K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2016, 16:28   #1
Victoriatina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Victoriatina er ny på vejen
Enkeltydelse...

Hej - jeg er på sygedagpenge - arbejdsmarkedsydelse - som er 60 % af alm dagpenge.
Jeg er ved at søge om enkeltydelse ift at gå til fysioterapi , og tænker at søge senere om enkeltydelse til tandlæge.
Nu vil kommunen (Odense) have oplyst min samboende kærestes indtægt, for at vurdere om han tænkes at kunne betale for mig udfra hans indtægt.

Jeg spurgte på komunnene om den gensidige forsørgerpligt ml kærestepar ikke vat ophævet?
Men nej ikke når det gælder enkeltydelser var svaret!

Nogen der ved om det passer???

Vh Victoria
Victoriatina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 16:47   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hmm tror jeg faktisk ikke de må
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152930

"Kommunen begrundede afslaget med, at ansøger ikke var i trang, idet hendes samlever kunne optage SU-lån. Kommunen lagde samtidigt vægt på, at da forældrene var samlevende, skulle der ses på den samlede økonomi.

Det sociale nævnændrede kommunens afgørelse.

Nævnet begrundede afgørelsen med, at samlevers indtægt ikke skulle inddrages i vurderingen af ansøgers økonomiske evne."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152907

I denne henviser de også til §2 om ægtefællens pligt til at forsørge en, så den tyder jo også på, at det der er pligt til ift §2, også gælder enkeltydelse.
Derfor bør det kun være ved ægtepar at de må opkræve partners indtægt dokumenteret

"Efter reglerne havde enhver mand og kvinde i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18 år.

Ved beregning af rådighedsbeløbet i forbindelse med ansøgningen om økonomisk hjælp til medicinudgifter, fandt Ankestyrelsen, at der ikke kunne ses bort fra, at ægtefællen havde pligt til at bidrage til husholdningen."

"Sagen blev behandlet i principielt møde som bidrag til praksis efter aktivlovens § 82, hvor der som følge af ægteskab var gensidig forsørgelsespligt, og hvor ægtefællen ikke havde indtægter. Navnlig ville betydningen af ægtefællernes udgifter indgå i vurderingen af sagen."

Sidst redigeret af Webmaster; 13-04-2016 kl. 17:32. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:05   #3
Victoriatina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Victoriatina er ny på vejen
Tak, har kigget på kommunens hjemmeside vedr enkeltydelse - og kan ikke se noget om samboendens indtægt osv.

Kan jeg ikke bede dem om at oplyse mig HVOR det står??
Victoriatina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:11   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså det står ikke som sådan nogen steder, og derfor har man netop lavet de to principafgørelser jeg henviste til.
Så tror hellere du skal henvise til især den første af principafgørelserne, og så kan de forsøge at argumentere imod den principafgørelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:17   #5
Victoriatina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Victoriatina er ny på vejen
Ok, tak for hjælpen :-)
Victoriatina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:22   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men altså, dem der har gående på borgerservice, de har ikke altid lige styr på reglerne.
Har formået at være forbi 3 forskellige personer på borgerservice, for at få svar på, om de skulle have 3 mdr posteringer når jeg søgte til medicin, som er en løbende udgift.
Jeg fik aldrig et sikkert og endegyldigt svar.
Så endte med at lade vær med at lægge det ved, og så måtte de jo brokke sig hvis de skulle bruge den.

Forresten: de er ikke altid så gode til at overholde deres sagsbehandlingstid på 6 uger, så husk at få en kvittering med på hvornår du har søgt, og så kan du kontakte dem når der er gået 6 uger, og høre hvor langt de er.
Nogen gange bliver de forfjamskede og absurd effektive, andre gange kommer de med en masse undskyldninger
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:33   #7
Victoriatina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Victoriatina er ny på vejen
Ja, jeg stoler heller ikke helt på de er opdateret......snakkede med en fra en anden kommune på Fyn - og hun sagde at sambos forhold ikke skulle skrives på.
Og så fik jeg besked om at de ville vide kærestens indtægt - fra den anden kommune...
Hende jeg talte med idag - måtte hen og spørge flere gange, endte med hun lagde besked om at de skal ringe mig op imorgen...........

Så må jeg se hvad de siger.
Victoriatina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:35   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så kan du hjælpe dem lidt på vej, ved at henvise til den principafgørelse :P

I en periode skulle man medbringe afslag på banklån. Så skulle man pludselig ikke mere. Jeg spurgte så hvordan det kunne være. Svaret lød, at det havde de fundet ud af, at de ikke måtte...

Det er vel og mærke også Odense kommune jeg har erfaring med her
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:36   #9
Victoriatina
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-06 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Victoriatina er ny på vejen
Det kan jeg, takker :-)
Victoriatina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2016, 17:38   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Min pointe er kort sagt, at de desværre ikke lige altid har styr på reglerne, og så kan man blive nødt til at hjælpe dem lidt på vej
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension