K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2009, 11:47   #1
hagedorn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
hagedorn er ny på vejen
Fatter ikke det danske system

Efter mange års sygdom, længere varende jobprøvninger, en kæmpe lang kamp med kommunen, forsvinden i systemet har jeg endelig fået bevilliget flexjob.. Første tanke: Yes... nu er der styr på tingene, men ak nej, skal bare slåes med nogle andre nu. Har under den sidste jobprøvning på godt 9 måneder har jeg modtaget kontant hjælp da jeg ikke længere kunne forlænges på sygedagpenge. Nu er min flex gået igennem og kommunen stopper min kontant hjælps udbetaling pr. dags dato, dem får jeg så forlænges da min kontrakt på jobprøvningen ej er udløbet hvilket den først gjorde 31/7-09.
Idag står jeg så i ingenmands land og ingen kan/vil hjælpe mig på kommunen.
Har fået besked om at jeg ikke kn modtage kontant hjælp da jeg har fået flex bevilling, men står ikke med noget job på hånden. Har under hele forløbet betalt ind til min a-kasse hvor jeg har optjent en dagpenge ret ved ledighed, den kan jeg jo så ikke benytte mig af nu hvor jeg ikke er ledig på 37 timer, men min a-kasse siger at jeg så skal have ledigheds ydelse, og flyttes over i noget der hedder flexordning?????
Kommunen siger dog at jeg heller ikke kan få ledigheds ydelse da jeg ikke har arbejdet 13 uger forud for min flex bevilling, men det har jo rent fysisk ikke været muligt for mig da jeg har været syg og været sendt ud i jobprøvning!! hvordan optjener man så ledighedydelse??? kan det virkelig passe jeg står uden indtægt nu??? og hvor mange har 13 ugers arbejde forud for en flexbevilling som man har fået på baggrund af et langt sygdomsforløb??
Fatter slet ingenting..

En meget fortvivlet pige i ingenmandsland
hagedorn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 11:58   #2
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Ej, altså ..... Det passer ikke at du ikke har ret til flexydelse.

Sådan som jeg forstår det er du blevet bevilget flexjob medens du har været på kontanthjælp. Er det korrekt?

Så SKAL du have flexydelse, svarende til kontanthjælp, for ellers kunne alle flexjob-bevilgede lægge sig til at dø af sult!

Jeg er sten sikker på, at der blandt flexjobbevilgede kontanthjælpsmodtagere her på K10, er nogle der kan ryste op med §§, så du kan få dine penge.

Ihvertfald skal du have en masse til fri afbenyttelse fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 12:08   #3
hagedorn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
hagedorn er ny på vejen
Helt rigtigt.... var på kontanthjælp da min bevilling gik igennem, men de påstår på kommunen at uden arbejde i 13 uger har jeg ingen rettigheder..
hagedorn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 12:14   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
http://www.clh.dk/?id=1414

Læs
Citat:
Ledighedsydelse
Ledighedsydelse kan udbetales i følgende situationer
Efter visitation til et fleksjob

Når personen er visiteret (når kommunen har truffet endelig beslutning) til et fleksjob, og hvis der eventuelt er ventetid på ansættelse i fleksjobbet, vil personen kunne få udbetalt ledighedsydelse indtil den første ansættelse, hvis en af følgende betingelser er opfyldt på visitationstidspunktet:

* Personen ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om sygedagpenge eller have ret til orlov og barselsdagpenge.
* Personen modtager sygedagpenge på det tidspunkt, hvor ved-kommende visiteres til fleksjobbet.
* Personen deltager i revalidering efter en jobplan efter § 27 og § 28, stk. 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

HER STÅR DET SOM GÆLDER FOR DIG

Personer, der på tidspunktet for visitation til et fleksjob modtager kontanthjælp, vil fortsat modtage kontanthjælp indtil ansættelse i fleksjobbet. Her kan der være mulighed for at modtage særlig ydelse. Se afsnittet “Særlig ydelse - for dem der ikke får ledighedsydelse”.
held og lykke og du vil vinde den sag..

Hvis du fik kontanthjælp før visitation så skal du have kontanthjælp indtil du finder et fleksjob.

Det er helt forkert hvad din kommune siger så i gang med at klage over den afhørelse ...få hjælp fra din fagforening ...

UPS lige et svar her om

Citat:
de påstår på kommunen at uden arbejde i 13 uger har jeg ingen rettigheder.
FORKERT...det gælder ikke for fleksere...så bare i gang med at klage over det ...gerne til og bed om at få kommunens afgørelse på skrift......FOR DET ER FORKERT det de bilder dig ind...

Klag til beskæftigelses ankenævnet ...

Sidst redigeret af Stella; 03-08-2009 kl. 12:19.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 12:15   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hyanna Se meddelelser
Ej, altså ..... Det passer ikke at du ikke har ret til flexydelse.
Det hedder ikke fleksydelse - men ledighedsydelse... (fleksydelse er jo det samme som pension)


Til hagedorn: Ej ja det kan da ikke være rigtigt. Du SKAL have ledighedsydelse, eller rettere fortsætte på kontanthjælp - men det afhænger dog også af, hvis du har en ægtefælle som arbejder.. ??
Hvis det er tilfældet, har du dog stadig ret til særlig ydelse til dem, som ikke er berettiget til kontanthjælp.
Men hvis du var på kontanthjælp lige inden, du blev bevilget fleksjob, så har du sandelig ret til kontanthjælp stadigvæk.
Få fagforeningen med i det her. Skriv og klag over det og henvis dem til loven om fleksjob, hvornår man har ret til det:

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19354#K4

Se i § 74.
Hvis særlig ydelse så § 74 f.

Når man er fleksjobber, skal man ikke betale til a-kasse længere, da du nu er kommet under særlig ordning. Man betaler til fleksydelse - til pensionen til kommunen hvert 3. md.

Det at du ikke har arbejdet i 13 uger inden da, har da ikke noget at sige. De blander vist noget andet sammen...

Håber du holder modet oppe og kæmper for din ret til ledighedsydelse/kontanthjælp.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 12:34   #6
hagedorn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
hagedorn er ny på vejen
Takker mange gange for jeres svar, har da lidt at arbejde videre med nu, synes bare det er utroligt man skal blive ved med at kæmpe hele tiden mod kommunen.
Men det jeg ikke forstår er når jeg ringer til min fagforening om hjælp siger de at det er begrænset hvad de kan gøre da jeg jo ikke skal stå i a. kassen mere, men tør da ikke melde mig ud før jeg ved helt sikkert hvor jeg så står. Min a-kasse mener dog at når jeg har min optjent dagpengeret så burde de også give mig ledighedsydelse selvom jeg var på kontanthjælp da jeg fik min bevilling, men om det er kontanthjælp eller ledighedydelse er jo et fedt, bare det at jeg få noget er vigtigt... og pt får jeg intet...
Er stadig på den arbejdsplads hvor jeg har været i jobprøvning, håber han vil ansætte mig, men det afhænger af hvordan han får refunderet min løn under barsel. så idag er jeg mødt ind hos ham men aner ikke hvor jeg skal være da jeg ingen papirer har på noget som helst.. Total kaos, men håber der kommer styr på det hele.
hagedorn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 12:44   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hagedorn Se meddelelser
Men det jeg ikke forstår er når jeg ringer til min fagforening om hjælp siger de at det er begrænset hvad de kan gøre da jeg jo ikke skal stå i a. kassen mere, men tør da ikke melde mig ud før jeg ved helt sikkert hvor jeg så står. Min a-kasse mener dog at når jeg har min optjent dagpengeret så burde de også give mig ledighedsydelse selvom jeg var på kontanthjælp da jeg fik min bevilling, men om det er kontanthjælp eller ledighedydelse er jo et fedt, bare det at jeg få noget er vigtigt... og pt får jeg intet...
Hvor er fagforeningen dumme, de skal da hjælpe dig, så længe du er tilmeldt fagforeningen! Jeg er selv fleksjobber og får hjælp af dem lige nu.... Der skulle ikke være nogen forskel da...
Man kan ikke optjene dagpengeret igen, når man er blevet fleksjobber...Man er i en helt anden ordning her. Som fleksjobber kan man i nogle fagforeninger endda få nedsat kontigent.

Undskyld, men er du stadigvæk i arbejdsprøvning? Har du overhovedet fået papir på, at du er blevet fleksjobber? Forstår ikke lige, at du er i arbejdsprøvning og lige er blevet fleksjobber...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 13:19   #8
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Det er sådan set rigtigt at du ikke har ret til ledighedsydelse. Den har man ret til hvis:

man er bevilliget fleksjob umiddelbart efter man havde tilknytning til arbejdsmarkedet. F.eks. i forbindelse med sygedagpenge. Hvis man får bevilliget fleksjob uden at have forbindelse til arbejdsmarkedet, f.eks. mens man får kontanthjælp, så har du IKKE ret til ledighedsydelse. Den ret får du først når du har arbejdet i fleksjob i 9 måneder.

Til gengæld har du ret til særlig ydelse efter §74i i lov om aktiv socialpolitik:

Citat:
§ 74 i. Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.

Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.

Stk. 3. § 74 b finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig ydelse.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang reglerne i kapitel 4 og reglerne om tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse på personer, der modtager særlig ydelse.
Dvs. at du på nuværende tidspunkt har ret til 9.505 kr.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 15:53   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det hedder ikke fleksydelse - men ledighedsydelse... (fleksydelse er jo det samme som pension)
Fleksydelse svarer til efterløn.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2009, 18:42   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Fleksydelse svarer til efterløn.
Nåå ja det er da også rigtigt. Så har jeg selv denne gang blandet tingene lidt sammen hahaha..

Tak for rettelsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fatter ikke en meter Fodfolket Alt det andet 14 05-04-2011 13:42
Forsker kritiserer det danske sociale system buster Politik og Samfund 2 30-12-2010 18:26
jeg fatter det bare ikke!!! Lund Det er da strengt ! 13 15-03-2010 15:17
Velkommen i det danske system sniffeline Politik og Samfund 7 08-03-2010 01:32
Fatter det ikke malleaa Fremtiden for fleksjob og førtidspension 21 27-11-2007 13:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension