K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2013, 17:30   #11
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Når du har en ste4dmor der er psykiater, kender hun sikkert en der kan lave en vurdering af dig..

Men systemet er jo under omlægning, og hvor det før var speciallægeerklæringer der talte, er de nu på vej ud, og egen læge skal mere ind over.

Så inden du betaler for dyre erklæringer, skal du måske finde ud af hvor meget de tæller i forhold til den nye reform.
ja så skal jeg bare rejse lidt for det hun bor nemlig i den anden ende af landet...men så vidt jeg kan forstå på helene hjælper det ikke noget at betale for en erklæring man skal åbenbart gå til en psykiater lang tid først så de kender en før man kan købe en...

Og ja det er da heller ikke til at finde ud af men ja det er da klog at tage i mente ikke at styrte ud og købe en hvis de alligevel ikke tæller så meget som før hvor er det svært

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Men tjek endelig ud om hun evt er inhabil.
Undskyld men hvad er det inhabil betyder i den sammenhæng=)?
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 17:41   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis Pip, som jeg har skrevet en gang før (bare i en anden af morgenstjernes tråde), så er vejen frem en god læge og en god psykiater.

Selvom vi nu har en ny reform, så skal der stadig ligge MINDST en speciallægeerklæring hvis man gerne vil søge §17 på det foreliggende grundlag - ellers har man ikke en kinamands chance, og spilder bare tiden, hvis målet er førtidspension.
Dog kan man sige, at der med afslaget vil komme div kriterier for, hvad opnåelse af førtidspenion vil kræve (og som mangler i sagen).
Men med den nye reform, så kan et afslag jo betyde at der kommer fokus på at man måske skal i yderligere behandling enten medicinsk, psykologisk eller via ressourceforløb. Så hvis man føler man hænger fast og ikke kommer nogen vegne, så kan det være fornuftigt nok at få banket sagsbehandleren op, ved at søge på det foreliggende.

§17 på det foreliggende, har ikke nye kriterier mht egen læges deltagelse i sagen. Det er kun hvis man søger på det bredde grundlag §18, at egen læge skal deltage aktivt i (ressource)forløbet, og ikke længere må skrive lægeerklæringer der fastholder patienten i et bestemt (og negativt) sygdomsbillede, men i stedet skal være med til at udvikle de ressourcer patienten har, uanset hvor få de er (med henblik på fx fleks 1-2 timer om ugen)....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 20:33   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man behøver nu ikke at have gået hos en psykiater for at få en vurdering.. jeg har aldrig gået hos en psykiater, men kommunen indhentede en dyr udtalelse/erklæring fra en psykiater, og den kom til at veje tungt.


Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
§17 på det foreliggende, har ikke nye kriterier mht egen læges deltagelse i sagen. Det er kun hvis man søger på det bredde grundlag §18, at egen læge skal deltage aktivt i (ressource)forløbet, og ikke længere må skrive lægeerklæringer der fastholder patienten i et bestemt (og negativt) sygdomsbillede, men i stedet skal være med til at udvikle de ressourcer patienten har, uanset hvor få de er (med henblik på fx fleks 1-2 timer om ugen)....
Nej men det påvirker sikkert kommunens lyst til at betale for de dyre speciallægeerklæringer..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2013, 22:06   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaja, men det er en hel anden diskussion - trådstarteren skriver om selv at få den indhentet. Kommunen indhenter typisk kun i forbindelse med paragraf 18.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 08:54   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du har gåret/går hos en psykiater, er det klart vedkomne der skal lave speciallægeerklæringen, da vedkomne jo er den eneste der uddybende kan svare og begrunde, din helbredssituation.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 16:02   #16
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du har gåret/går hos en psykiater, er det klart vedkomne der skal lave speciallægeerklæringen, da vedkomne jo er den eneste der uddybende kan svare og begrunde, din helbredssituation.

VH Popiae

Ja men tror ikke de indhenter en med mindre jeg søger en §18 og det er det jeg IKKE vil ..er lige startet ved en psykiater (første samtale i dag)og hun er ikke privatpraktiserende men i distriktspsykiatrien.
Men hun laver helt sikkert en masse gode notater de kan få på kommunen .

Det virker også til at mine behandlingsmuligheder endnu ikke er udtømte der er både noget angst dæmpende og en højere antipsykotisk dosis der skulle tage angst jeg kan prøve...så nu skal jeg fyldes med medicin til ingen verdens nytte men det bliver jeg vel nødt til.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Man behøver nu ikke at have gået hos en psykiater for at få en vurdering.. jeg har aldrig gået hos en psykiater, men kommunen indhentede en dyr udtalelse/erklæring fra en psykiater, og den kom til at veje tungt.




Nej men det påvirker sikkert kommunens lyst til at betale for de dyre speciallægeerklæringer..

Jeg håber lidt på at jeg kan betale for en selv og så søge en §17 når jeg hører din historie , jeg har ikke noget mod at betale selvom jeg selvfølgelig er ludfattig og de penge kunne være blevet brugt på så meget andet godt
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2013, 23:25   #17
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Man kan altså ikke bruge "krumspring" som at vente til man har en vis alder, eller betale erklæringer selv, hvis det øvrige grundlag for at skulle søge en pension ikke er iorden.

For at nævne...
Alle behandlingsmuligheder SKAL være afprøvet.
Er de ikke det, ja så stopper sagen der, indtil man kan sige, at nu er alt prøver, og jeg mener ALT.

Det ville være omsonst selv at begynde at indhente dyre erklæringer, som man selv betaler, i den situation at der stadig er muligheder, omend de måske kun er teoretiske.

En helt anden ting man skal tænke på, hvis man selv vil betale for en erklæring...
Kan man leve med et konklusion i en sådan en rapport, som ikke støtter op omkring ens eget ønske til fremtiden.

Hvis jeg besluttede at betalte 5000 kr, eller mere, for en erklæring så ville jeg jo have en klar forventning om at den bakkede op om mit ønske.... men hvis erklæringen nu sagde noget andet, hvad så ?
Det er jo ikke for at få skrevet det man selv synes er rigtigt, lægen skriver.
Vedkommende skriver for at få belyst hele personen, så korrekt som muligt.

Hvis kommunen beder om en speciallægeerklæring, så er der ingen regler om hvem der skal lave den.
Det kan sagtens være behandlende læge i distriktspsykiatrien, egen psykiater, eller en helt fremmed.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 08:33   #18
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
Det virker også til at mine behandlingsmuligheder endnu ikke er udtømte der er både noget angst dæmpende og en højere antipsykotisk dosis der skulle tage angst jeg kan prøve...så nu skal jeg fyldes med medicin til ingen verdens nytte men det bliver jeg vel nødt til.
Jeg håber lidt på at jeg kan betale for en selv og så søge en §17 når jeg hører din historie , jeg har ikke noget mod at betale selvom jeg selvfølgelig er ludfattig og de penge kunne være blevet brugt på så meget andet godt
Hvis der stadig er behandlingsforslag, er der vist ikke noget at gøre..

Jeg fik min §17 under de gamle regler, så det kan have ændret sig efter reformen, hvor meget de tager hensyn til speciallægeerklæringer.. som sagtens kan koste 10.000,-
Alle mine behandlingsmuligheder var udtømte og jeg have flere arbejdsprøvninger samt andre speciallægeerklæringer der støttede mig.

Når du er startet hos psykiater, ville jeg lige se hvad deres vurdering var, måske kan du få nogle papirer med derfra der kan støtte dig på et tidspunkt når behandlingsmulighederne er udtømte.. og så prøve at søge en §17 når du har de papirer.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2013, 09:36   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er enig med de andre.

Du bør afvendte, den nystartede behandling.

Du får intet ud af at søge nu.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2013, 15:35   #20
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du bør afvendte, den nystartede behandling.

Du får intet ud af at søge nu.
Kort og godt... mere nøjagtigt kan det ikke siges.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse Miz Alt det andet 5 20-10-2010 19:26
I dag - speciallægeerklæring - råd !!! jane At søge førtidspension 14 17-07-2008 13:40
speciallægeerklæring ????? jane At søge førtidspension 15 15-03-2008 01:42
Speciallægeerklæring andi1975 Alt det andet 3 01-03-2008 23:16
Speciallægeerklæring Tvillingerne20 Alt det andet 9 26-02-2008 22:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension