K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2011, 11:51   #1
speciale.stud.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2011
Lokation: Århus
Alder: 53
Indlæg: 33
Styrke: 14
speciale.stud. er ny på vejen
Hvordan oplever du den lange ventetid på at få din sag færdigbehandlet?

Vil du fortælle om den betydning ventetiden har for dig og dit liv?
Jeg er en kvindelig studerende på 40 år, der skriver speciale om oplevelsen og betydningen af ventetid under langvarig sagsbehandling. Målet med undersøgelsen, er at formidle og skabe opmærksomhed om den ofte ubehagelige oplevelse venteposition og hvordan ventetiden kan påvirke hverdagen voldsomt.

Jeg søger kontakt med personer, der befinder sig midt i denne ventetid og som har lyst til at dele deres oplevelser med mig
og eventuelt lade mig deltage som uvildig bisidder ved møder med diverse instanser.

Jeg tilbyder anonymitet til deltagere og respekterer den enkeltes ønsker i forhold til omfanget af deltagelse.
Jeg repræsenterer på ingen måde det offentlige eller andre instanser.

Undersøgelsen er en uvildig forskningsundersøgelse af langvarig ventetid set fra borgerens perspektiv. Resultat vil blive søgt publiceret i diverse aviser.

Har du mod på at deltage eller ønsker at høre nærmere om undersøgelsen?
Så skriv til mig her på tråden eller kontakt mig på telefon eller mail:
Kandidatstuderende ved Antropologi, Sundhed og Velfærd, Charlotte Jensen
tlf: 2984 8780. Email: [email protected]
speciale.stud. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 18:33   #2
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Hvis du læser min historie ( ligger under "din historie" ) kan du få et indblik i hvad ventetid kan betyde !
Jeg er dog så langt i forløbet nu at jeg nok ikke er en kandidat til din undersøgelse !
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2011, 01:11   #3
speciale.stud.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2011
Lokation: Århus
Alder: 53
Indlæg: 33
Styrke: 14
speciale.stud. er ny på vejen
Hej Vibbe
Jeg læste faktisk din rystende historie igår. Det er jo ren gyser, jeg føler med dig. Derfor er jeg også sikker på, at du har en masse at byde ind med. Så hvis du sku få lyst til at tale med mig er du hjertelig velkommen til at kontakte mig.
De bedste ønsker og tak for dit indlæg
Charlotte
speciale.stud. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 00:23   #4
speciale.stud.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2011
Lokation: Århus
Alder: 53
Indlæg: 33
Styrke: 14
speciale.stud. er ny på vejen
lidt om mig og grunden til undersøgelsen

Jeg snart er færdig som antropolog og har planlagt denne undersøgelse det sidste halve år. Grunden til at jeg har valgt ventetid under sagsbehandling som emne for mit speciale, skyldes flere ting.
Min kæreste kom for ca 9 år siden ud for en alvorlig arbejdsulykke og først sidste sommer blev sagen endelig afgjort med en mengrad på 85. Sagen har haft store omkostninger for ham personligt og økonomisk. For 2 år siden kom så min moster galt afsted og har kæmpet for en førtidspension, dog endnu uden held. Der er faktisk flere i min omgangskreds, der er blevet langtidssyge og kæmper for at få livet til at hænge sammen og min interesse for området er vokset ud af deres oplevelser af afmagt og frustrationer.

Jeg har selv været syg af spiseforstyrrelse siden jeg var 13 og kæmper fortsat med det, dog i væsentlig mindre grad end tidligere. Behandling gennem ti år har gjort, at jeg har kunnet passe mit studie de sidste par år på fuldtid, men med 4 års forsinkelse. Gennem mit behandlingsforløb oplevede jeg selv lange perioder med ventetid og udsættelser, hvilket jeg fandt utroligt frustrerende og som til tider forværrede min situation. Jeg er idag så heldig, at jeg kan føre et rimeligt normalt liv, men dette ved jeg godt ikke er alle forundt.

Min intension med denne undersøgelse er ikke at skabe underholdene artikler eller udstille andres problemer. Jeg ønsker først og fremmest at forstå så mange aspekter af den langvarige ventetids problemstilliger som muligt, for at kunne præsentere så helt og sandfærdigt et billede som muligt.
Der ud over er målet, at sætte et forskningsmæssigt fokus på ventetiden set fra borgerens perspektiv og måske på denne måde skabe en forståelse for de konsekvenser som ventetiden skaber i de involveredes liv.
Der findes kun meget lidt forskning, som ser det fra brugerens perspektiv og som ikke fokusere på sagsbehandlingsprocesser, samfundsøkonomi eller bureaukratiske magtformer.

Mit håb er derfor først og fremmest, at jeg gennem publicering af undersøgelsens resultater kan give den personlige erfaring af langvarig ventetiden en stemme og et udtryk i den offentlige debat. Jeg ved, at det for mange kan være svært at finde overskud og tid, men derfor er jeg også meget fleksibel med måden, hvorpå den enkelte kan og vil deltage og tilpasser deltagelsen til den enkeltes formåen.
Selv en begrænset deltagelse kan føje vigtigt brikker til det samlede billede af, hvad langvarig ventetid betyder for den enkelte.
speciale.stud. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 00:34   #5
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Hej Charlotte...
Det er dejligt at du skriver lidt om dig selv og din begrundelse til at du har valgt dette alvorlige emne..

Ventetiden er jo ligesom psykisk terror .. du aner ikke hvor længe du skal vente.. og du aner ikke hvad der komme ud af din ventetid.... du aner ikke om din økonomiske fundament bliver trukket væk under dig.... osv osv..

Jeg håber at du finder et par stk hvor I kan bruge hinanden... - jeg er ude af ventetiden

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 07:31   #6
Solen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solens avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2010
Lokation: Jylland
Alder: 54
Indlæg: 164
Styrke: 15
Solen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Hej Charlotte...
Det er dejligt at du skriver lidt om dig selv og din begrundelse til at du har valgt dette alvorlige emne..

Ventetiden er jo ligesom psykisk terror .. du aner ikke hvor længe du skal vente.. og du aner ikke hvad der komme ud af din ventetid.... du aner ikke om din økonomiske fundament bliver trukket væk under dig.... osv osv..

Jeg håber at du finder et par stk hvor I kan bruge hinanden... - jeg er ude af ventetiden

Knus Lone
Jep, ventetiden er psykisk terror. Alt bliver sat på standby...i årevis. Man venter og venter i det uendelige, bliver holdt hen i uvished på mange fronter, ventetiden fører et behov for forlængelse af sygedagpengene med sig - det er en enorm stressfaktor, hver gang sygedagpengene bliver forlænget. For tænk, hvis de ikke bliver det...der er jo ikke andre muligheder for en indtægt. Og dette sker på trods af at alle instanser erkender at tilstanden er stationær uden behandlingsmuligheder, der vil være varige skånebehov både i forhold til eventuelle arbejdeopgaver og arbejdestid ved arbejdsprøvning + restarbejdsevnen er nærmest ikke-eksisterende.

Ikke nok med at man bøvler alvorligt med helbredet, for ingen er frivilligt i dette system i årevis, men uvisheden omkring økonomien og fremtiden æder alt op - det ligger hele tiden i baghovedet.
Jeg føler ikke, at det er allerstedsnærværende, men på den anden side, så ved jeg at det rumsterer i baghovedet konstant. Efter 7-8 år i systemet er jeg brugt ud over alle grænser. Perioden har ganske vist været afbrudt af barsel og en revalidering. Revalideringen mislykkedes og har på den økonomiske front medført, at jeg de seneste to år har fået sygedagpenge på dimittendsats. Så udover et forringet helbred og et par ufattelige hårde år, for mig og min familie, så kostede den forgæves kamp for at slippe ud af systemet også på den økonomiske front - nærmere bestemt et par tudsinde kroner udbetalt om måneden.

Alt dette har også en stor indvirkning på familielivet. Det er heller ikke muligt, at give børnenes institutioner en ordentlig melding på, hvornår børnene har fri. Den usikkerhed er heller ikke rar for børnene - de bliver også gidsler i systemet.

Det er bare ikke rart at miste magten og handlemulighederne i eget liv.
Solen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 07:49   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solen Se meddelelser
bliver også gidsler i systemet.
miste magten og handlemulighederne i eget liv.
jeg føler,
at formynderiet og mistænkeliggørelser er værre end selve sygdommen,
at systemet kommer før mennesket,
at systemet bevist sag-mishandler og fordrejer,
at menneskerettigheder bliver overtrådt,
at retssamfundet ikke virker for syge,
at love bliver vredet og fordrejet,
men så har vi hinanden herinde

men hvad med os, derfor er det godt du arbejder med dette problem
fx En fyring går hårdt ud over mænd - ja faktisk så øger det risikoen for dø eller blive alvorligt syg ganske betragteligt. Det skriver Berlingske i dag.

Det dystre billede bliver tegnet på baggrund af en undersøgelse foretaget af Anvendt Kommunalforskning, der har gransket mænds reaktion på at miste jobbet, når virksomheder lukker. Konklusionen er klar, ryger arbejdet, så bliver risikoen for at dø af hjertekarsygdomme, for meget druk eller selvmord øget med hele 36 procent.

"Det er voldsomt at blive ramt af en fyring. Især mænd rammes hårdt på selvværd og identitet," forklarer Bo Netterstrøm, overlæge fra arbejds- og miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital, til Berlingske.

Flere virksomheder er klar over faren og tilbyder derfor de fyrede hjælp til at komme videre, men det kan langt fra hjælpe alle.

Sidst redigeret af østerbro; 07-05-2011 kl. 07:58. Årsag: indsat citat
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 09:27   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tak for din interesse, speciale.stud, det er godt at høre/vide at der trods alt er nogen som ønsker at se det hele fra borgerens side

(dem kunne vi godt ønske os lidt flere af)

Hm, tja, jeg må også sige at vi ER ude af ventetiden(http://politiken.dk/indland/article733797.ece), gudskelov, men ganske kort kan jeg da fortælle at det nær havde haft en pris som INTET menneske bør betale -og så kan jeg ikke sige mere, for det gør mere end ondt at tænke på

Men du skal da være velkommen til at henvende dig, på pm fx, ønsker du at vide lidt om alt, igennem de knap 8år det varede(10år med min sag).

Kære speciale.stud, LOV mig at du træder varsomt overfor de mennesker du evt kommer i kontakt med, de er "påklædt" deres yderste sårbarhed.

Held og lykke m det hele
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 10:03   #9
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 16
PiaCP er ny på vejen
Hej Special studerende.

Hvis du har lyst er du velkommen til at læse min tråd -
"Vigtigst er ro"

Jeg er en af de mange fra LM der fik en skidt behandling af et firma der bare vil tjene penge, heldigvis har jeg ikke styrenskader, men siden 2001 har mit liv fakta været en kamp....mod systemet - og i konstant vente position......jeg vil meget gerne være dig behjælpelig, hvis du kan bruge noget som helst af min historie til noget.

Hvis det "offenlige" Danmark kan få øjnene op og jeg dermed kan hjælpe de fremtidige "mig'er" vil jeg være meget glad.
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 12:06   #10
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Hej Charlotte

Synes det er rigtigt dejligt du har taget dette emne op, for hold fast, hvor er der mange i systemet, der virkelig lider under den groteske ventetid.

Selv er mine 52 uger gået netop nu. Det første ½ år, gik med at jeg skulle have ro pga en nedslidning af min hjernes funktioner, pga stressen der kommer, når man har svære smerter i kroppen pga piskesmæld og fibromyalgi. Jeg fik ro, dog afbrudt af en række undersøgelser, samtaler med forskellige osv. Så blev jeg sat på et afspændingshold i 6 uger...jeg klarede det, men ikke uden forværrede smerter og træthed. Herefter døde min sag fuldstændigt, intet mere skete der. Naivt troede jeg, at det nok var fordi kommunen havde indset, at jeg var for skidt til noget...så har egentlig været lidt lettet over at være ladt i fred, selvom den store bekymring for min fremtid har luret mange af døgnets timer hele året, og stresset mig meget.For hvad skulle der ske? Hvad skete der i kulissen uden min viden? Yderst stressende ikke at vide, hvad andre beslutter omkring MIT liv...


Så nærmede varighedsbegrænsningen sig og min sagsbehandler tog pludselig lidt fat i min sag, for nu skulle hun jo langt om længe se at få min ressourceprofil gjort færdig! Her finder hun så ud af,at der er flere ting der skal ses på...og sætter gang i det, først nu efter endnu ½ års stilstand! Er sendt på smerteklinik og herefter noget terapi, og først herefter, skal de vel vurdere min arbejdsevne! Og hele denne tid, kommer som jeg umiddelbart kan se det til at foregå uden indtægt! Hvordan overlever man så?? Ja vi har hus og bil...sælger man bare lige ens hjem, sådan bare lige? Det vil være endnu en voldsom stress at blive påført, idet jeg ikke ønsker at sælge mit hjem!! En husleje i lejebolig er ikke billigere end at bo her...! At sælge et hus i disse tider, er heller ikke noget, man bare lige gør hurtigt, for at kunne få en indtægt igen, på kontanthjælp...man ved jo det kan tage meget lang tid at sælge et hus..hvad skal vi leve af så længe??

Min bil...ja den kunne vi da sælge for et latterligt beløb og leve det op. Men min sygdom gør, at jeg ikke vil være i stand til at rejse rundt med det offentlige, jeg vil gå totalt ned med flaget, hvis man byder mig at SKULLE afsted til de forskellige behandlinger, arbejdsprøvning (er), kommunebesøg, med bus og tog. Men for at modtage kontanthjælp, må man ikke eje noget over 10.000 kr i værdi...Resten af tiden, ville jeg komme til at sidde indespærret hjemme, uden kræfter til at kunne komme rundt til andet.

Det korte af det meget lange er, at ALT dette, stresser mig langt ud over, hvad min sygdom oprindeligt gjorde, ventetiden er urimelig, umenneskelig og ødelæggende for ens fremtid. Folk der LANGT om længe kommer på førtidspension, bruger måneder og år på at komme sig ovenpå det mareridt de blev budt i systemet. Den enorme bekymring jeg nu oplever om fremtiden, gør min hjernes funktioner ligeså ringe som de før var, roen jeg ellers har haft ved ikke at skulle så meget, havde ellers givet en smule mere klarhed i hovedet, omend ikke ret meget. Nu er jeg helt tilbage, kun på skrift kan jeg udtrykke mig nogenlunde, men ellers er min hukommelse, koncentration, evnen til at tænke, og flere andre ting, seriøst dårlig.


For mit vedkommende, ser det ud til at jeg bliver en af dem, der havner i systemets sorte hul, uden indtægt i måske årevis, som mister alt jeg/vi har bygget op gennem livet, og som ender med at blive endnu mere syg, end jeg var da jeg blev sygemeldt. Dette er, hvad ventetid, dårlig sagsbehandling og umenneskeligt livssyn gør ved os der er blevet syge og har brug for hjælp. Ikke kun jeg bliver trukket ned i hullet, min mand og datter ryger med. Har de fortjent det, iøvrigt??

Held og lykke med dit arbejde Charlotte, håber du kan bruge min fortælling til noget.

Knus Fibro

Sidst redigeret af fibro; 08-05-2011 kl. 12:18.
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsløse oplever kursusdeja-vu buster Politik og Samfund 5 13-10-2010 01:59
den lange ventetid Garfield Alt det andet 1 15-07-2010 11:28
Lange sagsbehandlingstider phhmw Skal kommuner ikke overholde loven? 0 02-03-2009 14:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension