K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2008, 12:20   #1
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg vil IKKE længere finde mig i

at mit selvværd trynes, at min hverdag ødelægges, at blive trukket rundt af kommunen og jobcenter.

Forhistorie:

12 år på kontanthjælp, 51 år gammel, disse skavanker bl.a.:

KOL
Restless legs syndrom
Raynaurds syndrom
Tennis og golfalbue, begge sider
Begyndende slidgigt i hænder
Kronisk lænderygsmerter
Seneskedehindebetændelse
Bruskforandringer i begge knæ
Muligvis depression

I dec. 07 kaldes jeg til afklarings- og vejledningskursus af kommunen, og her er konklusionen at jeg bør indstilles til førtidspension, kan der findes et skånejob, så flexjob.

Jeg sendes til egen læge til en generel helbredsundersøgelse, der munder ud i denne konklusion:

Alt i alt vil jeg mene, at det er urealistisk at forsøge at gennemtvinge en flexjobordning eller andre initiativer m.h.p at få pt. i arbejde.

Jeg sendes til en speciallæge, der konkluderer:

Funktionsniveauet er lavt og vil næppe kunne bedres på det foreliggende.

Om mine hænder skriver hun specifikt:

Det drejer sig primært om ledsmerter, der forværres ved selv let belastning, specielt repeterende bevægelser. Håndfunktionen er af denne grund betydeligt nedsat.
************

Tirsdag d. 4-11-08 er jeg indkaldt til forsamtale vedr. erhvervsafklaring, altså 1 år efter jeg var på afklarings-, og vejledningskursus, hvor det blev sagt at ALLE skulle være afklaret inden 3 mdr.

HVORFOR er denne tidsfrist ikke overholdt??

I 1 år har jeg gået og bekymret mig, hvad finder kommunen på, hvad vil de sætte mig til, hvordan vil det påvirke min hverdag og mine børn??

I 1 år har jeg gået og vendt og drejet dette spørgsmål:

Hvorfor sendes jeg til de lægeundersøgelser og på det kursus, når I alligevel ikke tager til efterretning, hvad der skrives??

Hvorfor holdes jeg hen?? Min ressourceprofil er langt fra færdig, der er ingen handleplan, hvor er min retssikkerhed??

Hvilket job forestiller I jer, jeg har bestride med betydelig nedsat håndfunktion?? For slet ikke at tale om de andre skavanker, mit gamle legeme har, KOL f.eks, kroniske lænderyg smerter.

Jeg er jo afklaret via det afklarings-, og vejledningskursus, som I sendte mig på i dec. 07, så hvad har I forestillet jer, der skal ske med mig?

Jeg vil IKKE være med længere.

Jeg vil ikke længere finde mig i at min hverdag skal gå op i bekymringer, jeg er tudefærdig, hvergang der kommer brev fra kommunen, hvad har de nu fundet på at genere mig med.

Jeg har krav på en tryg og rolig hverdag, mine børn har krav på en mor, der fungerer, ikke på en mor, der stille og roligt bliver mere og mere angst for, hvad fremtiden, i form af jeres tiltag, bringer.

Jeg er nødt til at dele min hverdag op i bidder, lidt husarbejde, lidt hvil, lidt husarbejde, lidt hvil, og det vil være uforenligt med en erhvervsafklaring / job, selv på flextid.

Jeg har rollator med på dårlige dage, jeg triller rundt med indkøbsvogn, idet jeg ikke kan bære noget med en vægt på mere end 1-2 kilo.

Jeg har krav på en fritid, selvom denne er meget indskrænket netop p.g.a. sygdom, af droppede fritidsinteresser nævnes i flæng:

Hundedressur, agility, ridning, håndarbejde, slægtsforskning ( kan lidt via Internettet), træning af udstillingshunde ( et fritids"job", jeg havde haft i 15 år, en time om ugen, ulønnet), udstilling af egne hunde, et mindre katteopdræt, køre børn land og rige rundt til juniorhandling med hunde ( nu magter jeg lige de 4 sjællandske udstillinger og ligger brak to dage efter).

Jeg har krav på sociale kontakter, besøg ved venner, tage med dem i biografen f.eks og også dette glider væk fra mig, jeg er for ustabil, kan ikke, selvom jeg så gerne ville.

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Jeg har krav på et liv uden for mange smerter, og det liv har jeg lige nu, hverdagen hænger sammen, dels fordi to sønner stadig er hjemmeboende og tager deres del af slæbet, dels fordi jeg har lært at planlægge min hverdag, så den smerter mindst muligt.

Det vil I smadre, såfremt jeg sendes ud i tiltag, der skal bringe mig tilbage til arbejdsmarkedet, hvilket er fuldstændigt utopi, uagtet, hvad I finder på.

Jeg skal derfor tillade mig at klage over:

At jeg på nogen måde sendes ud i erhvervsafklaring.

Jeg ser således ingen anden udvej end at ansøge om førtidspension efter § 17."




§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. ァ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

I visse særlige tilfælde vil førtidspensionssagen kunne påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand. Det vil bl.a. være tilfældet i situationer, hvor det ud fra den eksisterende faglige viden om betydelige fysiske og psykiske funktionsevnenedsættelser og om visse alvorlige sygdomstilstande og deres prognoser er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne er varigt nedsat og ikke kan forbedres væsentligt ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
*******************

Kopi sendt til:

Borgmester, byråd og beskæftigelsesministeriet.

Bilag vedlagt:

2 lægeudtalelser, udtalelse fra kursus og mine sagsakter bilagt mine kommentarer.

Venlig hilsen Maj-Britt
*************************

Hvad så, kan jeg sende den afgang??

Sidst redigeret af Maj-Britt; 03-11-2008 kl. 17:38. Årsag: Rettet, så det nu fremstår lidt bedre.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 12:32   #2
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Red face Ved ikke.

Jeg kan kun sige at det er hvad jeg selv har gjort. En pension eftr § 17.
Afslag fra kommunen, men mulighed for at anke. Min sag er nu i beskeftigelsesankenævnet.
Held og lykke.
annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 14:42   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Syes det lyder som en god ide at få sendt den afsted Maj-Britt!!

§17 kan nemlig også være en rigtig god måde at få slået hårdt ned i bordet på, for nu SKAL der fokus på din sag - der skal ryddes op NU!!
For nu bliver de TVUNGET til at nærlæse og tage stilling...

Så jo, jeg synes det er rigtig fint det du har kastet dig ud i...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 15:01   #4
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Hej Maj-Britt, Synes det er en knald god protest du har skrevet; men jeg ser også at det både er en klage over at din kommune ikke bruger de undersøgelser osv. som de selv har foranstaltet og en ansøgning om førtidspension ........

Synes så også at du skal pæcisere at du forventer et svar på dine spørgsmål bla. den om hvorfor de ikke bruger det afklaringsforløb de selv iværksatte sidste år, og som mundede ud i, du ikke kan arbejde og at der bør bevilges en førtidspension.

Synes også at du skal kræve en forklaring på, hvorfor de ikke agter at overholde den 3 mdr.'s tidsfrist som der blev sagt. ........

Og hvad F..... har de brugt tiden til siden du blev afklaret?

Præciser at DU JO ER AFKLARET, så hvad har de tænkt sig ???? .... Kræv konkrete SVAR!

Så kunne du jo lade den munde ud i ......

Citat "At jeg på nogen måde sendes ud i erhvervsafklaring:"

Ændringsforslag for næste linie: "Jeg ser således ingen anden udvej end at ansøge om førtidspension efter § 17."

Og så videre derud af, som du har skrevet.


Faktisk burde vi alle skrive en lignende protest og på samme dag sende det hele til vore respektive Borgmestre, byrødder Beskætigelsesministeriet samt Folketing, for det ville måske have samme effekt som en demonstration inde ved Borgen, der jo er svær at gennemføre pga. pengemangel, sygdom osv.

Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 15:05   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maj-Britt giver Helen ret, send den af sted du kan ikke stilles værre end du allerede er nu , du risikere meget nemt en ny arbejds prøvning og endnu en og endnu en og så skal der lige lidt flere lægepapir til fordi de andre er blevet for gamle (pga kommunes smøl ) så send du den af sted, så er de nød til at komme igang ...

Den er godt og flot skrevet meget forstålig og nem at gå til og beskriver din hverdag på flotteste måde....
  Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 16:30   #6
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Hej Maj-Britt

Jeg synes og det lyder både fornuftigt og rimeligt det du skriver. Det er fuldstændig uden hoved og hale i den måde de behandler dig på.

Husk dato på.

Skriv at du søger § 17 per dags dato.

Så kan du altid dukomentere hvornår det var du sendt din ansøgning.

Jeg ønsker dig alt held og lykke.

Mvh. Sommer.
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 17:08   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
stooooooop

lige 2 sek.

Søg aktindsigt først - for så ved du hvad der ligger. De må ikke putte mere ind bagefter. Så søg som det sidste - modtag det - og evt kommenter det. Derefter §17

god vind
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 17:32   #8
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg har aktindsigt, 10 sider på 12 år, det var, hvad der kom.

Halvdelen en gang ævl, bl.a påstår kommunen at jeg er gennemgået en operation for nyresten?? og jeg har været indlagt med krampeanfald.

Måske burde jeg vedlægge kopi af de akter, og tilføje mine kommentarer, en gang sjusk, det er hvad det er.

Gode ændringer, I er kommet med, de vil straks komme på.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 17:37   #9
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
oki

og du er helt sikker på at der ikke er sket mere i din sag siden du har søgt aktindsigt?

I så fald bare send

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2008, 17:45   #10
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Der er ikke sket en dyt, en samtale på parkeringspladsen med min sagsbehandler, og en besked på at nu kunne jeg gå hjem og vente på at blive kaldt til erhvervsafklaring.

Jeg er meget fredelig, altid venlig og høflig, men NU er målet nået.

Som skrevet i min anden tråd, jeg har haft en banke hovedpine siden torsdag, hvor det brev kom om montagearbejde 25 timer om ugen, jeg har bidt af mine unger, min fødselsdag i går gik lidt i vasken, jeg var ond i sulet, og det er sq synd for ungerne.

Det er vist på tide at skorpionen kommer op i mig, jeg har fundet mig i alt for meget alt for længe.

Så jeg får lige en af de store til at kopiere hele dynen og så sendes det afgang, til sagsbehandler i morgen på stedet og resten kan få det pr. post i ugens løb.

Rød front.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofil ikke længere lovpligtig? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 08-04-2013 20:48
Vil ikke være med længere!! jonas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 43 05-02-2012 22:30
Du er ikke længere syg! (Heldige mig O.o) Chilli Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 11-10-2011 20:02
Pensionister kan ikke længere få julehjælp buster Politik og Samfund 1 30-11-2010 10:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension