K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2016, 11:57   #1
clausvr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2016
Lokation: Aalborg
Alder: 58
Indlæg: 7
Styrke: 0
clausvr er ny på vejen
Kontantshjælpsloftet

Hej, jeg vil gerne vide om der er nogle her inde som ved noget om man bliver ramt af den nye lov om kontantshjælpsloft, hvis man er alene, lidt om min situation, jeg bor alene og får kontanthjælp, jeg får også § 34 då jeg har en høj husleje, desuden er det kommunen som har anvist mig denne lejlighed, jeg ved ikke om det kan have nogen indflydelse ,,,, i alt får jeg før skat 10.948 kr I md + §34 på 2200 kr, altså, 13.148 kr om måneden før skat.
Håber på at der er nogen som kan besvare mit spørgsmå l.

Hilsen Claus.
clausvr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 12:08   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
som jeg læser det mister du ikke noget
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 12:12   #3
clausvr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2016
Lokation: Aalborg
Alder: 58
Indlæg: 7
Styrke: 0
clausvr er ny på vejen
Godt, tak for dit svar
clausvr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 13:41   #4
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Undskyld jeg lige blander mig men det er også fordi jeg står i samme situation og jeg mener bare at det var noget med at man både lagde boligsikringen sammen med P 34 og kontanthjælpen før skat. Så hvis du f.eks får 711 kr. i boligsikring som jeg gør så ryger man op over loftet.

Er der nogen her inde som ved hvordan det regnes ud korrekt for jeg er træt af at gå rundt og ikke vide hvad jeg præcis mister af penge ?
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 13:44   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Sri men nok ikke så sort og hvidt.

Er der tale om en kommunalt anvist HANDICAPBOLIG?

Prøv at læse MistyMiss' meget fine beskrivelse af loftet

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 13:48   #6
clausvr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2016
Lokation: Aalborg
Alder: 58
Indlæg: 7
Styrke: 0
clausvr er ny på vejen
Den almindelige boligsikring har ikke noget med loftet at gøre eller § 34, den forbliver uændret mener jeg, det er den samlede hjælp fra kontanthjælp sammenlagt med § 34, hvis dette resultat er mere end 13.121 kr, så bliver man beskåret af det som er over dette beløb, sådan forstår jeg det som er blevet skrevet, .
clausvr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 14:01   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Se klip fra MistyMiss' link - refereret ovenfor.

Hvilke ydelser indgår i loftet?
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Integrationsydelse
Aktivitetstillæg
Barselstillæg
Almindelig boligstøtte (det mange kalder boligsikring)
§34 hjælp til høje boligudgifter


Jo boligstøtte kan indgå.

Man skal ligesom lave et nyt regnestykke fra grunden og se hvornår man selv rammer loftet efter de regler, der findes. Resten bliver så hårdt og brutalt klippet af.

PS Boligstøtte og særlig støtte (§34) er skattefri tilskud.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 14:02   #8
Odense -gidslet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2015
Lokation: Odense
Indlæg: 9
Styrke: 0
Odense -gidslet er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af clausvr Se meddelelser
Den almindelige boligsikring har ikke noget med loftet at gøre eller § 34, den forbliver uændret mener jeg, det er den samlede hjælp fra kontanthjælp sammenlagt med § 34, hvis dette resultat er mere end 13.121 kr, så bliver man beskåret af det som er over dette beløb, sådan forstår jeg det som er blevet skrevet, .
Det er bare ikke sådan jeg har forstået det. Jeg ville mene at der er 3 beløb der bliver lagt sammen vedr. loftet og det er alm. boligsikring, P 34 boligstøtte og kontanthjælp før skat. Sagsbehandlerne på min tidligere aktivering fortalte mig at det var sådan det skulle beregnes. Håber nogen andre her ved mere end mig for det er sådan en stressende situation
Odense -gidslet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 14:52   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"§25b
Stk. 5. I beregningen af den samlede hjælp indgår

1) integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp samt tillæg efter §§ 22-25 bortset fra dansktillæg efter § 22, stk. 4-8, og tilsvarende beløb til en ægtefælle eller samlever, jf. § 26, stk. 2, med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis personen ikke havde været omfattet af § 13 g eller §§ 36-43 om fradrag i, nedsættelse og ophør af hjælpen,

2) særlig støtte efter § 34 bortset fra særlig støtte, hvor kommunen har visiteret en person i husstanden til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse og der er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om individuel boligstøtte, eller hvor en person i husstanden modtager boligstøtte efter § 23, stk. 1, 3. eller 4. pkt., eller stk. 2 eller 3, i lov om individuel boligstøtte, og

3) boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om individuel boligstøtte bortset fra boligstøtte, hvor kommunen har visiteret en person i husstanden til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse og der er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om individuel boligstøtte, eller boligstøtte, der ydes til personer, der er omfattet af § 23, stk. 1, 3. og 4. pkt., og stk. 2 og 3, i lov om individuel boligstøtte.

Stk. 6. Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte indgår i den samlede hjælp efter stk. 5 med en forholdsmæssig andel af den samlede støtte, herunder tilskud og lån, i forhold til antallet af husstandsmedlemmer, der er fyldt 18 år.

Stk. 7. Den samlede hjælp efter stk. 5 nedsættes med de beløb, der efter § 31 eller med hjemmel i § 110 ses bort fra ved beregningen af integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp. "

Jf stk 5 nr 2 og 3, indgår alm boligstøtte OG §34 begge i loftet.

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6589

(bare til folk der søger kilder på det i google dokumentet )

Vil lige tilføje at mit dokument er basis-reglerne.
Der er en masse detaljer jeg ikke er gået ned i, såsom handicapbolig.

Jeg lavede dokumentet i alt hast torsdag eftermiddag/aften/nat, da mange havde spørgsmål, og jeg ikke var til stede fredag og noget af lørdag.
Så det var bare de vigtigste ting der kom på først.
(Det er dog kigget igennem og rettet for fejl af en der er uddannet i jura)

Men i får lige en uddybelse af hvem der er undtaget fra loftet.
Star har nemlig kradset en startvejledning ned til kommunerne, hvor de uddyber det område:
"Boligstøtte og særlig støtte er undtaget fra at indgå i beregningen af den samlede ydelse under loftet i følgende situationer:

1. Boligstøtte og særlig støtte, når en person i husstanden modtager boligstøtte efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede.

2. Boligstøtte og særlig støtte, når en person i husstanden modtager boligstøtte efter reglerne for modtagere af
døgnhjælp efter serviceloven.

3. Boligstøtte og særlig støtte, når en person i husstanden på grund af fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse
er visiteret til og anvist en almen ældrebolig eller lignende boligtyper.

4. Boligstøtte og særlig støtte, når en person i husstanden modtager boligstøtte (boligydelse) efter reglerne om en
boligydelsesmodtager, som er anvist en almen ældrebolig m.fl. boliger af kommunen.

De nævnte undtagelser gælder, uanset om det er modtageren af kontanthjælp mv. eller en anden i dennes husstand,
der opfylder de nævnte betingelser."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2016, 20:03   #10
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Som jeg forstår de nye regler vil du blive ramt af reglen om 225 timers arbejde, opfylder du ikke den vil du miste 1000 kr om mdr, medmindre kommunen fritager dig for dette krav.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension