K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2010, 01:44   #1
jegharadhd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 15
Styrke: 14
jegharadhd er ny på vejen
Det store projekt TTA - Mit forløb

Her vil jeg beskrive mit forløb/afklaring i forbindelse med min sygemelding.

Vil starte med en lille forhistorie.

Er mand, bor i Århus er 40 år og har hele livet kæmpet for at:*
Passe folkeskolen.
Få en uddannelse.
Kunne forsørge mig selv.
Holde på venner.
Holde kontakt til min familie.
Passe mit/mine job.
Møde til tiden.
Passe mit hjem*(støvsuge, rydde op, vaske tøj, holde orden på mine private papirer osv. osv.)
Styrer min økonomi.
Have fritidsaktiviteter.
Får hjælp fra min læge.

Har ikke fuldført en uddannelse, og det ender*typisk med at jeg bliver fyret fra mine job, det længste job jeg har haft varede i ca. 2 år.
Eneste jeg har gennemført er et grundforløb som Ejendomsserviceassistent på teknisk skole i 2001.

Alt dette har været en meget lang og hård kamp for mig, og jeg har inden for de sidste par år tænkt at jeg simpelthen var nødt til at gøre et eller andet. Har kunnet føle at jeg var opbrugt for energi både fysisk og psykisk, og ikke magtede at kæmpe mere.

Den 18. juni 2010 fik jeg diagnosen ADHD, udover det har jeg knogleskørhed, er hybermobil og har i mindst 15 år døjet med min ryg (facet syndrom).
Et stort problem for mig er at jeg nemt kommer til at føle mig presset. I visse af disse situationer har jeg svært ved at håndterer presset.
Har også et stort behov over at skulle have kontrol over selv små ting/forhold.

/jegharadhd.

Sidst redigeret af jegharadhd; 11-07-2010 kl. 02:20.
jegharadhd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 01:47   #2
jegharadhd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 15
Styrke: 14
jegharadhd er ny på vejen
Første beskrivelse af mit forløb.

Følgend er noget jeg tidligere skrevet og det er derfor kopieret herind.



Jeg var uden job og meldte mig syg ved A-kassen den 16. marts 2010 og blev afmeldt jobnet, da jeg sagde at jeg ville være syg i en længere periode.

Omkring to måneder efter min sygemelding får jeg brev fra Århus kommune og skal udfylde et skema ang. min sygemelding.

Note: Vil tro at alt dette jeg nu beskriver har taget max. halvanden måned, tiderne mellem de forskellige breve og møder er derfor ca. tider.

Små 14 dage efter første brev fra kommunen bliver jeg indkaldt til en kort samtale (ca. 15 min) hos en visitator som tilbyder mig at komme med i TTA.

En uge efter modtager jeg et nyt brev som jeg skal udfylde bla. med hvorfor jeg er sygemeldt og hvornår jeg startede med at være syg (Jeg skrev: Hele livet).

Igen en uge efter får jeg brev om at jeg skal til møde med min nye sagsbehandler og at mødet vil vare omkring en time.

Jeg møder (torsdag) op og får en rigtigt god snak og mødet ender med at vare i over halvanden time.
Mødet slutter med at sagsbehandleren siger at hun vil ringe til mig engang i næste uge. Allerede om tirsdagen ringer hun og fortæller at jeg er kommet med i TTA teamet, og at jeg allerede om torsdagen skal mødes med en fysioterapeut. (Jeg skal aktiveres og ud at gå i en skov med fysioterapeuten og nogle andre borger). Dette tilbud er to gange om ugen.

14 dage efter bliver jeg indkaldt til en samtale med en psykiater. (En times varighed).

3 dage efter har jeg en samtale med fysioterapeuten. (En times varighed). På dette møde bliver jeg tilbudt at kunne gå i skoven, træne i fitness center tre gange om ugen af en times varighed, og at jeg kan komme med på et ryghold to gange om ugen også af en times varighed.

3 dage efter samtalen med fysioterapeuten har jeg igen en samtale med psykiateren. (En times varighed). Denne gang fastslår hun at jeg har ADHD. Hvilket jeg selv tror på da jeg selv i mellemtiden har undersøgt noget om ADHD. Psykiateren tilbyder at jeg kan komme i medicinsk behandling hvilket jeg takker ja til.
Har en ny samtale med psykiateren igen om små 3 uger.

Har mellem de to ovennævnte samtaler også fået en tid hos en psykolog, som jeg skal til om en uge. Jeg bliver også koblet på en virksomhedskonsulent til august.

Den 23.06.2010 skal jeg så for første gang til fitness, her aftaler vi også om jeg skal på ryghold og hvor mange gange om ugen jeg skal deltage i disse ting.

Psykiateren har kontaktet min læge og orienteret ham om at jeg er kommet med i TTA og at jeg af lægen skal have en henvisning til en psykiater.

Indtil videre er jeg rigtigt tilfreds med forløbet.

Har dog i dag siddet og tænkt over det hele og føler at tingene går lige lidt for hurtigt, syntes ikke helt jeg kan følge med.
Vil derfor have en samtale med min sagsbehandler så jeg kan få et samlet overblik over de forskellige tiltag og hvorfor disse er sat i gang og hvor længe de skal vare. Vil høre om hvad deres plan er både hvad angår job og om der også bliver lavet noget for mig på den private front.

Føler ikke jeg helt er taget med i de forskelllige beslutninger der er besluttet. Mødet skulle gerne ende med at jeg får et overordnet overblik så jeg også selv føler jeg er med til at planlægge de forskelllige ting. Har selv nogle ideer til et til det videre forløb som jeg håber de vil godkende.

/jegharadhd.

Sidst redigeret af jegharadhd; 11-07-2010 kl. 01:50.
jegharadhd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 01:49   #3
jegharadhd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 15
Styrke: 14
jegharadhd er ny på vejen
Anden beskrivelse.


Først lige lidt fra de private tanker:

Får Ritalin/Motiron, første uge 2 x 10 mg herefter 2 x 20 mg. Var meget nervøs da første pille skulle indtages skal jeg lige hilse at sige. Har nu taget pillerne i næsten tre uger og jeg kan ikke mærke nogen forskel på om jeg tager pillerne eller ikke tager dem, har også spurgt venner om de har kunnet fornemme en forandring, hvilket de heller ikke kan.

Efter jeg fik diagnosen ADHD har jeg vist aldrig tænkt så meget i hele mit liv, og det er altså meget !!!
Har tænkt og tænkt og tænkt om min fortid, om nutiden og om fremtiden ja jeg har vist tænkt alt hvad der tænkes kan, og mit hoved har været ved at ”eksploderer”.

Jeg har været super glad og lettet for 2 minutter efter at være ked af det og syntes det hele var uoverskueligt. Har tænkt at nu orker jeg simpelthen ikke at kæmpe mere, har tænkt at nu sætter jeg mig ned og bare ”skider” på det hele og lader det sejle sin egen sø.

Det har faktisk til tider været ret skræmmende, og har et par gange været tæt på at gå i en form for panik, nok fordi jeg ikke har kunnet overskue situationen og alle mine tanker.

Sådan gik de første 14 dage efter jeg fik stillet diagnosen, med op og nedture, tanker, tanker og atter igen tanker.

I dag går det betydeligt bedre, men tænker stadig en del, især på hvordan fremtiden bliver for mig -job, bolig, venner, fritid osv. osv.


Og så til sagsbehandlingen:

Har siden sidst haft en samtale (1 time) med min sagsbehandler, om at jeg følte at jeg ikke helt kunne følge med i tingene. Snakken var ok men ikke optimal, da jeg på det tidspunkt havde mega mange tanker i hovedet og havde svært ved at fokusere og koncentrere mig, men jeg fik da også svar på en del ting.

Sidst i samtalen bad jeg om at få aktindsigt, og vi aftalte at hun lavede det når jeg havde haft min sidste snak med psykiateren.

Skulle have haft en sidste opfølgende samtale med psykiateren, men hun blev syg og måtte udsætte samtalen (har ikke fået en ny tid endnu).

Har så til gengæld snakket med en psykolog og har efterfølgende fået tildelt yderlige 5 samtaler med psykologen, som jeg mere eller mindre selv kan bestemme hvornår jeg vil have.

Har flere gange sagt at jeg har et stort behov for jævnligt (gerne en gang om ugen) og især her i starten at kunne snakke med en kompetent person der der ved noget om ADHD. At jeg har brug for at få noget viden om ADHD og også noget hjælp til hvordan jeg forholder mig til de begrænsninger jeg har i forbindelse med min ADHD så jeg kan lære at takle og håndterer mine problemer.
Til dette får jeg ikke rigtigt nogle brugbarer svar.

Går fast til Norsksekvens træning to gange om ugen og til ryghold en gang om ugen. Engang imellem deltager jeg også i det de kalder ”gang i skoven” her går men en tur i skoven. Til disse fysiske aktiviteter er der altid mindst en fysioterapeut til stede.

Det sidste der er sket er at jeg først i august skal snakke med en job konsulent. Til dette møde skal jeg finde nogle virksomheder hvori jeg kunne tænke mig at komme i afprøvning. (arbejdsprøvning).

Det undre mig en lille smule at jeg ”allerede” skal i afprøvning.
Syntes der mangler et eller andet inden jeg skal sendes i afprøvning eller også er der noget jeg ikke har forstået eller ikke fået at vide ! ?


Det var alt for denne gang.


/jegharadhd.

Sidst redigeret af jegharadhd; 11-07-2010 kl. 02:48.
jegharadhd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 07:20   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja en lang syge historie, det har mange desværre herinde

Med hensyn til arbejdsprøvning, så synes jeg ikke det er går for hurtig
kommunen ved hvad du fejler ADHD

derfor kan de også vudere din arbejdsevne og derfor en arbejdsprøvning.
en arbejdsprøvning er både for din skyld og kommunens.
for så kan du bevise ved du kan og kommunen har så ydeligere et grundlag og bedømme hvad du skal fremover.
du skal huske det er ikke ens sygdom, men arbejdsevne som bestemmer om du skal på revalidering, flex eller pension.
men tænk over hvor mange timer du selv mener du kan klarer.
har en anden sygdom, men startede min arbejdsprøvning med 15 timer om ugen.
i mit tilfælde var det så alt for meget
men det er netop det man finder ud af i en arbejdesprøvning.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2010, 11:47   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jegharadhd Se meddelelser
Har tænkt og tænkt og tænkt om min fortid, om nutiden og om fremtiden ja jeg har vist tænkt alt hvad der tænkes kan, og mit hoved har været ved at ”eksploderer”.
Når først der er rigtig mange tanker der kører rundt i hovedet, kan det være en god idé at begynde at skrive sine tanker ned.

Bare det at få det hele skrevet ned, kan nogle gange gøre, at man bedre kan overskue det hele.

Jeg har ikke ADHD, men tit her jeg en masse ting kørende oppe i hovedet, om ting jeg skal nå, det virker uoverskueligt og jeg bliver stresset.

Når jeg så får tingene skrevet ned, kan jeg prioritere hvad der er vigtigst og skal laves først, og hvad der evt. kan vente til en anden dag.

Pludselig er det mere overskueligt, og der kommer ro på.

I din situation kan jeg forestille mig, at når først du får tankerne skrevet ned, så har du dem stående på et stykke papir, og kan evt. finde det frem og læse det igen og igen, på den måde behøver tankerne ikke længere at køre rundt i knolden.

Lyder det forvirret.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men måske var det et forsøg værd.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 01:23   #6
jegharadhd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 15
Styrke: 14
jegharadhd er ny på vejen
Vovse...

Skriver nogle ting ned, især ting jeg skal have svar på hos min sagsbehandler.

Skriver ikke mine tanker ned, skulle jeg det skulle jeg sidde og skrive døgnet rundt med alle de tanker der suser rundt i mit hovede lige for tiden.

Så jeg sorterer i hvad der er det vigtigste for mig at få skrevet ned, og tak for rådet.

/jegharadhd
jegharadhd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
den store dag jjsonn Spørgsmål ang fleksjob 5 08-11-2010 15:50
Hjælp til BA Projekt SRS Politik og Samfund 67 10-10-2010 11:12
projekt 110? frisøren Dit og Dat 2 06-10-2010 16:42
Det store projekt TTA jegharadhd Den nyttige viden vi alle har 0 10-07-2010 23:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension