K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2012, 09:08   #1
khas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2012
Indlæg: 10
Styrke: 12
khas er ny på vejen
Modregning i kontanthjælp efter erstatning

Hej alle sammen.
Jeg er blevet tilkendt erstatning fra min tidligere arbejdsgiver for uberettiget ophævelse af uddannelsesaftale (var i voksenlære). Der er ifølge min fagforening tale om en erstatning for tort.
Mit spørgsmål er så, om kommunen må modregne erstatningen i min kontanthjælp?

Mvh. Khas
khas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 14:12   #2
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
ja det tror jeg godt du kan regne med de gør.. alt over 10.000 bliver modregnet
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 15:27   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havheks Se meddelelser
ja det tror jeg godt du kan regne med de gør.. alt over 10.000 bliver modregnet

Hov hov de fleste erstatninger må de ikke modregne i, heller ikke når de er over 10.000 kr
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 16:22   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havheks Se meddelelser
ja det tror jeg godt du kan regne med de gør.. alt over 10.000 bliver modregnet
Er det noget du har et konkret link til, eller er det noget du gætter dig til??

Kender flere med erstatninger der IKKE er blevet modregnet en eneste krone.

Der er nemlig tre typer erstatninger der IKKE påvirker kontanthjælpen.

Ifølge Aktivlovens § 14 stk. 5 skal kommunen se bort fra formue, som stammer fra erstatning, som bliver udbetalt som kompensation for varigt men. Her må man altså få erstatning på fx 700.000 kr, som ikke har betydning for kontanthjælpen.

De samme gælder de fleste én gangs summer.

Det begynder først at blive tricky, hvis man får en løbende udbetaling over en længere periode. Det bliver som udgangspunkt modregnet.

Når man får erstatning som en én gangs sum, så skal den lande på en særskilt konto, som kan oprettes til formålet.

Sidst redigeret af Ninja; 12-12-2012 kl. 16:28.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 20:22   #5
khas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2012
Indlæg: 10
Styrke: 12
khas er ny på vejen
Det er et engangsbeløb der bliver udbetalt. Det har ikke noget med arbejdsskade at gøre. Erstatningen er under samme kategori som erstatning for svie og smerte. Erstatningen har ingen relation til løn og er derfor heller ikke skattepligtig, så vidt jeg er oplyst.
khas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 21:43   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

De samme gælder de fleste én gangs summer.

Det begynder først at blive tricky, hvis man får en løbende udbetaling over en længere periode. Det bliver som udgangspunkt modregnet.

Når man får erstatning som en én gangs sum, så skal den lande på en særskilt konto, som kan oprettes til formålet.
De må heller ikke modregne i midlertidig ydelse/erstatning... Jeg har fået min løbende ydelse i 3 år, og kommunen ved det, beløbet indsættes på kreditorbeskyttet konto, og er aldrig modregnet 1. kr
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 22:28   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af khas Se meddelelser
Det er et engangsbeløb der bliver udbetalt. Det har ikke noget med arbejdsskade at gøre. Erstatningen er under samme kategori som erstatning for svie og smerte. Erstatningen har ingen relation til løn og er derfor heller ikke skattepligtig, så vidt jeg er oplyst.
Husk endelig, at få dem sat ind på en kreditorbeskyttet konto.

Snak evt. med din bank om, at få lavet en sådan.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2012, 01:46   #8
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
har pt en sag kørende ang.ansvar på en arbejdsskade dette har jeg fået af vide ved fagforening at jeg nok ville blive modregnet på.. det er tort og svide også tabt arbejdsfortjenste
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2013, 11:35   #9
PeaJay
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2013
Indlæg: 17
Styrke: 12
PeaJay er ny på vejen
Hej Folkens,

Er der nogen af jer, som har erfaringer med kapitalisering af arbejdsskadeerstatning? Jeg vil gerne høre om, at hvis man efter modtagelsen af ens afgørelse, har anmodet om mest mulig kapitalesering, hvor lang tid går der, før man kan få et engangsbeløb? Jeg vil nemlig ikke have min erstatning løbende, for så skal jeg betale skat af det. Og jeg er lidt bange for, at jeg vil få min erstatning som løbende i næste måned.

Mvh
PaeJay
PeaJay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2013, 12:43   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PeaJay Se meddelelser
Hej Folkens,

Er der nogen af jer, som har erfaringer med kapitalisering af arbejdsskadeerstatning? Jeg vil gerne høre om, at hvis man efter modtagelsen af ens afgørelse, har anmodet om mest mulig kapitalesering, hvor lang tid går der, før man kan få et engangsbeløb? Jeg vil nemlig ikke have min erstatning løbende, for så skal jeg betale skat af det. Og jeg er lidt bange for, at jeg vil få min erstatning som løbende i næste måned.

Mvh
PaeJay
Jeg blev ikke engang spurgt, jeg fik det bare som en engangsydelse så da ankefristen var overstået fik jeg pengene ind på kontoen.. Før afgørelsen havde jeg ellers fået dem som løbende ydelse ( midlertidigt ).
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning af erstatning i førtidspension Sutsko Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 21-08-2013 22:29
Modregning i kontanthjælp efter arbejdsskadeerstatning PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 39 01-07-2013 12:50
Modregning af Kontanthjælp eft. arb på 1 mdl ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 06-05-2013 19:24
Modregning i kontanthjælp Tin Alt det andet 4 28-11-2011 22:16
MOdregning af kontanthjælp. Betz1985 Alt det andet 2 25-09-2009 14:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension