K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2012, 07:37   #1
konen_er_syg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
konen_er_syg er ny på vejen
Sygedagpengestop - førtidspension

Hej alle på K10.

Jeg er meget oprørt over at der er så mange mennesker der bliver ramt af vores system og vores såkaldte velfærdssystem.

Regeringen skriver at vi skal forholde os til det rummelig arbejdsmarked hvor der er plads til alle. I kraft af arbejdsmarkedsvurdering skal vi vurdere hvorvidt vi kan bibeholde vores arbejde, men desværre ses det tit at vi bliver presset ud af systemet. Min kones sag her er bare en af mange.

Min kones læge, psykolog og psykiater anbefaler en førtidspension, men jobcenteret vurderer at da hun er syg skal hun på kontanthjælp. Denne kontanthjælp er lig nul da jeg har arbejde og vi er fælles om et hus.

Jobcenteret skriver at hun nu skal overgå til kontanthjælp da de ikke kan gøre noget for hende.

Jeg vil skrive en anke til jobcenteret, da jeg ikke mener at de har vurderet min kones sag ud fra § 27 stk 4.

§ 27 stk 4. den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

Eftersom psykiateren ikke har sendt hans vurdering til kommunen rettidigt er vi nu i den situation at vi ikke kan indgive en begæring om førtidspension. Fristen er overskredet og vi havde ikke de rette papirer på plads inden afgørelsen om stop af sygedagpenge. Vi kan ikke indgive en begæring om fortidspension. KAN DET VIRKELIG PASSE?

Jeg har vedhæftet psykiaterens konklusion og jobcenterets afgørelse.

Håber at I kan komme med nogle gode input til min klage.
Vedhæftede filer
Filtype: txt jobcenter_afgørelse.txt (7,5 Kb, 437 visninger)
konen_er_syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2012, 08:28   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

For det første vil jeg "trøste" jer med, at din kone højst sandsynligt ikke ville kunne få førtidspension selvom I havde nået at søge. Ved førtidspension skal alle behandlingsmuligheder være udtømte og arbejdsevnen skal være afklaret. Som jeg ser det er din kones "historie" alt for uafklaret til ftp. pt.

I er havnet der hvor konen ikke er stationær i sine lidelser og der kan det være dødtløb for sdp. forlængelse.

Det er korrekt at pege på §27 stk. 1 nr. 4. mhb. afklaring mod fleks eller pension, men det kræver at din kones læger flere steder har skrevet og det af lægekonsulenten er vurderet, at hun ALDRIG kommer på et ordinære arbejdsmarked igen. I klagen over sdp. stop formoder jeg, at I kan anmode om inddragelse af psykiaterens erklæring samtidig med, at I kan anmode om indhentning om andet inden endelig stillingtagen til stop!!

Det ser dog ud som om stoppet er sket og sagen ved bibeholdelse overgår til BAN.!!?

Sdp. loven er meget snæver med nogle meget skarpe krav og koncepter, man skal kunne passe direkte ned i en kasse i forbindelse med evt. forlængelse. Jeg håber naturligvis at du kan få medhold i klagen og peg på hvad der kan peges på således at ALT kommer frem til vurdering.

Husk også at få aktindsigt hvis I ikke allerede har fået det, ved ikke om der er noget at hente der?

Ydermere er det værd at checke www.pensionsinfo.dk og via nem-id checke om din kone evt. fra sit tidligere arbejde har en pensionsordning hvor der kan komme evt. tab af erhvervsevne ydelser til udbetaling!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2012, 09:16   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemet er, som nævnt af Enteneller, at lægen klart skriver at der er behandlingsmuligheder, som først ses resultet af, efter 6-9 mdr.

Eneste forlængelse ville være 2x52 uger, men det kræver at lægen skrev at hun ville opnå fuld arbejdsevne.

Stk 4; fleks eller pension, kræver også en stationær tilstand inden, forlængelse. herudover kan det IKKE nås da denne forlængelse kun rækker 24uger.

Desværre er sygedagpengene IKKE indrettet til de allermest syge.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2012, 13:06   #4
konen_er_syg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
konen_er_syg er ny på vejen
Hej Enteneller og Popiae,

Tak for jeres svar. Det ser desværre skidt ud for min kone da der flere steder står at hun "måske" kan komme i arbejde. Psykiaterens konklusion er den nærmeste vi kommer på at hun IKKE kan arbejde, så hvis den heller ikke holder, så er der nok ikke så meget at gøre. Vi prøver alligevel at anke sagen. - tak for jeres hjælp.
konen_er_syg er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop Lis Guldbech Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 31-07-2013 20:02
Sygedagpengestop Rosaline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 19-07-2012 07:44
sygedagpengestop karsten kran Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 29-07-2011 00:37
ang sygedagpengestop mettekm Spørgsmål ang fleksjob 7 16-11-2010 10:20
Kan jeg klager over sygedagpengestop og søge om førtidspension efter §17 samtidig??? Mik Alt det andet 6 22-03-2010 14:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension