K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2015, 21:42   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fleksjob kan kun bevilges ved 18,5 timers eller derunder!

Det kan ikke siges tydeligt nok. Uanset hvem du har med at gøre, kommunen eller Ankestyrelsen, skal du altid have dokumentation for at deres afgørelser eller udsagn kan dokumenteres.

Bemærk overskriften på denne tråd.

Et udsagn som stadig bruge af både kommunerne og handicaporganisationernes rådgivning.

18,5 timer er grænsen for bevilling af et fleksjob.


Stol på dig selv og ingen andre!!!!

Jesper Tynell igen.

http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orientering-524

Ankestyrelsen strammede i sidste uge kravene til, hvem der kan få fleksjob. For at få fleksjob, skulle arbejdsevnen være nedsat med mindst halvdelen, skrev styrelsen i en principafgørelse, som kommunerne skal rette sig efter. Men de nye toner er i strid med den lovgivning, som Folketinget har vedtaget. Det har vi den sidste uges tid gjort Ankestyrelsen opmærksom på. Og det har nu båret frugt.

juli 2014
http://www.elmer-adv.dk/ankestyrelse...-lovgivningen/

Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen, lovede Folketinget i forbindelse med vedtagelsen af fleksjob- og førtidspensionsreformen, at det ikke ville blive sværere at få tilkendt fleksjob. Reformen skulle være med til at sikre, at personer med en nedsat arbejdsevne, men som stadig er i stand til at arbejde op til 25 timer ugentligt, også kan tilkendes fleksjob.

Elmer og Partnere fører flere sager for klienter og medlemmer af fagforeninger, som har fået afslag på fleksjob netop med den begrundelse, at deres arbejdsevne ikke er nedsat med mindst halvdelen. Det er således vores erfaring, at kommunerne i høj grad fortsat lægger til grund, at en persons arbejdsevne skal være nedsat med mindst halvdelen – og helst 2/3 -, for at man kan tilkendes fleksjob.

Viser det sig, at en person efter afsluttet arbejdsprøvnings- eller revalideringsforløb er i stand til at varetage et job 18-20 timer ugentligt eller derover, ser vi ofte, at vedkommende får afslag på fleksjob med den begrundelse, at det er muligt, at vedkommende med de rette skånebehov kan komme i arbejde på ordinære vilkår. Det er dog langt fra tilfældet, at det kan lade sig gøre, og vores opfattelse er derfor, at kommunerne i (for) mange tilfælde ikke træffer de korrekte afgørelser i sager om fleksjob.


http://www.elmer-adv.dk/forste-princ...fter-reformen/


Mit spørgsmål:

Har i andre kendskab til den nye Principafgørelse, som jeg har besvær med at finde?

Har du erfaringer med netop påstande om, at man kun kan få bevilget et fleksjob, hvis arbejdsevnen/arbejdsprøvningen viser 18,5 timer eller derunder?


Hilsen Peter

Bilag

juli 2014
http://medarbejdercare.dk/linjen-er-...ob-og-pension/

Når alle muligheder ikke er udtømt, altså når det ikke kan afvises, at en person kan forbedre arbejdsevnen, (i dette tilfælde ud over 14-18 timer om ugen) har man ikke ret til fleksjob, mener kommunen, og den får ret af Ankestyrelsen.

Sidst redigeret af phhmw; 08-10-2015 kl. 22:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:12   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Dem jeg kan finde på §70, lov om aktiv beskæftigelsesindsats (som jeg forstår det, den der giver ret til fleksjob), fra 2014 er disse:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163257
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750

Det er fra denne: http://www.socialjura.dk/content-sto...satslov/#c6902
Hvor der ved hver paragraf står "principafgørelser", og når man trykker, kan man se alle de relevante principafgørelser
Jeg kan ikke garantere for at min side er 100% opdateret, men principafgørelserne fra retsinformation er gældende.

Hvis det ikke er nogen af dem, så tænker jeg lidt: hvad nu hvis de ikke omgjorde principafgørelsen, men simpelthen "annullerede" den? Og så mente at de eksisterende principafgørelser var nok til at afgøre sagen som det omhandlede?

Jeg kan se at de skriver: "Kommunen kan give tilbud om fleksjob, hvis borgerens arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat."
Så måske er det den, men de har bare fjernet det med timetallet, da der ikke er noget fast timetal?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:15   #3
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
hmmm har siddet og rodet rundt for at finde den principafgørelse...

Men synes jeg kan huske at den afgørelse hvor de skriver at det skal være under de 18½ time, senere blev rettet/ændret... så det er ikke en ny specifik afgørelse at det med de 18½ time ikke er rigtigt...

det er derfor den er så svær at finde nu... for ankestyrelsen trak bare den sætning tilbage..

mener jeg at kunne huske!

men den må være fra 2014 (måååske 2013) og i '14 er der kun principafgørelser på 9 sager om fleksjob, så mon ikke det er i een af dem? jeg magter bare ikke at pløje dem igennem...
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:28   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Til §70 lov om aktiv beskæftigelse, kan jeg ikke finde nogen fra 2013, og jeg kan kun finde 3 fra 2014.
§70 lyder: "Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.

Stk. 3. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen."

Den lader til at være selve visitationsdelen, så mit bud er, at den er den mest relevante.

Hvis du kigger her: http://ast.dk/afgorelser/principafgo...incipafgorelse så prøv at vælge "udvidet søgning", og vælg "historiske"
Den der eventuelt er annulleret, kan muligvis være at finde der. Den er jo ikke gældende længere
Hvis de bare rettede i den eksisterende, er den der nok ikke. Men hvis de kasserede den første, og lavede en ny, så kan den måske være der
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:35   #5
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
https://ast.dk/afgorelser/principafg...earch=fleksjob

Den kommer op med 10 principafgørelser
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:37   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, de 10 principafgørelser indeholder ordet "fleksjob" i titlen, men har ikke nødvendigvis med visitationsdelen at gøre.
Mit bud er, at det vedrører visitationsdelen, men jeg kan selvfølgelig tage fejl
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:41   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Foreløbig stor tak til alle.....

Jeg gennemgår alt, hvad I har fremsendt og vender tilbage.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:42   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
phhmw:
Håber du finder det
Det jeg linkede til, er der jeg selv plejer at lede efter den slags
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:43   #9
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Hvor har du fået information om kommune helst vil have arbejdsevne nedsat med 2/3 del? Hvis man har så lidt arbejdsevne er man efter defination handikap og de er berettiget til pension , ikke fleksjob. Man skal være stand til arbejde lidt, have motivation til arbejde. Det udtryk jeg har fået fra min kommune.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2015, 22:48   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.809
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Abdul....

.... der er medborgere der nægtes førtidspension, hvis de kan arbejde ned til 720 sekunder om ugen, så hvad din kommune fortæller dig passer ikke overens med lovgivning og virkeligheden.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension