K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2013, 20:18   #1
Rasmu5
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Rasmu5 er ny på vejen
Gravid og regler, samt skånejob

Goddag kære brugere inde på k10. Sagen er den at min kæreste og jeg har fundet ud af igår at hun er gravid. Hun er kontanthjælpsmodtager med ankesag om førtids igang, hun har diagnose i form af smertesygdom, fibromyalgi og borderline, jeg er førtidspensionist (pr. 1/2012) og har skizofreni.
Vi er 10 uger henne og har besluttet at hvis nakkefoldsscanningen ikke viser noget alvorligt, så vil vi have barnet.
Alt det følelsesmæssige, overskuddet, hvor vi skal henvende os omkring støtte og selve forældrerollen føler vi os klar til (/har ihvertfald ikke spørgsmål der kan relateres herind omkring det) og er sådan set ikke derfor vi skriver dette indlæg, men for at få styr på alle regler og paragraffer der gør sig gældende i vores tilfælde. Vi har pt. 2 lejligheder, hendes opsiger vi per 1/8, hvorefter vi bliver samlevende. Der bliver jeg så skåret ned til samleversats for førtidspension, men hvad med hendes kontanthjælp, sker der noget der? Og hvordan vil vores boligsikring regnes ud?
Når barnet så er født, så stiger hendes kontanthjælp ?? Og min førtidspension?? Hvilke andre ydelser og services ville vi kunne benytte os af/har krav på?? Gerne noget med præcise satser for det hele?
Dernæst har jeg nogle spørgsmål omkring skånejob. Hvor meget må jeg tjene før det gør at der trækkes i førtidspensionen? Hvilke andre ydelser kan det få indflydelse over hvis jeg kan finde et skånejob? Hvilke muligheder har man for at få et hurtigt (løntilskud? andet?)? Hvad er løn overenskomst omkring skånejob som ufaglært i supermarked eller som ufaglært køkkenpersonale??

Det var vist det for denne omgang, håber på nogen af jer kan hjælpe os med spørgsmålene, og selvom vi ikke spørger direkte ind til alt det andet end økonomien, så hører vi gerne gode råd...
Rasmu5 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 09:55   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at se om du kan bruge noget fra dette link
https://www.moedrehjaelpen.dk/

du skal søge efter job med løntilskud - ordet skånejob anvendes ikke længere
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:01   #3
Rasmu5
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Rasmu5 er ny på vejen
Der står intet derinde om de spørgsmål jeg har desværre.... men har gemt linket, da det virker til man kan få rådgivning derinde omkring selve graviditet og sådan... tak......
Rasmu5 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 10:15   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja brug dem som alternativ - kan hjælpe med al rådgivning OMKRING en graviditet herunder økonomi. men absolut også rent socialfaglige spørgsmål. Har også tidligere kunnet hjælpe med legater, men det ved jeg ikke om de længere har adgang til.

Sidst redigeret af stampe; 25-05-2013 kl. 12:13.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2013, 12:14   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Din førtidspension vil falde til 14.746,- om måneden.

Hendes kontanthjælp vil være afhængig af din indtægt, således at I som forsørgere vil ramme loftet på 2xforsørgerydelse på kontanthjælp. Forsørgerydelsen er 13.952,- så loftet er 27.904,- tilsammen om måneden før der modregnes.

Så hun vil kunne få 13.158,- om måneden.

Hvis hun på et tidspunkt får førtidspension vil hun stige til 14.746,- om måneden.

Du må tjene 112.400,- om året fordi I er et par inden de trækker i din pension - men hvis kommunen skønner at din erhvervsevne er øget, så du ville kunne forsørge dig selv gennem fleksjob, kan de frakende dig din pension.
Nu hvor man tildeles fleksjob ned til få timer om ugen, venter vi på nogle afgørelser, for at se hvonår de vælger at gå ind og frakende pensioner.

Hvis du tjener penge, modregnes din løn 100 % i hendes kontanthjælp, så I vil ikke få noget økonomisk ud af at du arbejder, medmindre du tjener så meget at der er noget tilovers efter at hendes kontanthjælp er nede på 0 kr.
Og tjener du så meget, vil din pension sikkert komme i risiko for at blive taget fra dig.

Så det skal kun være fordi du mangler at komme ud..

Nå den bette ny kommer, vil I få en børnecheck på 4299,- hver 3. måned indtil barnet er 2 år, derefter falder den til 3402,- og når barnet bliver 7 år til 2679,-

Din førtidspension påvirkes ikke af at du bliver forsørger.

Med hensyn til boligsikring vil jeres samlede husstandsindkomst blive 334.848,- om året.. så prøv at taste den ind under beregn boligsikring og se hvad I kan få..

https://www.borger.dk/Sider/handling...4-e7888099d981

Der er forbavsende meget arbejde i sådan nogle små nogle.. jeg har altid joket med at al den energi ungerne sponser rundt med tager de fra forældrene.
Så I skal nok få tiden til at gå.. man bliver træt når man aldrig får en hel nats søvn og man er på hele tiden.

Regn på økonomien ud fra de tal der er her, se hvordan det hænger sammen og begynd at spare op, bleer alene koster mindst 500,- om måneden...

Det er også Jeres husstandsindkomst I skal bruge når I skal beregne om I kan få tilskud til en evt. vuggestueplads.

I Københavns kommune koster sådan en plads over 3400,- om måneden, så sæt 1900,- af i budgettet til det om måneden.
Med jeres husstandsindkomst ser det ud til at I kommer til at betale ca 55 % når I søger om fripladstilskud.

Satserne er beregnet ud fra at man ikke kan søge om yderligere hjælp.

Det er også almindeligt brugt at give afslag på førtidspension hvis man har små børn, med den begrundelse at ens erhvervsevne kan øges når de flyver fra reden. Den fik jeg selv i mit første afslag.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 25-05-2013 kl. 12:34.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2013, 18:44   #6
Rasmu5
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Rasmu5 er ny på vejen
Mange tak for svaret, om end det var den værste nyhed jeg har hørt længe, altså det at jeg ikke kan komme til at tjene bare en lille smule ekstra til at få det til at køre rundt -.-
Rasmu5 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2013, 19:19   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja I vil helt sikkert komme til at sidde hårdt i det... men hellere være forberedt, så det ikke kommer som et chok samtidig med de søvnløse nætter.. *S*

Og når din kæreste ikke er afklaret nok, vil det blive udskudt med et lille barn, så det kan sagtens være et billede af jeres økonomi de næste 10 år.. så man er nødt til at indstille sig på at leve for lidt, og bruge de penge er evt er tilovers på at barnet kan få nogle fornøjelser istedet for en selv hen ad vejen.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 28-05-2013 kl. 19:22.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
De nye regler for skånejob til førtidspensionister? fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 23-02-2013 19:49
Gravid!!! Sonia Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 26-06-2010 22:09
fleksjob+ gravid orkidee Spørgsmål ang fleksjob 2 08-05-2010 20:24
Regler antal timer i skånejob nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 10-01-2010 20:38
regler for løn i skånejob kmthorup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 27-05-2009 22:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension