillæg), og er ugift, mister du intet grundet 225-timers reglen.
Hvis du kun får kontanthjælp (og ikke aktivitetstillæg, og er under 30 år), og er ugift, mister du maks 500 kr før skat grundet 225 timers reglen.
Ugifte der får 10968 kr før skat eller 14575 kr før skat, mister 1000 kr før skat grundet 225-timers reglen, hvis de ikke har timerne, og ikke er fritaget
Bor sammen med min forlovede (har været sammen i 10 år) og vores søn på 7 år. Får som udeboende forsøger mens hun er på SU.

Får 14575 kr før skat nu, hvis jeg bliver raskmeldt, kommer jeg ned på ca 8500 kr før skat + 225 timers reglen.
Zjapper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2016, 12:54   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Zjapper:
Ja, men som ugift, på uddannelseshjælp, på su-niveau, mister du intet grundet 225-timers reglen.
"2) Personer, hvis hjælp beregnes på baggrund af mindre end 14.575 kr. pr. måned (2016-niveau) eller mindre end 10.968 kr. pr. måned (2016-niveau), afhængigt af om personerne har forsørgelsespligt over for børn eller ikke, får hjælpen nedsat med 500 kr. pr. måned (2016-niveau), dog således, at personer, der modtager uddannelseshjælp beregnet på baggrund af satserne i § 23, stk. 2, nr. 1, 2 og 6-9, ikke får nedsat hjælpen."

De 8411 kr før skat i uddhjælp, som ikke-enlig forsørger, er efter §23 stk 2 nr 2.

Så ja, du mister meget, men du kommer IKKE under de 8411 kr før skat

Og ang kh loftet:
Hvis du får 14575 kr før skat, er dit loft som samlevende, på 14575 kr. Dvs du mister alt boligstøtte, så i mister 50% af husstandens boligstøtte.
I regnestykket får din kæreste nemlig 50% af boligstøtten, og du får den anden halvdel. Din halvdel indgår i dit loft.

Hvis du får uddhjælp på 8411 kr, er dit loft som ikke-enlig forsørger til 1 barn, på 11.867 kr.
Dvs dine 8411+din halvdel af boligstøtten, må ikke overstige 11.867 kr.
Så hvis din halvdel af boligstøtten er mindre end 3456 kr, mister i intet boligstøtte grundet loftet, hvis din sats bliver de 8411 kr.

Det er selvfølgelig nok en ringe trøst, når man tænker på hvor meget du mister :/

Du skriver at din sagsbehandler raskmelder dig.
Betyder det at hun har vurderet dig uddannelsesparat?
Eller mener hun fortsat at du er aktivitetsparat, men bare skal begynde i noget aktivering?
Det er nemlig en meget vigtig detalje, da det er den "status", der afgører om du er berettiget til aktivitetstillæg.

225-timers reglen skal de seperat vurdere, om man skal fritages fra. Så den kan man være omfattet af, selvom man er vurderet aktivitetsparat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension