K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2012, 11:58   #11
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
jeg er på kontanthjælp og har mindre... og jeg har endda sparet forsikringer osv væk
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 12:14   #12
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Min bror er blevet indstillet til førtidspension af både hans socialrådgiver og med et eller andet tilsagn fra psykiatiker (jeg ved ikke hvad der står).

Der er ikke tale om nogen 'tvivlsdiagnose' men om en i udgangspunktet svær lidelse. Heldigvis fungerer han godt på medicin, næsten normal, og grunden til han ikke er kommet længere med fp er at han, og kommunen, gerne selv ville undgå at sende ham på førtidspension, også fordi han ikke selv bryder sig om at 'blive stemplet' på den måde.

Jeg synes dog ikke det virker særlig retfærdig, eller fornuftig, at folk med psykiske liders som skizofreni skal leve på en sten, da stress fremkalder psykoser. Det kan blive meget dyrere for det offentlige i det lange løb hvis det hårde liv som kontanthjælpsmodtager fremkalder nye psykoser og/eller depression. Og med en skizo diagnose er der altså temmelig langt til almindelig job eller uddannelse.

Jeg tror jeg må bede bostedet om at redegøre for udgifterne og så samtidig hver måned søge om tilskud fx til en cykel, så der ikke skal købes dyrt månedskort og lign.

Tak for hjælpen.
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 16:30   #13
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Jeg synes dog ikke det virker særlig retfærdig, eller fornuftig, at folk med psykiske liders som skizofreni skal leve på en sten, da stress fremkalder psykoser. Det kan blive meget dyrere for det offentlige i det lange løb hvis det hårde liv som kontanthjælpsmodtager fremkalder nye psykoser og/eller depression. Og med en skizo diagnose er der altså temmelig langt til almindelig job eller uddannelse.
Du har så evigt ret! Men det gælder også for fysisk syge. Bekymringer over økonominen er ikke sjovt for nogen, og mange fysisk syge oplever desværre at bliver psykisk syge oven i pga stress over økonomien og sagsbehandlingen. Og der er meget lang vej, fra os i virkeligheden til dem på Borgen, der kunne lovgive bedre. De gør det i stedet for bare mere besværlig at være syg...

Held og lykke til din bror
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 16:33   #14
bror82
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
bror82 er ny på vejen
Ja, der er brug for en overgangsydelse som ikke er så permanent som førtidspension for dem der er syge, men som er højere end kontanthjælp.

Tak for de gode ønsker Risa og held og lykke med din situation også.
bror82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:09   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af bror82 Se meddelelser
Ja, der er brug for en overgangsydelse som ikke er så permanent som førtidspension for dem der er syge, men som er højere end kontanthjælp.
Det har du nemlig fuldstændig ret i.. den dårlige økonomi gør sit til at nedbryde arbejdsevnen.

Men godt at din bror har en der sådan kæmper for ham.. det er guld værd..

Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:09   #16
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bror82 Se meddelelser
Ja, der er brug for en overgangsydelse som ikke er så permanent som førtidspension for dem der er syge, men som er højere end kontanthjælp.

Tak for de gode ønsker Risa og held og lykke med din situation også.
nu er det lige jeg ikke er med-- hvorfor er dem der er syge - mere berettiget til større ydelse som moren med børn-- har de mindre behov for mad ind dem der er syge -- er da ked af din bror er syg men vi havde jo heller ikke til mad så det forstår jeg ikke helt
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:15   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af havmanden60 Se meddelelser
nu er det lige jeg ikke er med-- hvorfor er dem der er syge - mere berettiget til større ydelse som moren med børn-- har de mindre behov for mad ind dem der er syge -- er da ked af din bror er syg men vi havde jo heller ikke til mad så det forstår jeg ikke helt
Kontanthjælpssatsen er ment som en kortvarig ydelse.

Hvis man sidder der år efter år, bliver alt nedslidt, og det er der ikke kalkuleret med i ydelsen.

Så man kunne sagtens lave en ydelse for kontanthjælp af kortere varighed, som den er ment idag.. og så lave en højere ydelse for langtidssyge eller andre, så ydelsen stiger hvis man har siddet fast i systemet i f.eks 5 år..

Det kunne også motivere kommunerne mere for en afklaring, istedet for at udnytte en kortvarig ydelse til langtidsparkering.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:20   #18
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Kontanthjælpssatsen er ment som en kortvarig ydelse.

Hvis man sidder der år efter år, bliver alt nedslidt, og det er der ikke kalkuleret med i ydelsen.

Så man kunne sagtens lave en ydelse for kontanthjælp af kortere varighed, som den er ment idag.. og så lave en højere ydelse for langtidssyge eller andre, så ydelsen stiger hvis man har siddet fast i systemet i f.eks 5 år..

Det kunne også motivere kommunerne mere for en afklaring, istedet for at udnytte en kortvarig ydelse til langtidsparkering.
det er rigtig men alle der er i nød - også om de ikke er syge har behov for mere end kontanthjælp - der bør ikke være forskel om man er syg eller ej -- de skal vel også ha mad
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:22   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvfølgelig skal alle have mad, problemet ved at være syg er så, at der ikke altid er råd til både medicin og mad, hvorfor mange syge må vælge om de enten vil have mad eller medicin......i mit univers burde man have penge til begge dele.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:27   #20
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Selvfølgelig skal alle have mad, problemet ved at være syg er så, at der ikke altid er råd til både medicin og mad, hvorfor mange syge må vælge om de enten vil have mad eller medicin......i mit univers burde man have penge til begge dele.
er vi ikke bare enige om at alle skal hjælpes bare en lille smule -- man kan jo også sige de børn af forældre der er på kontanthjælp de har måske heller ikke de samme muligheder som andre - med hensyn til tøj- fødselsdage - udflugter - osv - de skal vel også ha lidt extra hjælp - eller hva
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob 2 timer om ugen Moi Er det overhovdet til at få fleksjob? 60 31-01-2016 13:25
er du blevet psykisk syg/mere psykisk syg siden du blev sygemeldt Tzari Dit og Dat 15 30-10-2011 20:43
Arbejdsprøvning 30 t/ugen - kan de godt det? Zweetz Spørgsmål ang fleksjob 21 08-04-2010 18:15
Arbejdsprøvning 25 timer om ugen... Helenevind Alt det andet 51 29-04-2009 18:18
Flekjob under 20 timer om ugen andi1975 Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension 4 04-03-2008 09:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension