K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2012, 10:57   #11
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Tak for jeres tilbagemeldningen.

Jeg har i dag pr mail henvendt mig til SB for mere indblik i vores telefonsamtale i går: jeg var bare så forvirret efter den snak...

Her er hvad hun svarer:

"Jeg er ked af at høre hvis du har fået opfattelsen af at du ved vores sidste møde skulle være berettiget til fleksjob. Jeg beklager at jeg ikke har været tydelig nok i min forklaring. Det er rigtig at vi snakkede om fleksjob mulighederne, men dette kun i forhold til de gældende regler og ikke konkret i din sag.

Derefter har jeg drøftet sagen med vores psykiater og han vurdere at der fortsat er gode behandlingsmuligheder og at du vil kunne få det bedre.
Derfor kan der på nuværende tidspunkt ikke iværksættes en endelig afklaring af din fremtidige erhvervsevne, da en afklaring skal være retvisende for resten af dit arbejdsliv.

I forhold til dit spørgsmål omkring om du pr. 30-11-2012 overgår til kontanthjælp, skal der senest 14 dage før dine sygedagpenge udløber træffes afgørelse om hvorvidt de kan forlænges. Dette kan jeg ikke svare dig på endnu, da vi skal have nye oplysninger fra Distriktdpsykiatrien, hvilket jeg også oplyste dig om i går.

Jeg beklager at mine udtalelser har skabt forvirring, og jeg vil bestræbe mig på at være mere tydeligt ved vores næste møde.

Jeg vil foreslå at vi sammen gennemgår den psykiatrisk vurdering ved vores næste møde."

Jeg har så svært ved at læse/tolke sådanne mails/breve - er der ikke nogen som kan fortælle mig hvordan det skal forstås (negativt/positivt).
Kan godt se jeg har misforstået hendes udtalelser omkring mine muligheder for fleks, men er der mulighed for forlængelse, revalidering eller fleks?

På forhånd tak
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 11:27   #12
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Det ser ud som om, at muligheden for forlængelse afhænger af de oplysninger, der kommer fra Distriktspsykiatrien. HVIS du kan forlænges, så bliver det nok efter paragraf 27 stk. 3 (evt stk.1).
At du ikke er vurderet stationær og at det faktum, at det vurderes, at der stadig er behandlingsmuligheder, gør desværre nok din situation lidt træls .
Fleksjob kræver, at du er stationær og at alle behandlingsmuligheder er udtømte.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 12:22   #13
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Tak for dit svar.

Synes det er svært at finde ud af hvad der egentlig bliver sagt når man snakker mund til mund.
Det er under alle omstændigheder svært for mig at følge med når jeg ikke har set speciallæge erklæringen; den hun vil ha vi skal se igennem ved næste møde nu d 21/9.

Jeg tager en diktafon med, ellers kløjs jeg nok i alle ordene.
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 13:27   #14
samp
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2011
Indlæg: 86
Styrke: 13
samp er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Siff Se meddelelser
Tak for dit svar.

Synes det er svært at finde ud af hvad der egentlig bliver sagt når man snakker mund til mund.
Det er under alle omstændigheder svært for mig at følge med når jeg ikke har set speciallæge erklæringen; den hun vil ha vi skal se igennem ved næste møde nu d 21/9.

Jeg tager en diktafon med, ellers kløjs jeg nok i alle ordene.
Hej Siff,

Bryder lige ind

Er denne erklæring fra distriktpsykiatrien skrevet??
Fordi som jeg ser det er det absolut også en mulighed at haste-kontakte din psykiater på distrikten og foreligge din sag som den ligger hos kommunen, for din psykiater??? Kald det bare lidt "ført hånd"

Er selv igennem hele møllen og i behandling i distriktpsykiatrien med bipolar sygdom og har selv haft stor glæde af at sørge for en hvis form for koordination i kommune og lægers korespondance.

/SAMP
samp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 18:14   #15
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Frup> Ok, det skal altså forstås sådan at alle behandlingsmuligheder skal være tømte og jeg skal være stationær for at sygedagpenge kan forlænges? Så kan jeg godt se jeg har et problem...
Det fremgår jo både af den psykologiske udredning og af speciallæge erklæringen at jeg er udbrændt og meget stressensetiv foruden jeg nu har en bipolar lidelse, og at det ikke vurderes at jeg vil kunne arbejde fuldtid - hertil tilføjer speciallægen at det er muligt at min arbejdsevne bedres ad åre. Det er nok denne sætning der er med til at gøre tingene besværlige...

Det er muligt at jeg ville kunne bedres med de rette betingelser og tilstrækklig tid, med hvad er det? KH?

Samp> jo skulle tilfældigvis ud til distriktspsykiatrien samme dag jeg snakkede med SB i telefonen. Fortalte også om samtalen og kunne tydeligt se at ikke var hensigten med den sætning.
Noget andet er; jeg har aldrig set, ej heller haft en samtale med overlægen og dermed også speciallægen der lavede erkæringen. Lægen er jo tilknyttet distriktspsykiatrien og jeg har samtaler med en sygeplejerske der går videre med det til ham...

Sidst redigeret af Siff; 13-09-2012 kl. 18:20. Årsag: Stavefejl
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 19:16   #16
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Siff Se meddelelser
Frup> Ok, det skal altså forstås sådan at alle behandlingsmuligheder skal være tømte og jeg skal være stationær for at sygedagpenge kan forlænges? Så kan jeg godt se jeg har et problem...
Det fremgår jo både af den psykologiske udredning og af speciallæge erklæringen at jeg er udbrændt og meget stressensetiv foruden jeg nu har en bipolar lidelse, og at det ikke vurderes at jeg vil kunne arbejde fuldtid - hertil tilføjer speciallægen at det er muligt at min arbejdsevne bedres ad åre. Det er nok denne sætning der er med til at gøre tingene besværlige...

Det er muligt at jeg ville kunne bedres med de rette betingelser og tilstrækklig tid, med hvad er det? KH?

Samp> jo skulle tilfældigvis ud til distriktspsykiatrien samme dag jeg snakkede med SB i telefonen. Fortalte også om samtalen og kunne tydeligt se at ikke var hensigten med den sætning.
Noget andet er; jeg har aldrig set, ej heller haft en samtale med overlægen og dermed også speciallægen der lavede erkæringen. Lægen er jo tilknyttet distriktspsykiatrien og jeg har samtaler med en sygeplejerske der går videre med det til ham...
Nja, sådan skal det ikke helt forstås, men skal du forlænges med henblik på afklaring til fleks eller fp, så skal du være stationær og alle behandlingsmuligheder udtømt for at du kan få fleksjob eller fp.
Der er jo stadig en mulighed for, at du kan forlænges enten fordi det vurderes, at du inden for en periode på max 2x52 uger bliver rask og i stand til ordinært arbejde, eller fordi det vurderes, at du vha en revalidering bliver i stand til at kunne arbejde. Altså hvis det fx vurderes, at du vil kunne bestride et andet job end dit sygeplejerskejob.
Det kræver dog, at det fremgår af dine lægepapirer, at du enten med rette behandling forventes rask inden for 2x52 uger eller at de skånebehov du har ikke kan opfyldes i nuværende job, men at andre typer job vil kunne. Derfor er det ikke nok, at der står, at du ad åre muligvis bliver rak, der skal stå, at det skal være inden for max 2x52 uger
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 19:33   #17
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Ok nu forstår jeg det - tak for det

Der er ingen tvivl om at jeg gennem det sidste år har fået det noget bedre end da jeg blev sygemeldt. Jeg vil gerne arbejde igen og jeg vil også gerne omskoles/revalideres.
Det er ikke umuligt at efter endnu 2 x 52 uger vil være i stand til at arbejde, slet ikke.
Det er spændende hvad der vil ske.

Tusinde tak for alle jeres svar.
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 19:46   #18
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kontakt din fagforening - formentlig DSR
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 10:34   #19
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Som der før blev skrevet, så tal ikke i telefon med kommunen (sagsbehandler). Jeg tog ikke telefonen hvis det var et hemmeligt nummer og udbad mig at få tingene på skrift, så jeg i ro og mag kunne forholde mig til dem og samtidig havde en brugbar dokumentation. Sagsbehandlere bruger telefonen fordi det er den hurtigste og billigste måde for dem at informere borgeren. Skal de skrive et brev, så går der langt mere tid.. Tror bare ikke de forstår hvor ubehageligt og hvor forvirrende det er at få en masse information man skal forholde sig til i telefonen i stedet for sort på hvidt. Så vær god mod dig selv! Besvar ikke hemmelige numre og bed om alt på skrift (dokumenteret)

Så vil jeg råde dig til at søge hjælp hos nogle (evt. fagforening) der kan føre din sag (være med til møder, tale dig sag, er inde i stoffet og kan stille krav) Det hedder også en partsrepræsentant.

Som borger har du ret til, at lade en anden person medvirke som støtte for dig.
Du kan vælge at tage en bisidder med eller du kan vælge helt at lade dig repræsentere af en anden (en partsrepræsentant),

Bisidder
Du kan vælge at have en anden person med til samtale.
Du kan selv vælge, hvem du evt. ønsker skal være din bisidder.
En bisidder er kun med som din støtte, og har ingen ret til efterfølgende at blive inddraget i din sag.
En bisidder har heller ikke ret til at blande sig i sagen for eksempel ved at kræve, at sagen skal behandles på en bestemt måde, men kan hjælpe og støtte dig på anden måde, for eksempel ved at være til stede under mødet med kommunen.

Partsrepræsentant
Hvis du vælger at have en partsrepræsentant, så betyder det, at en anden person kan repræsentere dig.
Som borger vælger du selv, hvem du vil have som partsrepræsentant. Partsrepræsentanten skal have besked om de enkelte dele af sagsbehandlingen. Det kan være beslutningen om at iværksætte en undersøgelse, eller om at genoptage en sag.
Partsrepræsentanten skal også altid have besked om selve afgørelsen i sagen.
Da der er tale om at en anden person får adgang til væsentlige oplysninger om dig, så vil vi ved partsrepræsentation altid anmode om at få dit samtykke hertil på skrift.


En fuldmagt til partsrepræsentant her fra siden:

http://www.k10.dk/media/skema/fuldma...raesentant.pdf

I din situation vil jeg også klart anbefale dig at søge aktindsigt i din sag:

At søge aktindsigt.

Ved at bede om aktindsigt kan man tjekke, at kommunen ligger inde med alle oplysninger, og at de er rigtige. Det giver også et signal til kommunen og sagsbehandler at de har med en borger at gøre der følger med.

Det kan også være nyttigt at bede om løbende aktindsigt, forstået på den måde at man forlanger referat af alle møder samt aktindsigt med jævne mellemrum.

Der kan der være kommet nye oplysninger i sagen, som man ikke kender til.

Det er også vigtigt at bede om aktindsigt, når man har klaget til Beskæftigelsesankenævnet, Det sociale nævn eller Ankestyrelsen.

Skriv derfor direkte til disse instanser og bed om aktindsigt, da kommunerne ofte "glemmer" at medsende de afgørende og meget vigtige papirer.

Alle har ret til at se de breve, erklæringer, beregninger, notater m.v., der ligger i ens egen sag. Man kan bede om at få kopier af sagens akter. Er der tale om særlig omfattende sagsakter, kan kommunen dog henvise dig til at gennemlæse akterne hos kommunen.

De kan også bede dig om at betale for en kopi hvis ikke det er første gang du får aktindsigt.

En begæring om aktindsigt skal afgøres inden for 10 dage. De kan dog skrive til dig at det kan trække lidt ud af den ene eller den anden grund, men der skal være en rimelig grund og du skal have det på skrift. Hvis man ikke får aktindsigt inden for de 10 dage, kan man klage direkte til borgmesteren eller til beskæftigelse ankenævnet.

Det ville være en god ide at klage til borgmesteren først og er der ikke sket noget inden for en uge, så klager man til beskæftigelse ankenævnet med det samme..

Der er ikke noget krav til hvordan man anmoder om aktindsigt. Dette kan gøres mundtligt eller skriftligt til hvilken som helst afdeling på kommunen. Den bedste måde er dog at bruge denne Aktindsigts erklæring. Denne skal man så gå op på kommunen med og aflever den. Du skal huske at få en kvittering på at den er afleveret hos dem. Husk at der skal være både dato og en underskrift på kvitteringen. På denne måde vil der ikke være nogen som helst tvivl om hvornår du har ansøgt om aktindsigt.

Aktindsigterklæring: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvis du vil vide mere om det lovmæssige ang aktindsigt, så skal du se i Bekendtgørelse af forvaltningsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=105127#Kap4

Når du har modtaget alle papirerne fra kommunen jvf. din aktindsigt. Så får du fagforening eller anden kyndig person til at se sagen/alle papirerne igennem.Og så må I tage den videre derfra.

Held og lykke
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2012, 13:36   #20
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis man overvejer at bruge en partsrepræsentant....så skal man vide at der findes to muligheder...

Fuld partsrepræsentant eller begrænset partsrepræsentant...

Man kan se forskellen på de to ting under vores nyttige links http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684

Her kan man finde dem under Skemaer til at printe ud...

Man skal også vide at man giver kontrollen fuldstændig væk hvis man vælger fuld partrepræsentant....så man skal nok lige tænke sig om før man vælger dette...

Men har dog altid muligheden for at trække sit samtykke tilbage hvis man ombestemmer sig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension