K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2015, 20:04   #1
smiley
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
smiley er ny på vejen
Må man betale sin gæld ud med venners hjælp, uden kommunen dropper kontakthjælp?

Hej med jer

Jeg er endnu en af de mange, der ikke kan blive afklaret af kommunen, da jeg bliver syg for ofte, og aldrig kommer igennem afklaringsforløbene.

Derfor har jeg været nødt til at leve på kontanthjælp i mange år. Mange af jer kender sikkert også det med, at ens gamle og store lån jo ikke forsvinder som dug for solen, fordi man er så uheldig at komme ud for en ulykke

Selvfølgelig er man presset økonomisk, men jeg synes, at det værste er, at Nordea tager 18% i rente for det lån på 50.000 kr jeg har tilbage (ellers har jeg betalt alt stor gæld ud af min skadeserstatning, studielån og boliglån), og de vil på ingen måde nedsætte den rente, selvom renten jo er ultralav i øjeblikket.

At spare på mad, tøj, el, gas, ja, alt, hvad der kan spares på, er fint nok, det gør jeg gerne, men det piner mig, at jeg aldrig får betalt de penge af, fordi renten er så høj.

Så tænker jeg lidt: Nogle søde venner er måske villige til at låne mig pengene og tænker kun på at hjælpe mig, ikke på at tage renter, og jeg kan bare afdrage, når jeg forhåbentlig kommer i noget job.

Det lyder lidt underligt, mit endelige spørgsmål, men kan der være faldgrupper i at indfri sin gæld på den her måde i forhold til kommunen?

Når jeg i løbet af året søger om hjælp (enkeltydelser) til tandbehandling, fysioterapeut m.m., skal man jo aldrig angive gæld (blot sin formue, og den er vel så negativ, hvis man har gæld?), men jeg tror ikke kommunen bruger gælden til noget i sin afgørelse for, om man er berettiget til enkeltydelser? Gør de?

Og kan kommunen pludselig finde på at sige "Hov, du må have vildt mange penge, siden du kan indfrie din gæld. Vi ved ikke hvor de penge kommer fra, men så kan du ikke få kontanthjælp længere!" ??? Eller?

Jeg er og har altid været utrolig lovlydig og kunne ikke drømme om at snyde nogen, bestemt heller ikke kommunen.

Men jeg tænker bare, at hvis jeg lige pludselig sætter mig i en situation, hvor jeg ikke er berettiget til tandlægehjælp m.m. (hvilket jeg plejer at være berettiget til) og endnu værre, hvis de tager kontanthjælpen fra mig, så vil jeg jo selvfølgelig ikke indfri min gæld med venners hjælp, fordi jeg ikke sætte mig selv i en økonomisk endnu værre situation.

Men er der nogen af jer, der ved, om ens gæld har noget at sige, når der beregnes kontanthjælp eller ansøges om enkeltydelser?

(Jeg gætter på, at det ikke har noget at sige, og at hvis man så har stor gæld, siger kommunen bare, at det er ens egen skyld og at man så må søge og gældsanering eller noget i den stil. Men jeg tør alligevel ikke spørge kommunen, fordi jeg er bange for at blive mistænkt for alt muligt)

Mange tak for alle, der vil svare eller har nogle interessant inputs.

Mange venlige hilsner mig
smiley er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:18   #2
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Gælden forsvinder vel ikke, som jeg læser det bliver den bare "flyttet" ?

Det er i den forbindelse vigtigt at der oprettes et lånedokument, og evt. at der i dette dokument også aftales en rente (som du kan trække fra i skat, og långiveren skal opgive som indkoms) renten kan være lige hvad i aftaler, og kan sagtens være symbolsk.

Med lånedokument er du overfor det offentlige stillet nøjagtig som hvis lånet fortsat var i banken.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:24   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hvis du får indsat 50.000 kroner for at indfri gæld, så vil kommunen sige at du har penge til at dække forsørgelse i x antal måneder.

Hvis du har penge, til at dække forsørgelse i x antal måneder, så skal du leve dem op.

At du er i gæld er selvforskyldt. Og kommunen vil sige, at du skal leve pengene op.
Du vil så ikke kunne få kontanthjælp, før de 50.000 er "forbrugte"


Sådan tror jeg det vil ende..

Kontanthjælp er et sikkerhedsnet, til folk som ingen penge har.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:46   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er helt enig, du må ikke betale det ud med 50000 kr.

Men hvis du bare kunne nedsætte lånet med 1000 kr.
en gang i mellem. så bliver der ikke nogen problemer
lidt har også ret og så betale dem tilbage senere
til dine venner

Ja er enig, det er røveri ved højlys dag med de 18% procent i rente

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-02-2015 kl. 20:50.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:52   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Måske hvis I opretter et gældsbrev?

Du skal nok vende det med nogle jurister i den sociale retshjælp eller hos advokatvagten.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:52   #6
smiley
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
smiley er ny på vejen
Tak

Mange tak Bodrum og MTVRV1

Ja, Bodrum, det lyder faktisk lige som kommunen kunne finde på at formulere det. Desværre.

MTVRV1: Tak god idé. Ja, lidt har bestemt også ret og nedsætter jo også renteudgifterne.

Men vil det ikke sige, at kommunen beregner ens indtægt som den kontanthjælpssats der er FØR skat?

For hvis de tog den efter skat, så ville man jo ... ja, nu bliver jeg i tvivl. Efter skat er ens rentefradrag hos skat jo medtaget. Så får man jo faktisk mere udbetalt af en kontanthjælps grundsats, hvis man har stor gæld end ingen gæld?

Gad vide om kommunen så går ud fra, man også har flere penge til tandbehandling og fys, selv om man jo skal bruge pengene til renter?

Mange hilsner
smiley er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:56   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kan ikke tro du ikke må låne af dine venner til at betale et lån det er vel bare at omlægge ens lån.

Men kan forestille mig du ikke vil kunne få enkel ydelser fremover, fordi du jo har muligheder for at låne, men tjek det op med kommunen først.

Men hvis de penge du låner, bliver sat ind på lånet og ikke din konto, er det jo bare en omlægning
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:57   #8
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
Selfølgelig kan du det
Hvis jeg tilbyder at betale din gæld og kun det har du ikke mulighed for at leve af de penge
Og vær nu opmærksom på at de ikke har nogen moralske forpligtigelser overfor Nordea. 18 procent i rente, de skulle skamme sig
Du kan altid handle om at afregne restgælden med et mindre beløb
Jeg gjorde det sidste år for en venninde som havde fået tildelt Ftp
Ringede til hendes kreditore fortalte at hun var syg og havde fået ftp. At vi var nogen venner som gerne ville hjælpe hende til at blive gældsfri, men ikke havde de store midler. Jeg fik forhandlet de forskellige poster ned til mellem 50 og 80 procent.

Good luck
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 20:59   #9
smiley
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
smiley er ny på vejen
Tak Akvamarin, det var et godt råd. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det med at ringe til en social retshjælp, kender dem ikke lige. Men jeg kender Retshjælpen

Mange hilsner Peter

Tak Jjson,

Nu kan jeg se, der kommer diametralt modsatte svar, så det er nok meget godt at jeg spørger nogle jurister.

Egentlig er selve det med lånepapirerne ikke et problem, for det er bare en kassekredit, så jeg kan indsætte og trække ud, som jeg selv vil, uden der skal skrives papirer om.

Mange hilsner
smiley er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 21:14   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Det kan sagtens være et problem at det er en kassekredit, for hvis hele gælden ikke overgår til et samlet lån, så vil kommunen jo til enhver tid komme og sige at du bare kan trække op til max. kredit, hvis du har betalt noget af kreditten ned.

Derfor er mit første råd til dig nu endnu bedre, end hvis det bare var et almindeligt lån.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension