K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2013, 14:34   #1
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Kontanthjælp og forsørgerpligt

Hvis min veninde, enlig mor på kontanthjælp, flytter ind i et værelse hos os. Kan hun så modtage kontanthjælp uden at blive reguleret, og hvordan med friplads og enlige forsørgertilskud?

Umiddelbart var tanken ikke at hun skulle betale husleje, men det er vel nødvendigt i forhold til skat og for et hun skal stå som enlig?

Vi modtager ingen indkomstregulerede ydelser, så vi vil ikke blive påvirket. Det eneste tilskud vi får er socialpædagogisk friplads til børnene, og der er økonomien så vidt jeg ved ligegyldig.

Hun er pt fanget i en bolig hvor hun bruger 2500 kr på olie om måneden, og udlejer havde sagt hun max ville komme til at bruge 1000 kr, og har 6 måneders opsigelse.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 16:48   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg er ikke sikker på at hun har 6 mdrs opsigelse, ifølge lejeloven har man 3, og man kan ikke stilles ringere end loven.
Er det indført som et særskilt punkt under §11 i lejekontrakten ?

Med hensyn til om hun mister sin kontanthjælp, så afhænger det af om hun bor sammen med en hun kan indgå registreret partnerskab med.
Dvs hvis det er nær familie er det ikke et problem, men flytter man ind hos en ven eller veninde er man i farezonen..

Hvis hun flytter ind og lejer et værelse hos et ægtepar, tænker jeg at den måske går, hvis I laver lejekontrakt.

Om hun kan få som enlig forsørger afhænger af om der er nogen form for fælles husholdning. Hvis I spiser sammen, tror jeg hun mister sin status som enlig.

Hvis I kan godtgøre at hun har lejet et værelse, bor der med sine børn, selv laver mad, køber ind og henter børn går den måske.

Friplads og enlig forsørgertillæg afhænger af om hun kan regnes for en selvstændig husstand, dvs at I ikke hjælper hinanden eller skiftes til at lave mad eller den slags.

Med hensyn til olien, er det så alle 12 mdr om året den koster 2500,- eller er det kun i vintermånederne.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 19:13   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
pip olie er blevet utrolig dyr, da vi flyttet i vores tideliger hus for 10 år siden gav vi 5 kr. L nu er det næsten 12
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 19:43   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
pip olie er blevet utrolig dyr, da vi flyttet i vores tideliger hus for 10 år siden gav vi 5 kr. L nu er det næsten 12
30.000 om året er stadig i den dyre ende vil jeg mene.. kommer selvfølgeligt an på hvor mange kvm man har.

Medmindre det er pivutæt vil det kunne svare sig at sætte en varmepumpe ind istedet.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 21:09   #5
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
30.000,- om året er rigtig meget.

Mit hus på 100 m2 er ikke super isoleret, og jeg har en årlig udgift til olie omkring de 18.000,-
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 02:17   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg vil også tro at med en lejekontrakt at hun ikke vil blive reguleret af de nye kontanthjælps regler...

Det bedste i kan gøre er at skrive til kommunen og få svaret skriftligt...så i ikke støder ind i problemer senere..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 07:54   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Tak for svar allesammen. Vi dobbeltchecker med kommunen hvis det skulle være aktuelt. Forhåbentlig kommer hun i ressourceforløb, så det ikke bliver aktuelt at tjekke i forhold til forsørgerpligt.

Udlejer er ved at lukke adgang til 1. sal af og isolere der, så der forhåbentlig ikke forsvinder så meget varme. De 2500 er sidste måned, men det har også været relativt lun november, og forbruget må forventes at stige væsentlige de næste par måneder. Hun har budgetteret med 2000, da udlejer sagde 1000.

Hun har efter kommunens anvisning fundet en bolig på ca 80kvm til max 5000 pr/mnd, som så viser sig at være meget dårlig isoleret. Men, de vil ikke hjælpe med indskudslån til ny bolig, da de anbefalede hende ikke at tage nuværende bolig pga oliefyr. Faktisk bad de hende direkte om at finde en bolig i en anden og billigere kommune, og vores kommune er altså IKKE blandt de dyreste. Jeg tror næsten man skal til Falster for at finde noget der er markant billigere. Og så ryger den fine 9/5 ordning med børnenes far og de kommer væk fra netværk.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 08:42   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvordan er hun nået frem til de 2500,-

Bor hun i et hus hvor hun selv køber olie hjem engang imellem, eller afregner hun med ejeren..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 10:37   #9
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Hun køber selv olie og fylder i fyret, et mindre gammeldags et af slagsen, så vidt jeg kan forstå.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 22:27   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er vigtigt at alle radiatorer står på det samme, medmindre døren er lukket. Det er også vigtigt at holde luftfugtigheden nede, da det er billigst at opvarme tør luft.

Man er også nødt til at have et termometer så man kan holde øje med temperaturen. Jeg kører med 18 grader og bruger i gennemsnit ca 1200-1300 om måneden på 100 m2.

Jeg fyrer fra 1 nov. til 1.april plus minus alt efter hvor koldt det er. Sidste år måtte jeg fyre helt frem til 1. maj.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension