K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-06-2009, 23:31   #1
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
Spørgsmål ang. depression

Jeg kom i kontakt med en gammel ven jeg ikke har set i 10 år for at finde ud af at han er kommet på FP pga, depression og lign.

Vi snakker videre og han fortæller mig at han mere eller mindre dagligt tager amfetamin for at holde sig i gang, hvis han ikke tager det står han op lægger sig på sofaen, men hvis han tager det, føler han at han at han får mere energi etc..

Nu har jeg selv prøvet div. stoffer da jeg var yngre og er ikke ligefrem støttende omkring hans forbrug.

nogen ideer til hvad man skal gøre for at støtte ham..

nu vil jeg lige sige at hans "medicin" ikke er læge ordineret..
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 01:39   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Amfetamin virker opkvikkende og stimulerende. De fleste bliver aktive og udadvendte, og føler, at de har ubegrænset energi. Usikkerhed og mindreværdsfølelse forsvinder, og det samme gør fornemmelsen af sult og tørst.


Negative følger af amfetamin

Kroppen vænner sig til amfetamin, og man får abstinenssymptomer, når man ikke tager stoffet. Tegnene er angst, rastløshed, uro, og man kan blive aggressiv. Man kan desuden få depression med risiko for selvmord. På længere sigt er der risiko for at udvikle en psykose.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/amfe.htm

Som man kan læse, så står det jo rigtig skidt til med din ven.
Desværre er der jo ikke rigtigt noget man kan gøre for ham, da det vil kræve at han kommer i afvænning, og det vil afhængige meget sjældent høre tale om.....
Men du kan jo prøve at foreslå det.......

Det er ekstremt farligt at lide af depressioner, og så tage speed, da speed jo netop giver depressioner og øget selvmordstendens......

Håber han kommer ud af sit misbrug.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 02:45   #3
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
jeg overvejede om der ikke var et alternativ til amfetaminen..
en eller anden form for natur produkt etc, som ikke ender med at slagte hans krop
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 12:56   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, der findes ikke et alternativ! Så ville de afhængige jo have 'vundet guldet' hvis de legalt kunne købe et tilsvarende stof i helsekostbutikken.....

Stoffet er jo kemisk fremstillet, og der findes ikke dets lige....

Så den eneste mulighed for ikke at gå til grunde er, at søge professionel hjælp inden det bliver for sent. Lægen skal jo også med ind over førløbet, så din ven kan få medicin der tager toppen af abstinenserne - hvis da ikke det skal foregå på et behandlingshjem.

Det eneste amfetamin gør, er at vænne kroppen til det, så man skal have mere og mere af stoffet for at få samme virkning. Samtidig bliver man mere og mere sindssyg og aggressiv.

Måske kan han tales til fornuft?
De fleste ved jo godt inderst inde at situationen ikke er holdbar i længden. Det er nok dér der skal sættes ind med støtte og opbakning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 15:04   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Stones,

Din ven må da have været noget langt ude når han er på amfetamin. Det er jo det de bruger til narkomaner, der skal afvænnes med kokain !!?.

Ved depression og angst lidelser ordineres man som regel med lykke piller og evt. angstdæmpende medicin oveni hatten. Jeg tager selv cipralex eller seroplex ( kopi præperat), hvilket jeg har været meget glad for.

Det kunne da være en god idé at tale med din ven, måske har han af "gode grunde" fået ordineret amfetamin, det er bare svært at se, men som du siger så har du jo ikke set ham i 10 år. Måske sætter han pris på at du "blander" dig og kommer ind i hans liv igen. !!?

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 15:35   #6
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Æhh, EntenEller..klap lige hesten.
Manden er "selvmedicineret", så han har opbygget et misbrug udfra en følelse af at det hjælper ham.
StonesTM, Du skal have din ven sendt forbi en praktiserende læge, og så nok henvisning derfra til en psykiater eller et misbrugscenter, så han kan trappes ud på en ordentlig måde, og så må en psykiater se om der kan ordineres noget andet til at hjælpe på hans problemer.
Han skal være glad for Du ikke bare lader ham sejle egen sø i et misbrug, men støt ham uden at fordømme. Hans misbrug kan kun forværre hans liv på længere sigt men det er jo som jeg ser det i nød over hans situation.

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 17:27   #7
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
Og Hep hep folkens, nu havde jeg selv et amfetamin misbrug i 2 år da jeg var yngre, og vi snakker om et dagligt misbrug, og må da indrømme at jeg ryster lidt på hovedet når jeg hører om ord som nedtrapning etc.

da jeg stoppede fra dag til dag.

Men jeg er ikke ude efter noget som virker som amfetamin til ham, jeg er ude efter en form for produkt der kan give ham mere energi, samtidig er en af hans problemer at han er blevet menneskesky i forbindelse med sin depression, så jeg sidder og tænker på om jeg skal stoppe ham med ginsing, vitaminer, hvidløg samt hvad der ellers er muligheder for, samt binde ham til en bil og trække ham ud af hans hjem.

og alle i som har været gennem systemet, på den ene eller anden måde, ved hvor tungt det er at danse med, han har kæmpet i 6 år , fik sin FP.

Hvorefter at han blev ladt i stikken, nu har du din pension, er du glad nu?, nu må du klare dig selv.. men det er vel ikke noget der overrasker folk.

Problemet er at hans læge ikke tager ham seriøst.
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 19:18   #8
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hmmm jeg tænker lidt, at måske han lider af mere end depression?

Det der kunne jo faktisk være mig- bort set fra at mit 'stof' er ordineret

(jeg får Dexamfetamin)

Jeg fik også først diverse depression-diagnoser, før man endelig fandt frem til at det var ADHD....

Hmm tjo du kan faktisk godt få amf på recept -gggg-

bare en ide om det kunne være?
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:14   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Åh gud, jeg havde ikke se at amfetaminen ikke var læge ordineret, jeg tænkte også hvad hulen sker der Puha, men jeg var da lige ved at få ordineret noget anti-psykotisk medicin i mandags, så man ved jo aldrig !!

Ja det er da bare med at få professionel hjælp til din ven, men det kræver jo at han selv tager kontakt til de professionelle hvad det angår. Må/kan du fx. tage kontakt til hans læge og hør ham hvordan du/I kan hjælpe ham. ?

Held og lykke.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2009, 21:43   #10
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
StonesTM, jeg nævner udtrapning fordi hvis man er psykisk i ubalance i forvejen er der risiko for psykotiske episoder, hvor han kan være selvskadende, eller ligefrem farlig. Amfetamin er ikke noget legetøj og som partydrug er det ligesom russisk roulette.
Godt at du kunne stoppe her og nu, endnu flottere havde været ikke at begynde med det
Nu har vi ikke hørt noget om hans forkendskab til amfetaminen, men hvis han begynder at selvmedicinere må det være ud fra et vist kendskab.
Jeg vil ikke gøre mig yderligere klog på det, men konstatere at al behandling af den her slags skal ligge i sagkyndige hænder, det er jeg ikke kompetent til at vurdere mere på. Ved problem med hans egen læge, ville jeg så gå til en misbrugsklinik, de er nød til at tage ham alvorlig, og måske kan det endda lukke op for et lægeskift.

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ung med depression - Interwiev Artetashår Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 05-11-2013 22:39
Spørgsmål om førtidpension til en med depression og angst... aben Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 16-06-2010 08:08
Depression-førtidspension MissMurphey Alt det andet 5 23-01-2010 11:54
depression=ftp? knudsen Alt det andet 3 30-10-2008 14:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension