K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2014, 05:43   #11
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Har tænkt mig at gå efter §27 stk.1 nr 2 for forlængelse,her er kommunens afslag og mit mod argument, ved godt det bliver lidt lang. Hvis jeg er helt galt på den skrive endelig på forhånd tak

kommunen:
Vedrørende punkt 2:
Det vurderes ikke nødvendigt at gennemføre en virksomhedspraktik eller andre afklarende
foranstaltninger med henblik på at klarlægge Christinas arbejdsevne. Dette begrundes med, at alle
behandlingsmuligheder er iværksat, men at tilstanden ikke vurderes stationær, samt at der prognostisk
er mulighed for bedring indenfor en periode på ca. 5 år fra ulykkestidspunktet.
Der kan ligeledes ikke peges på en konkret tidshorisont for sygeforløbet. Det anbefales i statusattesten,
at Christina fortsat følger forløbet på Daghøjskolen, hvorefter det er vurderingen, at der først kan
iværksættes et reelt afklaring forløb tidligst ultimo juli 2014, hvortil det anbefales, at hun indleder med få
timer ugentligt og langsomt øger timetallet, samt at der tages forbehold for skånebehov. Det anses på
baggrund heraf ikke for overvejende sandsynligt, at der kan ske en afklaring af hendes arbejdsevne,således at hun kan genoptage arbejde i fuldt omfang indenfor 39 uger regnet fra
varighedsbegrænsningens indtræden den 30.4.2014.

Mig:

Der er behov for at klarlægge min arbejdsevne da vi ikke ved i hvilket omfang jeg kan genoptage arbejde. Man er ikke klar på hvad min arbejdsevne er på det tidspunkt sygedagpenge stopper, og afklaring af arbejdsevne har ikke kunnet ske endnu, pga. opholdet på Daghøjskolen. Vi er enige om at jeg er syg, og vi skal finde ud af hvad jeg kan. Det er det man skal bruge en afklaring af arbejdsevne til. Hvis der er en mulighed for at iværksætte arbejdsprøvning skal de gøre det.
Deres formulering er i strid med hensigten i §27 stk. 1.nr 2 de begrunder afvisning med at alle behandlinger er iværksat og tilstanden ikke er stationær, det har intet med min tilstand at gøre om den er stationær eller ej og alle behandlings muligheder skal netop være iværksat for at bruge reglen. Der ud over afviser de at der ikke kan ske en afklaring på min arbejdsevne således at jeg kan genoptage arbejde i fuldt omfang i løbet af 39 uger, dette er ikke hensigten med reglen at man skal kunne genoptage på fuldtid men reglen skal bruges til at afklare selve arbjedsevnen. SÅ ALT I DERES AFVISNING ER FORKERT.
Fra den dag varighedsbegræsningen indtræder skal de tage stilling til om de inden for 39 uger kan lave en afklaring og om jeg er klar til dette: Jeg er klar da de har sat mig i gang med opholdet på daghøjskolen i centrum derfor er jeg i gang med en afklaring. Udtalelse fra neuropsykologen er så præcis som den kan være på jeg skal følge forløbet til ende og bagefter startes op i arbejdsprøvning i juli. Det er klart dokumenteret fra neuropsykologen at arbejdsprøvning kan etableres og der er en plan for dette. Kommunen gør så det stik modsatte af det udtalelsen fra neuropsykologen siger.
Det hænger derfor ikke sammen at de stopper forløbet på skolen. Det giver ingen mening at jeg er startet på et forløb der reelt afsluttes i juni, hvilket de er klar over, men teknisk set har de fået skrevet ind at det skal slutte 30/4 fordi sygedagpenge stopper der. Det er ikke reelt at man sætter en tilfældig dato ind som falder sammen med ophør af sygedagpenge. Man må lave en plan som man mener er den som skal passe i stedet for, så man allerede på det tidspunkt tager stilling til forlængelse af sygedagpenge. Det giver ingen mening at lave en plan, som man ved ikke kan holde.
Det er vigtigt for regel nr. 2, at alle behandlingsmuligheder er iværksat , hvilket kommunen også konstater. Opholdet på Daghøjskolen er jo sat i gang

hvordan skal man egenligt lave sit indlæg til en partshøring?
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 08:25   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes, ligesom dig, at deres begrundelser er forkerte, men det ændre desværre nok, ikke at din tilstand ikke kan vurderes stationær, da du fortsat er i behandling der kan bedre dig.

Du skulle, hvis du kan måske tilbydes afklaring samtidig med dette forløb, hvis dette var muligt?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 14:39   #13
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej Karen04

Det er altså ikke rigtigt, at man bliver smidt ud af sygedagpenge systemet, hvis man får afslag på pension på den foreliggende grundlag, hvis man er forlænget efter reglerne om påbegyndt pensionssag. Jeg har selv prøvet at søge pension på det foreliggende grundlag for at købe tid. Når afslaget kommer, (og det gør det helt sikkert), så skal kommunen vurdere din sag igen og tage stilling til om, der evt. er andre forlængelsesmuligheder der kan bruges.

Da jeg i sin tid blev partshørt, da jeg faldt for varighedsbegrænsningen, da skrev jeg alle mine argumenter for, hvorfor jeg mente, jeg skulle forlænges efter de andre muligheder og til sidst skrev jeg, at hvis de mod forventning ikke var enig i det, så ville jeg søge pension på det foreliggende grundlag. Derefter blev jeg forlænget på denne baggrund.

Jeg har for nylig tjekket om, det er rigtigt, at kommunen skal vurdere sagen efter de andre forlængelsesmuligheder, når man får afslaget på pension, da mange herinde har skrevet, at det har de aldrig hørt om før. Og det er altså rigtigt, og helt efter reglerne.

Held og lykke
Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 18:49   #14
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
Hvad skete der der efterfølgende sopka ,går ud fra at du fik afslag men var du stadig i sygedagpenge systemet?

Talte med socialrådgiver fra HK i mandags, han frarådede mig at søge §17 da han sagde at den ville blive behandlet sideløbende med det øvrige. Jeg påtænker at anke deres kommende afslag på §27 stk.1 nr.2 kan jeg så stadig det hvis jeg har søgt og fået afslag på §17???

såvidt jeg har forstået er det underordnet om min tilstand er stationær eller ej hvis jeg skal under regel nr2 da det udelukkende er min arbejdsevne der skal klar lægges
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2014, 19:26   #15
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af karen04 Se meddelelser
såvidt jeg har forstået er det underordnet om min tilstand er stationær eller ej hvis jeg skal under regel nr2 da det udelukkende er min arbejdsevne der skal klar lægges
Din arbejdsevne kan som udgangspunkt ikke blive klarlagt, hvis du ikke er stationær.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2014, 21:47   #16
karen04
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 15
Styrke: 11
karen04 er ny på vejen
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153727

prøv lige at kigge på denne principsag fundet på ankestyrelsen den har status gældende, Hvis jeg læser rigtig under resume så behøver man ikke være stationær under § 27 stk.1 nr.2 eller er jeg bare blevet meget træt efter en uge uden søvn

Sidst redigeret af karen04; 21-05-2014 kl. 21:52.
karen04 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2014, 22:33   #17
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af karen04 Se meddelelser
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153727

prøv lige at kigge på denne principsag fundet på ankestyrelsen den har status gældende, Hvis jeg læser rigtig under resume så behøver man ikke være stationær under § 27 stk.1 nr.2 eller er jeg bare blevet meget træt efter en uge uden søvn
Men det kræver at du inden for 39 uger både bliver stationær og derefter kan nå at fuldføre et afklaringsforløb så du derefter kan komme tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår, flex eller pension.
Jeg kan ikke helt gennemskue ud fra dit forløb om det er realistisk, og kommunen vil nok hænge sig i at du kan forvente forbedring i op til 5 år. Men ja hvis det er realistisk at du er stationær og færdig med arbejdsprøvning efter 39 uger fra stop, så er det den du skal have fast i ja :-)
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2014, 00:06   #18
Bono
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Lokation: Sjælland
Indlæg: 7
Styrke: 0
Bono er ny på vejen
Hej Karen
Som jeg forstår dine indlæg, så faldt du for varighedsbegrænsningen d.30.4.14 og der er tale om en udskudt afgørelse ? Såfremt det er tilfældet har du ikke mulighed for at søge føp på det foreliggende grundlag på nuværende tidspunkt, så skulle ansøgningen være indgivet inden d.30.4.14 - såfremt du ikke er faldet for varighedsbegrænsningen, vil jeg råde dig til at søge føp på det foreliggende grundlag, for det vil betyde at når der er truffet afgørelse om føp i Socialforvaltningen vil du være berettiget til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse som svarer til kontanthjælpssatsen, men er uafhængig af ægtefælleindkomst og formue.
Bono er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2014, 09:21   #19
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Bono's forklaring kan bekræftes af DUKH:

Jeg har drøftet din henvendelse med kollega, der er vidensperson på området, og såfremt du ansøger om førtidspension på det foreliggende grundlag jævnfør Pensionslovens § 17 stk. 2, vil du kun have ret til en forlængelse efter Sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 7 frem til det tidspunkt hvor kommunen træffer afgørelse om førtidspension – såfremt dette tidspunkt ligger før den 1. juli 2014, vil det fortsat være de gamle regler der er gældende. Træffes afgørelsen først efter 1. juli 2014 vil du, såfremt du ikke opfylder én af de øvrige forlængelsesbestemmelser, have ret til et jobafklaringsforløb med en sats svarende til kontanthjælpsniveau.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2014, 11:56   #20
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Da jeg fik afslag på pension. Skulle min sb indhente nye lægeoplysninger, da dem der var i sagen var over 6 måneder gamle. Den nye statusattest sagde, at min tilstand var stationær og behandlingsmulighederne var udtømte. Derefter blev jeg forlænget mht til vurdering af, om jeg var berettiget til fleksjob, hvilket jeg fik afslag på, da man mente jeg skulle i praktik i en anden virksomhed. Blev derefter forlænget med de 39 uger til praktik. Så jeg blev ikke smidt ud af systemet. Venter pt. på afgørelse fra ankestyrelsen vedr. afslag på fleksjob.

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension