K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2015, 18:25   #11
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Nørd, Du har fattet min situation rigtig godt.
Jeg er fuldtid forsikret fra min tidligere arbejde (selvstændig) Jeg har været sygmeldt i 1 år men men betalt kontingent regelmæssigt.
Hvis jeg nu raskmelder, får jeg ikke dagpenge fordi jeg har nedsat arbejdsevne. Men der er måske en udvej. Hvis jeg kan arbejde i 3 måneder som momsregistreret. kan jeg få fuld dagpenge.
Min hensigt er ikke at få dagpenge alene . Jeg vil arbejde i weekend og tage dagpenge for 3 dage. Jeg har ikke evne til at arbejde mere end 15/20 timer om ugen. Derfor har jeg forsøgt at få fleksjob. Det er ikke afvist men hellere ikke nogen fremgang.
Problemet er at supplerende dagpenge er beregnet som en midlertidig ydelse til delvist arbejdsledige, der er en begrænsning for hvor mange uger man kan få denne ydelse, selv hvis man er rask.
Prøv at se dette link der står at man maks. kan få supplerende dagpenge op til 78 uger.

Både dagpenge og supplerende dagpenge er ikke beregnet for personer som har nedsat arbejdsevne.
Hvis du kontakter din a-kasse og siger følgende:
Efter at jeg har været sygemeldt kan jeg desværre ikke komme til at arbejde mere end højst 20 timer om ugen, kan jeg få supplerende dagpenge ?
Jeg er overbevist om at de skriger et rungende nej.

Tro ikke at du kan optjene ret til fulde dagpenge ved at arbejde 20 timer i ugen, du kan formodentligt maks. optjene deltids dagpenge, det er jeg temmelig overbevist om, og dette giver jo ikke ret til supplerende dagpenge.

Selv arbejder jeg nu 33 timer om ugen og det er meget i overkanten af min ydeevne, dette medfører at jeg betaler til fuldtid til a-kassen.
Men ifølge min a-kasse så får jeg ingen penge hvis jeg bliver ledig medmindre jeg søger job på 37 timer.
Jeg kan måske mens jeg er ledig skifte til deltidsforsikret men kan så kun få halv ydelse, selv om jeg har gået og betalt til fuldtidsforsikring.

Set med a-kassens øjne vil du stå som deltidsledig hvis du søger om supplerende dagpenge og derfor vil de formodentligt kræve at mens du arbejder dine 15-20 timer om ugen så står du til rådighed som arbejdsledig og søger med lys og lygte efter et fuldtidsjob eller endnu et deltidsjob så du kommer op på fuld tid. Eller forsøger at skaffe mere arbejde til dit firma, så du kan blive selvforsørgende.

Jeg tvivler at a-kassen for selvstændige skulle kunne tillade sig at administrere andre skatteyderes penge så meget anderledes end a-kasser for ansatte, så de kan tillade dig at komme på fuldtidsforsikring igen ved at du blot skal arbejde 15-20 timer ugentligt, samt at du i evighed frem i tiden kan få supplerende dagpenge. Jeg tror end ikke at du når op i nærheden af de 78 uger inden de begynder at undre sig over hvorfor du aldrig når op i nærheden af fuldtid.

Jeg er jeg sikker på at du kun kan få supplerende dagpenge ved at lyve eller undlade at fortælle hele sandheden.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 18:51   #12
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Dagpenge kommision er netop kommet med forslag om forlængelse af dagpenge op til 3 år.
Det er rigtig, at jeg ikke kunne løse mit problem permanent. Det hjælper ikke nogen at sidde passivt. Jeg prøver at finde et eller andet løsning. Jeg træner meget i fitness, svømmer at sætte min gigt i bero.
Skatteydernes penge bruger vi endnu mere som sygemeldt, pensionister.
Jeg har allerede ret til dagpenge. Før jeg sygemeldte mig brugte jeg kun 10 måneder. Jeg har 14 måneder tilbage ( måske 26 måneder). Eneste forhindring er sygdom. Derfor er jeg i dialog med A kasse..
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 20:41   #13
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Dagpenge kommision er netop kommet med forslag om forlængelse af dagpenge op til 3 år.
Det er rigtig, at jeg ikke kunne løse mit problem permanent. Det hjælper ikke nogen at sidde passivt. Jeg prøver at finde et eller andet løsning. Jeg træner meget i fitness, svømmer at sætte min gigt i bero.
Skatteydernes penge bruger vi endnu mere som sygemeldt, pensionister.
Jeg har allerede ret til dagpenge. Før jeg sygemeldte mig brugte jeg kun 10 måneder. Jeg har 14 måneder tilbage ( måske 26 måneder). Eneste forhindring er sygdom. Derfor er jeg i dialog med A kasse..
Så for øvrigt at du i første indlæg skrev arbejde 2 dage og sygedagpenge 3 dage, selv om du i et senere indlæg skrev dagpenge.
Da jeg ikke kender reglerne for selvstændige, så fandt jeg lige et link der omhandler dette, så vidt jeg kan se er det en mulighed, når nu du var selvstændig og kørte taxi inden du blev sygemeldt https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...vervsdrivende/

Du bør være opmærksom på at sygedagpengesystemet og dagpengesystemet intet har med hinanden at gøre, så medmindre du har opbrugt din sygedagpengeret, så er der muligvis en løsning i den retning.
I hvert fald værd at undersøge.

Som arbejdstager var jeg også sygemeldt i nogle måneder og begyndte så at arbejde deltid, min arbejdsgiver modtog så de supplerende sygedagpenge jeg skulle have modtaget da jeg fik fuld løn, men hvordan det fungerer for selvstændige, det er et godt spørgsmål.

Vil lige præcisere at sygedagpenge behøver man ikke at have betalt til da det er fuldt finansieret af skatteyderne og administreret af kommunen. Der er nogle meget firkantede regler for hvornår man kan få forlænget og hvornår man ikke kan, der er andre her på k10 som kender reglerne meget bedre end mig.
Mens dagpenge er delvist finansieret af dagpengesystemet og medlemmernes indbetalinger, dagpenge administreres af a-kassen.

Synes at du skal kigge begge veje, hvis det ene ikke er en mulighed, så er den anden måske.

Men du har naturligvis ret i at samfundet burde hjælpe os når vi bliver syge, for at undgå at vi bliver en belastning for samfundet i al fremtid, i stedet for at modarbejde os og gøre os mere syge, så vi kommer på offentlig forsørgelse i fremtiden.

Man skulle jo tro at du var kommunens yngling når nu du selv gør mest muligt for at holde dig i gang og kæmper for at komme i arbejde, men hvad gør de ?
Ja, de modarbejder de forslag du kommer med, virker lidt som om vi skal helt ned i sølet og ligge før hjælpen måske kommer.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 21:07   #14
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg har ikke blandet sygedagpenge og dagpenge. Jeg kender forskel.
Jeg ville helst have 2 dage arbejde og 3 dage sygedagpenge.
Hvis det ikke lade sig at gøre er der anden alternativ dagpenge. Hvis jeg raskmelder mig og søger dagpenge, vil de sende mig et skema med helbredsoplysninger. Når vil de sig al de stationær sygdomme, vil de ikke give dagpenge.
Hvad er så udvej? A kasse har oplyst, at jeg kan få fuld dagpenge hvis jeg arbejder i 3 måneder fuldtid. Hvis man bliver momsregistreret chaffør, så kan man betragtes som fuldtidig arbejder.
Jeg tænker på denne vinkel.
Hvis det heller ikke lad sig at gøre vil jeg blive hvor jeg er dvs afventer afklaring af arbejdsevne
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 21:14   #15
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Jeg har ikke blandet sygedagpenge og dagpenge. Jeg kender forskel.
Jeg ville helst have 2 dage arbejde og 3 dage sygedagpenge.
Hvis det ikke lade sig at gøre er der anden alternativ dagpenge. Hvis jeg raskmelder mig og søger dagpenge, vil de sende mig et skema med helbredsoplysninger. Når vil de sig al de stationær sygdomme, vil de ikke give dagpenge.
Hvad er så udvej? A kasse har oplyst, at jeg kan få fuld dagpenge hvis jeg arbejder i 3 måneder fuldtid. Hvis man bliver momsregistreret chaffør, så kan man betragtes som fuldtidig arbejder.
Jeg tænker på denne vinkel.
Hvis det heller ikke lad sig at gøre vil jeg blive hvor jeg er dvs afventer afklaring af arbejdsevne
Nåh på den måde, beklager jeg misforstod.

Håber at det er rigtigt at du som momsregistreret kan genoptjene fuld dagpengeret uden at kunne arbejde i 37 timer. Du ønskes lykke på vejen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 22:21   #16
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg har været i sygedagpenge i 13 måneder. Hvis jeg ikke kan genoptjene dagpenge inden 5 måneder, bort fælder min dagpenge ret endelig.
Jeg blev engang sendt til anden aktør. Kommune har fyret aktøren efter 2 og hal måneders forløb. Jeg blev tilbudt intern praktik i ressourcecenter. Jeg skulle høre fra dem inden 5 dage men nu har været 5 uger. Ingen ting sker.
Jeg er bange for står uden afklaring og mister ret til dagpenge. Altså begge ele
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2015, 19:33   #17
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg er indkaldt kommunes ressourcecenter til et afklarings forløb fra 26/10 til 23/1. Forløbet kombineres med intern og ekstern praktik. Samtidig får jeg en mentor som vil hjælpe at få struktur i daglig dage.
Jeg er ikke begerejst på forhånd
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2015, 21:04   #18
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det er da super hvis du så kan blive afklaret til fleksjob inden dine sygedagpenge udløber. Det vil også betyde at du vil komme på den høje ledighedsydelse indtil du finder et fleksjob.

Så hvis jeg var dig ville jeg være meget begejstret over at få muligheden for at komme i mål før dine sygedagpenge udløber.

Gå for det !
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2015, 22:56   #19
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Du har ret. Det er god nyhed. Jeg starter på mandag.
Jeg er ikke begrejst fordi jeg efterhånd er blevet pessimistisk. Hver gang der dukker op et eller andet uventet problem.
Jeg har taxa kørekort. Jeg klarer nogle timer.Jeg skal forhåbentlig ikke være på ledighedsydeles.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension