K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2013, 12:23   #1
kenneth c
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
kenneth c er ny på vejen
Lidt gode råd søges...:-)

Hej alle.
Jeg er på sygedagpenge, og går pt. til psykolog. Iflg. psykologen er jeg meget psykisk belastet og lider af depression, angst, socialfobi osv. :S
Jeg har også, igennem lægen, fået en henvisning til en psykiater. Det har jeg dog ikke benyttet mig af endnu, da jeg lige ville se hvordan det gik hos psykologen..
Jeg har igennem mange år lidt af de ting, og har tidligere været sygemeldt pga. det, Men det er blevet værre de sidste par år, og det er først nu jeg har fået taget mig sammen til at få gjort noget ordenligt ved det i form af psykolog osv.
Mit spørgsmål er: hvad gør jeg nu?? Jeg har overvejet at tage kontakt til en sagsbehandler i kommunen for at høre hvad der er af muligheder, eller skal jeg vente til jeg selv bliver kontaktet???..jeg har det meget svært ved ikke at vide hvad der er af muligheder, eller hvad jeg kan forvente!
jeg har ikke lyst til at sidde og vente til jeg pludselig får besked på at jeg ikke længere kan få sygedagpenge længere..
Det skal måske lige siges at jeg "kun" har været sygemeldt siden 3-12-12, men har haft det sådan i 10-15 år, og har gået hjemme snart et år pga. jeg har det som jeg har det..(jeg har tidligere været sygemeldt i et år og på medicin for det sammen)
Så lidt gode råd til hvad jeg gør nu, eller hvad der er det bedste at gøre, ville jeg blive meget glad for
På forhånd tak...Kenneth
kenneth c er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 12:33   #2
Jensen1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2012
Indlæg: 59
Styrke: 12
Jensen1 er ny på vejen
lidt gode råd søges

Hej

Det vil nok være en god idé, om du tog kontakt til en psykiater. Om ikke andet så for at bestille en tid. Det er nemlig ofte lang ventetid på disse speciallæger.
Hvis du selv har taget dette skridt, så er der mulighed for, at kommunen har noget at vurdere på, når du når så langt.

Du skal ikke ulejlige kommunen før de selv indkalder dig. Måske var det en idé, at du til den tid medbragte en bisidder - alternativt optog samtalen.
Jensen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 12:37   #3
kenneth c
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
kenneth c er ny på vejen
Takker for hjælpen
Min plan er også at tage kontakt til den psykiater jeg har fået en henvisning til:-)
men hvor lang tid kan jeg forvente der kan gå inden kommunen kontakter mig??
kenneth c er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 13:02   #4
Jensen1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2012
Indlæg: 59
Styrke: 12
Jensen1 er ny på vejen
lidt gode råd

Du skal nok regne med at der går 6-8 uger før kommunen kontakter dig.
Jensen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 13:04   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Kommunen skal kontakte dig senest 8 uger fra 1. fraværsdag:
Kopieret fra sygedagpengeloven:
§*12. Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter §*11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation i tilknytning til den første opfølgningssamtale til en af følgende kategorier:
1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).
2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).
3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).
§*13. Kommunen fastlægger ved visitationen efter §*12 proceduren for opfølgningsforløbet, herunder hyppighed af den løbende opfølgning. Ved opfølgningen skal der altid tages nødvendigt hensyn til den syges helbredstilstand.
Stk.*2. I sager, der er omfattet af §*12, nr. 1 og 3, skal der første gang senest følges op inden udgangen af den 8. uge regnet fra første fraværsdag. Der skal anden gang senest følges op inden 3 måneder regnet fra første fraværsdag. Herefter skal der følges op senest hver 3. måned.
Stk.*3. I sager, der er omfattet af §*12, nr. 2, skal der første gang senest følges op inden udgangen af den 8. uge regnet fra første fraværsdag. Herefter skal der følges op mindst hver 4. uge.
Stk.*4. Ved alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog stk.*5 og 6 og §*13 a. Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller ved brev, hvis
1) den sygemeldte er i tilbud,
2) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet delvist,
3) den sygemeldte forventes at genoptage arbejdet på fuld tid inden for de første 13 ugers sygefravær, eller
4) den sygemeldte skal opereres inden for 13 uger regnet fra opfølgningstidspunktet, jf. stk.*2 og 3.

Din arbejdsgiver skal desuden kontakte dig senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvor I evt. sammen med fagforening afholder en samtale
§*7 a. Arbejdsgiveren skal indkalde en sygemeldt lønmodtager til en personlig samtale om, hvordan og hvornår lønmodtageren kan vende tilbage til arbejdet. Samtalen skal holdes senest 4 uger efter den første sygedag.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 13:20   #6
kenneth c
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
kenneth c er ny på vejen
Mange tak.
Nu var jeg arbejdsløs da jeg blev sygemeldt, så har ikke nogen arbejdsgiver..
Så vidt jeg kan regne mig frem til er det 8 uger siden i denne uge at jeg blev sygemeldt, så jeg kan forvente et i brev i denne uge???
Hvad hvis jeg ikke får det?? skal jeg så selv kontakte kommunen??
kenneth c er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 13:54   #7
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Kommunen skal nok kontakte dig, det har de pligt til, det sker som regel efter de 8 uger.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gode råd søges... pipse3 Alt det andet 11 12-08-2012 09:49
Gode råd søges Thomas1981 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 06-07-2012 11:58
Gode råd søges.... PiaTT Spørgsmål ang fleksjob 25 04-11-2011 00:08
Gode råd til fp søges... bettenussen At søge førtidspension 6 22-12-2010 08:35
gode råd søges fra gode mennesker;) nille Spørgsmål ang fleksjob 8 30-11-2007 18:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension